• Hallonmaja

    Bästa kompisen gifter sig. Hålla tal?

    Min bästa kompis gifter sig i sommar. Jag har ordnat möhippa för henne, men funderar nu på att jag kanske borde hålla ett tal på bröllopet också. Det hör väl till när en nära vän gifter sig? Jag har svårt för att prata inför folk, men får väl plåga mig igenom det för hennes skull. Vad bör det innehålla? Kan jag prata lite om roliga minnen från förr? Känner inte brudgummen så väl, så kan inte involvera honom så mycket. Någon som har tips? Vill i så fall hålla ett ganska kort tal, som är roligt snarare än sentimentalt.

  • Svar på tråden Bästa kompisen gifter sig. Hålla tal?
  • Dixie

    fast om du inte tycker om att hålla tal - varför plåga dig (och övriga bröllopsgäster....) ? kan inte alla tjejer som var med på möhippan göra något gemensamt, lämna över fotoalbum eller något "lek"!?

  • Luminai

    Här är mina tankar:

    Ett enkelt upplägg kan vara att säga tack för att du "fick äran" att ta hand om möhippa, och berätta för henne att hon är en speciell vän för dig och varför. Någon kort anekdot för att exemplifiera vad er vänskap betyder för dig kan passa, men inget tvång om du vill hålla det kort.

    Undvik att dra upp en massa saker från era gemensamma minnen i talet, det blir lätt ointressant för resten av gästerna. (sånt är oftast mycket roligare att dra på möhippan :P)

    Har du svårt att komma på nåt så dagdröm om vad du skulle vilja att hon sa till dig på ditt bröllop.

    Och om/när du känner dig nervös - tänk att du bara pratar med henne, inte att du ska hålla tal och en massa människor ska lyssna!

    Lycka till!

  • isisisis

    Om du inte känner instinktivt att du VILL hålla ett tal FRÅN HJÄRTAT till din vän,då ska du inte göra det heller!

    Jag håller tal ibland,men det kommer spontant,och då ger jag allt om det är stämning för det och jag känner för det!

  • Maria40

    Eller hitta en rolig (söt) historia som på nåt sätt har anknytning till bruden.

    "när jag tänker på xx och hennes fantastiska  /ngt/eller ngt som hon gör/hänt/ så kom jag att tänka på historien om....."

    Historien ska naturligtvis inte vara elak, dum eller så men söt och få folk att skratta.

  • Hallonmaja

    Det har varit 2 möhippor för henne pga att alla bor i lite olika städer. Den som känner henne bäst från min möhippa (förutom jag), sa på möhippan att hon kommer hålla tal. Känner inte henne alls, så vi kan ej göra något tillsammans tyvärr.

    Men är det inte konstigt om jag inte håller tal? Hon har flera nära vänner, som säkert kommer säga något och då tror jag att jag kommer ångra mig att inte jag säger något. Jag är ändå en av dom som kännt henne längst. Så nåt kort vill jag nog ändå säga tror jag! Tyvärr (i detta sammanhang) kommer jag vara gravid då så kommer inte kunna svepa några drinkar innan heller Får absolut bli något kort med andra ord!

  • Hallonmaja
    Maria40 skrev 2010-06-24 22:15:23 följande:
    Eller hitta en rolig (söt) historia som på nåt sätt har anknytning till bruden.

    "när jag tänker på xx och hennes fantastiska  /ngt/eller ngt som hon gör/hänt/ så kom jag att tänka på historien om....."

    Historien ska naturligtvis inte vara elak, dum eller så men söt och få folk att skratta.
    Söt idé Kan du inte ge lite mer exempel hur du menar?
  • tarrrap

    Jag gjorde det ganska enkelt när jag höll tal på min kompis bröllop. Drog bara lite kort om hur vi träffats och att det var en ära att få vara tärna och naturligtvis en skål för brudparet, sedan hade jag gjort ett bildspel med foton från möhippan i Windows Moviemaker med lite kul kommentarer och fräck musik som spelades upp.

  • Hallonmaja

    Lutar nog åt att jag lämnar över ett brev till henne istället för att hålla tal. Är inte värt att må så dåligt hela sommaren ändå fram till bröllopet och inte kunna njuta av vigsel eller fest pga min skräck för att hålla tal. Kommer skriva ett personligt brev och lämna över tillsammans med bröllopspresenten istället. Vad tror ni om det? Bör jag säga till henne innan bröllopet att jag inte kommer hålla något tal, så hon inte tycker det är konstigt? Förklara hur jag känner?

  • Luminai

    Det låter som en bra idé, det brevet har hon ju kvar sen, blir ett jättefint minne!

    Om hon/de förväntar sig mycket tal på bröllopet kommer de troligtvis att utse en toastmaster som håller ordning på sådant. I samband med att hon nämner det kan du passa på att säga hur du känner. Vilket hon säkert redan vet om hon känner dig så väl att du får ta hand om hennes möhippa. Om inte så tror jag inte det är nån fara att du inte tar upp det alls.

  • Hallonmaja
    Luminai skrev 2010-07-05 10:11:30 följande:
    Det låter som en bra idé, det brevet har hon ju kvar sen, blir ett jättefint minne!

    Om hon/de förväntar sig mycket tal på bröllopet kommer de troligtvis att utse en toastmaster som håller ordning på sådant. I samband med att hon nämner det kan du passa på att säga hur du känner. Vilket hon säkert redan vet om hon känner dig så väl att du får ta hand om hennes möhippa. Om inte så tror jag inte det är nån fara att du inte tar upp det alls.
    Ja det ska vara en toastmaster, det står det i inbjudan. Antagligen kommer vi inte att prata om det innan bröllopet, man jag kanske inte behöver säga något. Å andra sidan kanske hon förväntar sig ett tal från mig, en av sina bästa vänner. Kommer nog att känna mig lite dum när hennes andra kompisar håller tal. Men då vet jag ju att jag har brevet att lämna och kan känna mig nöjd med det och njuta av festen istället.
Svar på tråden Bästa kompisen gifter sig. Hålla tal?