• Äldre 29 Jun 15:29
    22191 visningar
    21 svar
    21
    22191

    Vem ska klippa häcken?

    Hej

    Vi har en hemsk häck mellan oss och grannen.

    Vi har klippt vår sida och halva ovanpå, men vad är det egentligen som gäller?

    Jag vet inte rikigt om den ligger helt på grannens sida eller om den ligger precis på tomtgränsen...

    Så senario ett...

    Om den ligger helt hos grannen, vad gäller då? Ska vi klippa vår sida trots att det är grannens häck? (De måste ju in på vår tomt om de skulle klippa)

    Om den ligger på gränsen... Har vi något att säga till om huruvida den ska vara kvar... Jag hade verkligen mycket hellre haft ett staket emellan.. än den här hemska häcken (den sticks)...

    Ngn som vet?? Vill inte störa grannsämjan, grannen är trevlig.

  • Svar på tråden Vem ska klippa häcken?
  • Äldre 29 Jun 15:34
    #2

    Ja det kanske jag borde göra... men det känns som de bara förväntar sig att vi ska klippa "vår" sida... de bara klippte sin utan att säga ett knyst...
    Så jag vill gärna kolla lite vad som gäller, om det finns några riktlinger/lagar när det gäller sånt här... Eller om det bara är vad man kommer överrens om...

  • Äldre 29 Jun 15:42
    #4

    Men jag tycker det känns lite lustigt... Då kan ju vem som helst anlägga häckar som grannen får ta hand om halva av...
    Om vi pratar så antar jag att det ändå är de som bestämmer hur hög den ska vara och så? Och jag antar att vi inte har så mycket att säga till om när det gäller om vi vill ta bort den..
    Det enda som stör mig är att det är en stor häck som löper långt mellan våra tomter, så det tar mig flera timmar att klippa den och blir massa som måste forslas bort sen...
    Men det verkar inte som att det finns några regler... Är gansa ny husägare, men jag tycker nog att det borde vara den som "äger" häcken som borde ta hand om den.. Men så är det alltså inte...?

  • Äldre 29 Jun 15:57
    #7

    Jag vet inte om den ligger på tomtgränsen eller bara på deras tomt...
    Hur gör jag för att få reda på det?
    Men nu känner jag att jag får lite olika besked... Vissa säger att jag ska klippa den och nu säger ni som skrev sist att grannen ska ta hand om den och se till att den inte växer över på min tomt...

  • Äldre 29 Jun 15:57
    #8

    Kan man vända sig till kommunen för att få svar?

  • Äldre 29 Jun 16:04
    #11
    Trillian skrev 2010-06-29 16:01:50 följande:
    Om du vill bevara grannsämjan är det nog bättre att vända sig till grannen  och höra hur de brukar göra. Det bodde kanske någon där innan er? Om det sätt grannarna skötte häcken på då inte är ett sätt som du vill fortsätta med så får du ju tala om det. Det är sällan så bra för grannsämjan att börja skicka paragrafer och regler.

    Jag menar inte att jag ska börja kasta paragrafer... men jag vill veta vad som gäller innan jag pratar med grannen... Är det så att det är min skyldighet att klippa på min sida är det ju inte mycket att prata om, då är det bara att fortsätta
    Men jag tycker att det är lite trist att lägga flera timmar varje vår på att klippa en häck som jag upplever är deras... som jag inte tror att jag har ngt att säga till om alls...

  • Äldre 29 Jun 16:11
    #13

    Nja jag är rätt säker på att den står på deras tomt, eller möjligtvis mellan våra tomter... Vi har ett litet staket på vår sida också... Häcken fortsätter dessutom runt hela deras tomt sen, så jo, den är nog deras...
    Men visst, jag är inte helt säker... skulle vara lite kul om den står på vår, då skulle den ryka direkt!!! Men jag tror inte det som sagt...
    Ngn som vet hur jag får reda på om den står på deras sida, bådas eller vår? Brukar man få med ngt när man köper huset?

  • Äldre 29 Jun 16:20
    #15
    Kjell2 skrev 2010-06-29 16:03:04 följande:
    Den viktigatse frågan som måste utredas först är var tomtgränsen går.

    Om hela häcken är på grannes sida är hela häcken grannens ansvar.  Motsvarande gäller naturligtvis om hela häcken är på er sida. Ingen av er har då som häckägare ansvar att klippa sidan som går mot grannen. Inte heller kan ni klippa grannens häck utan tillstånd.

    Om häcken står på grannes sida och växer in på er sida kan ni be honom ta bort det som är på er sida.

    Sen kan det finnas vissa lokala regler om bygglov mm om hur man får anlägga en häck, hur hög mm.

    Men - prata med grannen först!
    Du menar att om den helt står på grannens tomt så kan vi be dem ta bort det som växer över på vår sida...
    Ja jag håller med, det går inte att veta vad som gäller innan vi vet vart tomtgränsen går... Frågan är bara hur man får reda på det, känns lite drastiskt att ta hit ngn komunsnubbe/snubba som ska mäta och greja...
    Kanske lite lättare i vårt fall då deras tomt är lite "högre upp" än vår och häcken är också högre upp (iaf en del av häcken), därför har jag trott att den var deras helt, det och det att den löper vidare runt hela deras tomt...
  • Äldre 29 Jun 16:21
    #16
    Kjell2 skrev 2010-06-29 16:19:21 följande:

    Om häcken står helt på grannes tomt behöver inte grannen ta hand om den och ni får inte utan tillstånd. I så fall få ni helt enkelt leva med en ful häck.


    Fast den får väl inte växa över på vår tomt...?
  • Äldre 29 Jun 16:26
    #18
    Kjell2 skrev 2010-06-29 16:23:01 följande:
    Som jag skrev "om häcken står HELT på grannens tomt"

    Annars se inlägg #10.
    Ja okej, ja det vet jag ju inte...
    Men har man rätt att ha det hur ovårdat som helst då?
    Nu säger jag inte att de har det... bara rent hypotetiskt...
  • Äldre 29 Jun 16:51
    #20

    ok tack för alla svar

Svar på tråden Vem ska klippa häcken?