• Mammajessi

    Akuten med en 1åring.

    Om du varit till akuten med ditt barn 0-18 år har du betalat för det då?
    I så fall hur mycket fick ni betala?

  • Svar på tråden Akuten med en 1åring.
  • Carr0n

    Tillhör också Västernorrland, ingen sjukvård för våra barn har jag någonsin betalat för.

  • Mammajessi
    eec82 skrev 2010-07-04 16:55:44 följande:
    oj många som fått betala slipper man de om man har remiss från vårdcentralen? För de har vi haft båda gångerna till södersjukhuset i sthlm. Trodde faktiskt att det var gratis men de verkar de ju inte vara. Men kankse är för vi fått remiss då el? Någon som har koll?
    Jo har man remiss så kostar det ju inget va jag vet
  • eec82
    Mammajessi skrev 2010-07-04 16:57:01 följande:
    Jo har man remiss så kostar det ju inget va jag vet
    då är de därför jag trodde det var gratis då. Har väl haft tur då.
  • Mammajessi

    Jag blev i alla fall förvånad att man ska betala för så små i alla fall....
    För när jag kom fram till luckan hade jag två val, betala med kort eller få en faktura hem!!

  • Mei

    Har just fått en räkning på 120 :- efter ett akutbesök på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Sthlm. I Västmanland är det gratis oavsett om man har remiss eller ej.

    Så det är helt enkelt olika beroende på vilket landsting man tillhör.

  • norgesessan

    I Skåne är det gratis till 12 år...Tycker det är synd att det ska kosta...
    Förstår att det är många som misbruker akuten, men då kan vel dom på akuten skicka dom vidare till vårdcentralen istället? Det gör dom här om det inte är allvarligt nog..

    Tänker på dom som inte har det bra ekonomisk, och åker in för sent...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Mammajessi
    norgesessan skrev 2010-07-04 17:07:31 följande:
    I Skåne är det gratis till 12 år...Tycker det är synd att det ska kosta...
    Förstår att det är många som misbruker akuten, men då kan vel dom på akuten skicka dom vidare till vårdcentralen istället? Det gör dom här om det inte är allvarligt nog..

    Tänker på dom som inte har det bra ekonomisk, och åker in för sent...
    Vist är det synd att det ska kosta, men tycker bara det ska vara självklart att man inte ska behöva det för så pass små barn.... varför, ja säg det

    Jag är inte den som missbrukar akuten har aldrig åkt in med min 11 eller 3 åring någonsin... men min 1åring är en vilde, varit in 2 gånger, en gång då han ramla och slog i huvudet, kräktes efter, så klart man åkte in, andra gången slog upp ett jack i pannan blev ett hål blodet forsade, så då åkte ja me in... så missbrukar kännde jag inte att jag gjorde.

    120kr är ju inte lika som 300kr eller 25-30 euro... hua...  och måste man in så måste man, men ska man betala tycker jag nog man kan efter OM man fått sy eller liknande, inte om doktorn bara tittat.

    Då vi va in fick vi desutom vänta i över 3 timmar me lillen...... medans andra som kom efter kom in före, lika så äldre som fått en smärre värme slag..... bara sånt kan irretera mig.... men men alltid irreterar man sig på nått...
  • Guld gossarnas Super Mamma

    Jag kan ju tänka mig att om det tex kostar 300kronor för ett besök,så blir det inte lika mkt onödiga fall på akuten,jag kan ju tycka att det är bra ifs i stor städer där det finns mycket fler människor.


    HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • hmcc
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-07-04 18:20:39 följande:
    Jag kan ju tänka mig att om det tex kostar 300kronor för ett besök,så blir det inte lika mkt onödiga fall på akuten,jag kan ju tycka att det är bra ifs i stor städer där det finns mycket fler människor.
    Där det finns fler människor finns det också fler som betalar skatt och fler sjukhus.
Svar på tråden Akuten med en 1åring.