• Lizzyy

    Vems ansvar är en studsmatta?

    Om en enskild brf-innehavare ställer ut en studsmatta på BRF-området. 

    Om ett barn går dit och gör illa sig, vem är ansvarig.

    Och kan en matta bara stå så där, eller kan man kräva att den plockas ner?

     

  • Svar på tråden Vems ansvar är en studsmatta?
  • alvide

    Prata med styrelsen och be dom ta upp ämnet på nästa möte. De bör kunna ta reda på vems ansvar det är.

  • Lizzyy

    Jag bor inte i föreningen, utan befinner mig i närområdet.

    Dessutom vill jag få bort den nu. Innan någon skadar sig.

    den står över sten = ramlar någon ur slår de sig defenetivt.
    den står utanskymd, vilket gör att ingen ser den riktigt.
    det är alltid 6-8 barn på den samtidigt.
    Innehavaren bryr sig inte. Han tycker man ska se till sina barn att de inte går dit. (inte lätt när en olycka händer på 2 min..) 

  • crazy mom

    Min uppfattning är att det är BRF som ansvarar gemensamt för lekplatser och övriga ytor och dess säkerhet.

    Vet att denna frågan dyker upp med jämna mellanrum, just för att det är så klurigt om någon skulle skada sig.

    Tror att det är få BRF som ställer ut studsmatta eller godkänner. Men jag vet inte =)

    Man får nog kontakta resp. styrelse för att veta hur man tänker just där du bor.

  • idiblon yes

    Jag skulle ju definitivt säga föräldrarna till barnen som går dit.


    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    idiblon yes skrev 2010-06-20 22:03:52 följande:
    Jag skulle ju definitivt säga föräldrarna till barnen som går dit.
    Men om det är så rent juridiskt vet jag absolut inte, men du gör rätt i att vilja få bort den innan något händer! Jag hade blivit mycket irriterad över en studsmatta så olämpligt placerad.
    Vilar vid denna källa...
  • DuBBeeL
    idiblon yes skrev 2010-06-20 22:03:52 följande:
    Jag skulle ju definitivt säga föräldrarna till barnen som går dit.
    Håller med dig.
  • Zelmilainen

    om den nu inte går att få bortplockad borde det väl finnas nån regel om att den ska vara förankrad ordentligt samt ha skyddsnät. så är det iaf när man ska fixa fskgårdar. kan tycka att det borde va lika i detta fall...


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Lizzyy

    Jag säger till de föräldrar jag ser/vet. jag går dit med jämna mellanrum för att kolla att inget händer. Men orolig är jag. det känns som en tidsfråga. Står direkt vid en byggnad med. Vilket gör att de kan fara rätt in i vägg/tak/nock. Huvva

    Men ska ringa Riksbyggen imorgon, det är en av deras föreningar.  

  • lia76

    Som alla säkert vet så får föräldern lära sitt barn att man bara är 1 år gången på en studsmatta så är risken minimal att man ramlar ur.
    Sen får ni prata med styrelsen om att kanske få den flyttad så de inte slår ihjäl sej om de skulle ramla ur, det är de skyldiga att göra tycker jag. Annars får ni väl själva försöka dra iväg den så den står helt plant på en gräsmatta.

    Men annars så tycker jag att det är föräldrarna som har ansvar för barnen, oavsett vad de gör.

    De kan gå till en lekplats där det finns gungor. Barnen gungar och ramlar av gungan och slår sej... Vems är då ansvaret? Föräldrarna eller är det kommunen som byggt upp lekplatsen? 


    (=
  • K med lilla E
    lia76 skrev 2010-06-20 23:02:49 följande:
    Som alla säkert vet så får föräldern lära sitt barn att man bara är 1 år gången på en studsmatta så är risken minimal att man ramlar ur.
    Sen får ni prata med styrelsen om att kanske få den flyttad så de inte slår ihjäl sej om de skulle ramla ur, det är de skyldiga att göra tycker jag. Annars får ni väl själva försöka dra iväg den så den står helt plant på en gräsmatta.

    Men annars så tycker jag att det är föräldrarna som har ansvar för barnen, oavsett vad de gör.

