• Ogabinne

    Någon som vet om bussgods efterkrav fungerar för privatpersoner?

    Deras hemsida säger inte mycket mer än att de har efterkrav. På posten måste jag ha ett plusgiro för att få betalt för en vara via efterkrav, men jag har inte det. Räcker vanligt bankkonto för bussgods efterkrav eftersom jag är en privatperson? Och vet någon vad den extra kostnaden för efterkrav är?

    Märkligt nog är bussgods öppet på helgen här, men telefon svarar de bara i på vardagarna.

    Någon som vet?

    Och just det ja, barnvagn har de fast pris för va? Vet någon priset? Har för mig att det är 350 eller något?

  • Svar på tråden Någon som vet om bussgods efterkrav fungerar för privatpersoner?
  • Lalalong

    Ja, det går bra även för privatpersoner. Man väljer om man vill ha in pengarna på bankgiro, postgiro eller vanligt bankkonto.

    Fast pris för barnvagn var 450 kr när jag skickade, och så 50 kr i avgift för efterkrav.


    Klara 060504, Alva 100117
  • Ogabinne
    Lalalong skrev 2010-07-03 12:46:43 följande:
    Ja, det går bra även för privatpersoner. Man väljer om man vill ha in pengarna på bankgiro, postgiro eller vanligt bankkonto.

    Fast pris för barnvagn var 450 kr när jag skickade, och så 50 kr i avgift för efterkrav.
    450 kronor???? Gode värld! Var det för tvillingvagn eller enkelvagn?
  • Ogabinne

    Nej jäklar det ser jag nu, barnvagn 450 kronor, tvillingvagn 505 kronor. Hur i hela fridens namn kan de räkna barnvagn som 60 kilo??? Vagnen väger typ 12!

  • Ogabinne

    Måste jag betala frakten när jag skickar paketet eller kan den också betalas mot efterkravet?

  • Lalalong
    Ogabinne skrev 2010-07-03 12:48:49 följande:
    450 kronor???? Gode värld! Var det för tvillingvagn eller enkelvagn?
    Nej, det var en enkelvagn.
    Det finns mått som vagnen inte får överstiga för att skickas som barnvagn. 0.3 kubikmeter.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Ogabinne skrev 2010-07-03 12:50:56 följande:
    Måste jag betala frakten när jag skickar paketet eller kan den också betalas mot efterkravet?
    Du betalar frakten kontant när du skickar. Så du får lägga på 500 kr på den summan som köparen ska betala om det är den som ska betala frakten.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Ogabinne
    Lalalong skrev 2010-07-03 12:53:50 följande:
    Du betalar frakten kontant när du skickar. Så du får lägga på 500 kr på den summan som köparen ska betala om det är den som ska betala frakten.
    Okej, är det inte möjligt att baka in frakten på en gång så den betalas via efterkrav? Jag måste betala det när jag skickar den?
  • Ogabinne

    lalalong, råkar du veta om bussgods har emballage man kan få eller få köpa? Jag vet inte riktigt hur jag ska packa vagnen...

  • Lalalong
    Ogabinne skrev 2010-07-03 12:57:17 följande:
    Okej, är det inte möjligt att baka in frakten på en gång så den betalas via efterkrav? Jag måste betala det när jag skickar den?
    Ja, det var den informationen jag fick. Du måste betala när du skickar den.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Ogabinne skrev 2010-07-03 12:59:38 följande:
    lalalong, råkar du veta om bussgods har emballage man kan få eller få köpa? Jag vet inte riktigt hur jag ska packa vagnen...
    Jag tror inte det tyvärr. De har lådor men inte så stora så de rymmer en barnvagn.

    Vi gick till en Barnvagnsaffär och frågade om vi kunde få ta några kartonger som de skulle slänga. Vi hittade ingen kartong till en barnvagn just då, de hade inte fått in på ett tag. Men vi tog en kartong till en bilbarnstol och där fick den plats.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Ogabinne

    Okej, tack så mycket för hjälpen!

    Kommer du ihåg hur lång tid det tog för dig att få pengarna efteråt?

  • Lalalong
    Ogabinne skrev 2010-07-03 13:10:14 följande:
    Okej, tack så mycket för hjälpen!

    Kommer du ihåg hur lång tid det tog för dig att få pengarna efteråt?
    Hm... Nä, jag minns inte riktigt.... Men det tog nog 1-1,5 vecka. Först tog det rätt så många dagar innan vagnen var framme, sen tog det någon bankdag innan pengarna var på mitt konto. Men nu skickade jag vagnen från Malmö till Umeå. Går kanske snabbare om man inte ska skicka så långt.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Bjornen10

    Hej!
    Jag har använt mig av efterkrav hos bussgods. 
    Det som var lite konstigt var att, en extra kostnad på 150kr var det på deras debiteringssida, men när det räknades ihop så blev det 120kr. Ombudet fattade inget, och inte jag heller. Jag frågade ombudet hur fort pengarna skulle komma in på mitt konto, omedelbart svarade ombudet!
    Frid och fröjd, paketet skickades iväg. Mottagaren betalade och hämtade ut paketet. Efter 3 dagar, kontrollerade jag med min bank, inga pengar och ingen inbetalning som var på ingång?!?
    Då kontaktade jag bussgods för att kontrollera att pengar hade satts in på rätt konto. Rätt konto! Meeeeeeeeeen det kan ta upp till TIO ARBETSDAGAR, alltså upp till 14 dagar innan pengarna sätts in på mitt konto!!! 
    Jag kommer aldrig göra om det misstaget att skicka efterkrav med bussgods! Dessa uppgifter på deras hemsida, där slarvade jag. Jag skulle ju självklart läst igenom det och inte nöjt mig med ombudets uppgifter, och sedan fatta beslut om vad jag ville göra!

  • EMKIS

    Man kan skicka med efterkrav utan problem via Bussgods, men håller med ovanstående om att det kan ta ett par dagar innan beloppet kan ses på ens konto.Glad Bussgods priser gör ju att det lönar sig och man kan ju kolla upp dem på nätet: billigtpaket.se/bussgods 

Svar på tråden Någon som vet om bussgods efterkrav fungerar för privatpersoner?