• Fikabröds Kungen

    Är Barn känsligare ?

    Är nyfiken på om barn är känsligare vad det gäller att se saker.
    Har läst någonstans att så är det men inte hittat belägg för det.
    Anledningen till att jag frågar är för att jag kan ibland känna av närvaro ifrån en släkting och vid vissa av dessa tillfällen så brukar sonen vakna helt vettskrämd och inte kan förklara vad som gjort honom så rädd så ni med lite mer erfarenhet kanske kan svara på om det föreligger något samband.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-17 14:07
    Givetvis så är skeptiker välkomna att diskutera.
  • Svar på tråden Är Barn känsligare ?
  • Zhna

    Javisst är Zhna barn känsligare för det övernaturliga än Drug barn är. En materialism utan själ är död.

  • Erizajo

    jag tror att barn är mer öppna för att "se" än vuxna, men det behöver inte gälla alla barn.

  • R Franklin
    Zhna skrev 2010-06-15 21:55:32 följande:
    Javisst är Zhna barn känsligare för det övernaturliga än Drug barn är. En materialism utan själ är död.
    Exakt vilka belägg har du för det?
    I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • Julia08

    Ja, barn liksom djur är mer känsliga och mottagliga än vad vuxna är! För dom är det något naturligt. Först när de börjar dagis/skola och där lär sig att "spöken" inte finns så "stänger de ner" sina förmågor ...

  • SkåneP

    Nej, barn är inte känsligare.

    Vissa vuxna är dock väldigt benägna att tolka in övernaturliga förklaringar kring barns förehavanden. 

  • Fragda
    Julia08 skrev 2010-06-15 22:53:15 följande:
    Ja, barn liksom djur är mer känsliga och mottagliga än vad vuxna är! För dom är det något naturligt. Först när de börjar dagis/skola och där lär sig att "spöken" inte finns så "stänger de ner" sina förmågor ...
    Jag håller med Julia. Små barn har inte fått lära sig att filtrera bort det sjätte sinnet som "trams" än.
  • Fragda
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-17 12:08:53 följande:
    Jag blir nyfiken på detta då jag varken tror på "något" samtidigt som jag upplevt konstiga saker utan vad jag kunnat se någon naturlig förklaring.

    Där av min frågeställning
    Jag tror "problemet" är att du fått lära sig att det är konstiga saker du upplever... om du förstår hur jag menar Glad
    Någon har någongång övertygat oss om att de döda är borta för alltid, människor kan bara finnas på ett ställe samtidigt, att man bara har fem sinnen etc.
Svar på tråden Är Barn känsligare ?