    De kan gå till en lekplats där det finns gungor. Barnen gungar och ramlar av gungan och slår sej... Vems är då ansvaret? Föräldrarna eller är det kommunen som byggt upp lekplatsen? 
    (=
    Men även om man bara studsar en åt gången så är det ju helt livsfarligt att inte ha nät runt!! Jag tycker det verkar konstigt att man kan placera en privat sak på en yta som tillhör en bostadsrättsförening.
  • lia76
    K med lilla E skrev 2010-06-21 13:50:03 följande:
    Men även om man bara studsar en åt gången så är det ju helt livsfarligt att inte ha nät runt!! Jag tycker det verkar konstigt att man kan placera en privat sak på en yta som tillhör en bostadsrättsförening.
    Alltså, är det en som bor där som har ställt ut en studsmatta eller?
    Eller är det själva föreningen i sej som ställt ut den så alla kan använda den?

    Och visst är det farligt med en studsmatta. En studsmatta utan nät bör man vara en åt gången, det minimerar risken för skador väldigt mycket.
    Och det som är farligt med nät är att har man vant sej vid nät och vet att man kan hoppa som en vilde, så kanske man även gör det på en studsmatta som inte har nät. Glömmer bort att det inte finns nät.

    Och är det en privatperson som ställt ut mattan så får väl folket runt om kring be om lov att hoppa på den då.
    Min syster bor i en bostadsrätt och många av hennes grannar har ställt ut studsmattor. Men barna vet att de inte får gå dit och hoppa hur som helst, utan ber om lov isåfall.
    Risken att de ramlar och slår sej är mindre om de hoppar en och en istället för flera stycken.
    Är man fler så blir det ofta "mot-hopp" vilket gör att den andra personen flyger så högt och kan landa utanför studsmattan, eller landar på kanten bara och gör sej ruskigt illa. 

    Mina barn (3½ år och 1½ år) hoppas på studsmattor med både nät och utan nät.
    De kan vara 3-4 styckna om det finns nät, men är det utan nät får de hoppa en och en. 
     
    Hur som så tycker jag det är barnets förälder som bär ansvar, men även den privatperson som ställt ut studsmattan. Har de ställt ut en så att vem som helst kan använda den så får de se till att ansvara för barnen också. Är väl egentligen bådas ansvar. 
    (=
  • klocka

    Det var en del skriverier om det för ett tag sedan och som jag förstår det kan en förening inte frånta sig ansvaret om en studsmatta står på deras mark oavsett vem det är som äger den. Jag hittade lite info på en samhällighets webbsida som verkar styrka det (ungefär samma text finns på flera andra brf-hemsidor också):

    "Att föreningen är juridiskt ansvarig innebär att vi, om det värsta händer, blir tvungna att ta ekonomiskt ansvar efter en olycka. I det värsta tänkbara scenariot talar vi om en allvarlig olycka med bestående men. Bortsett från det tragiska mänskliga lidandet finns också ekonomiska aspekter vad gäller invaliditetsersättning, ersättning för framtida inkomstbortfall, etc. Den enskilde drabbade får på det ekonomiska planet ersättning genom sin olycksfallsförsäkring. Men dennes försäkringsbolag kommer att kräva dessa summor från föreningen – som ju är formellt juridiskt ansvarig i och med att styrelsen haft kännedom om att studsmattorna funnits och kunnat förutse riskerna. I värsta fall handlar det om miljonbelopp som styrelsen och föreningens medlemmar kan bli ansvariga för.


    Styrelsen har undersökt de juridiska möjligheterna att frånkomma ansvaret, t ex genom att teckna avtal med enskilda studsmatteägare. Detta förfaringssätt är emellertid inte framkomligt. Inte heller fråntas vi ansvar av att studsmattan är nedgrävd eller utrustas med skyddsnät.


    Styrelsen har beslutat att inte tillåta studsmattor på föreningens mark. Styrelsen är inte beredd att ta på sig ansvaret eller belasta föreningens medlemmar med de risker som studsmattorna medför.


    Vi beklagar detta särskilt med tanke på de barn som har roat sig kungligt och kommer att bli ledsna över detta besked. Vi hoppas också på er förståelse för varför detta beslut måste tas."

    http://www.skinteboportalen.se/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=115

Svar på tråden Vems ansvar är en studsmatta?