• Anastasia81

    Så jäkla trött på att vara blek!

    Jag blir aldrig brun, inte ens pytte lite. Har börjat hata sommaren pga av detta. Får alltid kommentarer typ: Shit va du är vit, solar du aldrig? Eller folk som gör sig roliga på min bekostnad.
    Var och visade upp min son på mitt gamla jobb idag och en där kommenterade att han har fin hud, inte så vit som min iallafall. Åh tack! (ironisk) 
    Förstår inte varför människor anser sig ha rätten att berätta för mig hur vit och "ful" jag är jämt. Jag skulle aldrig gå fram till en överviktig människa och säga: Shit va fet du är, tränar aldrig du?
    Att vara blek anses av väldigt många nu för tiden fult. Jag vet att det finns vackra bleka människor också, tyvärr hör jag inte till den skaran. Jag är inte rödhårig eller fräknig, bara helt vit/lila/blå. 
    Jag har provat caroten tabletter, blev bara konstigt gul av dem.
    Har provat hur många BUS krämer som helst men jag tycker det är jätte svårt att få ett bra resultat. Kan funka på ansiktet och armarna.
    Att gå och solduscha osv har jag inte råd med.
    Sola solarium vill jag inte göra pga hälsorisken+ att jag har lätt för att få leverfläckar.
    Väntar på att Clinuvel ska få sitt preparat Scenesse godkänt, men det verkar dröja. Har sedan jag läste om det för typ 8 år sedan hoppats på att det skulle kunna bli min räddning.
    Man kan köpa melanotan på nätet (olagligt) men det är inte färdig testat så det vågar jag inte heller ta.
    Ber om ursäkt för mitt något långa inlägg, men jag är tvungen att skriva av mig lite. Just nu äter jag frukter och grönsaker som innehåller saker som gör att man får en "finare" hudton. Får väl se om det gör någon skillnad.
    Nån mer därute som känner som jag?  

  • Svar på tråden Så jäkla trött på att vara blek!
  • Birgitta2

    För många många år sen var det FINT att vara blek. Det visade att man inte behövde gå ute på fälten och jobba i solen. Nu i många år har det varit FINT att vara solbränd, för det visade att man hade råd att vara ledig och inte jobba. Nu är det faktiskt helt OK att vara blek, för det visar att man har jobb och inte har tid att gå omkring och dra benen efter sig och ligga i solen och gassa. Med tanke på vädret som varit så är vi ganska många som är bleka.


    Sen måste väl folk se på din hårfärg att din hud faktiskt inte tål hur mycket sol som helst.


    Skit i vad andra tycker.

  • frökenelisabeth

    Jag blir inte heller så brun, och kan också bli tokig på okänsliga kommentarer omkring det.

    - Sitter du inne hela dagarna???

    - Har det inte varit nån sol i din stad?

    - Var har du varit hela sommaren?

    Jag brukar försöka rycka på axlarna och säga "jag blir inte så brun", eller "jag har hudcancer i släkten, så jag är noga med att skydda mig".

    Sen är det väl bara att försöka räkna till tio och påminna sig själv om att det är synd om folk som inte fattar hur dumma de är...

  • SunnyBunny

    Nja..inte riktigt i din situation, men visst jag kan inte bli brun. Tål inte solen. Jag hata min hud förr, hata och vara blek, bli retad osv.. men med tiden har jag accepterat min bleka hud, och jag tycker den är vacker. Tycker bleka människor är mycket vackrare än solbrända! Och idag är jag vuxen, så jag slipper i alla fall kommenater som- vad blek du är! Syns ganska fort på mig att jag saknar pigment och kan inte ens bli brun. Och jag ser det bara som befriande på sommaren och ligga i skuggan med en kall drink, och slippa ligga med solpressarna i stekhet sol!

  • Anastasia81

    Det är kommentarerna som är värst. Förstår inte hur en vuxen människa kan säga så till en annan vuxen människa. Så onödigt. Precis närman tänker skitsamma att jag är blek vem bryr sig är det alltid någon som fäller en kommentar så är man tillbaka på 0 (självförtroende) igen.

  • aaaa

    Jag är väldigt blek och har svårt att bli brun, men ALDRIG att någon har sagt något om det. Och då är jag lärare åt tonåringar så man kan ju tänka sig alla tillfällen som hade kunnat utnyttjas... :)

    Snarare har jag fått komplimanger. MEN detta kan ju vara för att jag är stolt över att vara blek och tycker det är snyggt mot mitt mörka hår. Så kanske utstrålar jag den "känslan"... :)

  • SunnyBunny
    Anastasia81 skrev 2010-06-15 15:32:18 följande:
    Det är kommentarerna som är värst. Förstår inte hur en vuxen människa kan säga så till en annan vuxen människa. Så onödigt. Precis närman tänker skitsamma att jag är blek vem bryr sig är det alltid någon som fäller en kommentar så är man tillbaka på 0 (självförtroende) igen.
    Hemskt att vuxna människor håller på så idag:/ Ingen ovanlig och vara blek oavsett varför man är det! Inte så att vi går fram till riktigt solbrända människor och säger- Vad skitig du ser ut! För många som solar för mycker gör ju det?

    Jag tycker du ska försöka och acceptera helt och hållet din hud. Och jobba upp din självkänsla! För den dagen du lyckas med det spelar det ingen roll om nån påpekar din hud!

    Och spara pengar till soldusch! Jag gjorde det en gång;) Och aldrig mer hihi..jag såg rent ut sagt för jävlig ut brun;)
  • frökenelisabeth
    Anastasia81 skrev 2010-06-15 15:32:18 följande:
    Det är kommentarerna som är värst. Förstår inte hur en vuxen människa kan säga så till en annan vuxen människa. Så onödigt. Precis närman tänker skitsamma att jag är blek vem bryr sig är det alltid någon som fäller en kommentar så är man tillbaka på 0 (självförtroende) igen.
    Min erfarenhet är att folk är oftast tanklösa, inte elaka. Om de förstod hur illa du tar vid dig av kommentarerna skulle alla (utom möjligtvis några enstaka idioter) hålla tyst, det är jag säker på. Nu är det ju ingen större tröst, jag vet, men ibland hjälper det att ha i bakhuvudet ändå.

    Jag fäller själv tanklösa kommentarer ibland. T ex "hej tjockis" till en gravid, som jag ju har förstått i trådar här att det är MÅNGA som tycker är helt förkastligt.

    Vad gör du när du får kommentarer? Skäller du ut folk? Gnisslar du tänder i det tysta? Eller har du nåt knep du kan ta till för att inte bli så arg? Det bästa brukar ju vara att odla de egna knepen, för tyvärr kan man sällan förändra andra människor....
  • Anastasia81
    frökenelisabeth skrev 2010-06-15 15:40:23 följande:
    Min erfarenhet är att folk är oftast tanklösa, inte elaka. Om de förstod hur illa du tar vid dig av kommentarerna skulle alla (utom möjligtvis några enstaka idioter) hålla tyst, det är jag säker på. Nu är det ju ingen större tröst, jag vet, men ibland hjälper det att ha i bakhuvudet ändå.

    Jag fäller själv tanklösa kommentarer ibland. T ex "hej tjockis" till en gravid, som jag ju har förstått i trådar här att det är MÅNGA som tycker är helt förkastligt.

    Vad gör du när du får kommentarer? Skäller du ut folk? Gnisslar du tänder i det tysta? Eller har du nåt knep du kan ta till för att inte bli så arg? Det bästa brukar ju vara att odla de egna knepen, för tyvärr kan man sällan förändra andra människor....
    Jag brukar skämta till det och låtsas att jag inte tar illa vid mig. Men till svärföräldrarna har jag sagt att jag inte tycker om att de skämtar om min "blekhet" så nu har de så gott som slutat med det. Det var lite för mycket av den varan från dem förut
  • Mad as snow

    Jag förstår att du är trött på människors tanklösa kommentarer. Men du ska inte vara trött på att du är blek. Alla ser olika ut, och det finns en tjusning med alla pigment. Jag är en sådan som blir helt kolsvart på sommaren, medan min man är alabasterblek. Han är som mjölk, helt gräddig med svarta ögon och mörkt hår. Det finaste pigmentet jag har sett. Det finns ingen anledning för honom att sola, han ska vara som han är. Precis som du ska vara som du är. Ta dig en titt på de kändisar som är sådär mjölkvita och vackra, och känn dig stolt över att du är en av dem. Vi som blir knallbruna på sommaren har en förmåga att översola oss och många av oss kommer att stå där med helt rynkiga bröst och 20 år. Medan sådana som du och min man kommer att gå genom livet och vara gräddbleka och intakta. 

    Men du ska inte acceptera elaka kommentarer. Det är en annan femma. 


    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2010-06-15 15:46:05 följande:
    Jag förstår att du är trött på människors tanklösa kommentarer. Men du ska inte vara trött på att du är blek. Alla ser olika ut, och det finns en tjusning med alla pigment. Jag är en sådan som blir helt kolsvart på sommaren, medan min man är alabasterblek. Han är som mjölk, helt gräddig med svarta ögon och mörkt hår. Det finaste pigmentet jag har sett. Det finns ingen anledning för honom att sola, han ska vara som han är. Precis som du ska vara som du är. Ta dig en titt på de kändisar som är sådär mjölkvita och vackra, och känn dig stolt över att du är en av dem. Vi som blir knallbruna på sommaren har en förmåga att översola oss och många av oss kommer att stå där med helt rynkiga bröst och 20 år. Medan sådana som du och min man kommer att gå genom livet och vara gräddbleka och intakta. 

    Men du ska inte acceptera elaka kommentarer. Det är en annan femma. 
    med helt rynkiga bröst och 20 år = med helt rynkiga bröst om 20 år
    Someone get me a fucking wiener before I die.
Svar på tråden Så jäkla trött på att vara blek!