• Jam08

    TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!

    Vi har försökt få barn i ett par år och senaste året har IVF-försöken avlöst varandra. Tre färskförsk och två frys. Tillsist fick vi vårt efterlängtade plus som slutade i tidigt MF. Vår klinik rekommenderade oss att ta kontakt med en kvinna som håller på med TCM (traditional chinese medicine) och som har ett mer holistiskt perspektiv på det hela. Vår barnlöshet beror på manlig infertilitet. I västerländsk medicin gör man INGET åt detta utan rycker på axlarna och lägger fokus på kvinnan istället. I TCM jobbar man med örter och aku för att stimulera männens spermier mm. 

    Vi ska nu påbörja en sådan behandling. Detta för att "boosta" våra kroppar och skapa så bra förutsättningar som möjligt. Jag är helt övertygad om att kost, vanor, motion, psyke mm är saker som spelar in i kampen att få barn. 

    Jag har själv varit ganska skeptisk men känner att jag börjar ändra mig, då det i sjukvården är så uppenbart att något saknas!

    Jag tycker att de inom den vanliga sjukvården endast fokuserar på vissa delar, och man ser inte kroppen som något helt! Det inre och yttre hänger ju uppenbarligen ihop, klart man man måste se detta som något integrerat. 

    Jag vill gärna i denna tråd diskutera med er som provat akupunktur och kanske örter eller annan alternativ medicin.  Är nyfiken på allas tankar och åsikter.

  • Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!
  • Yrja M

    Tyvärr har jag ingen erfarenhet men jag lägger till tråden i mina favoriter och hoppas att många svarar. Det måste ju finnas massor med folk som testat..

  • myran6801

    Vad intressesant att er klinik rekommenderade er att provas TCM, vilken klinik går du på? Jag har gjort två IVF och vid andra försöket gick jag på akupunktur. Fick fler antal ägg och plus som tyvärr slutade i ett tidigt missfall. Sätter igång vårt tredje IVF i augusti och inför det har jag gått på akupunktur i kombination med örter. Tycker att jag känner mig mycket mer harmonisk och tror absolut att det har en positiv inverkan. Hälsningar Myran

  • AHöst

    Jag har sjalv gatt till akupunktor och atit de orter han rekommenderade. Jag har APS och MTHFR. Akupunktoren jag har gatt till har hjalpt mig och manga andra jag kanner.

  • Jam08

    Tack för era svar! intressant med olika erfarenheter. Går på Cura i Malmö och på deras hemsida rekommenderar de en kvinna i Lund som är utbildad i TCM och jobbar med par som genomgått flera IVF:er.

    Inget konstigt alls, och det känns inte speciellt alternativ heller om man säger så. Vid vårt första försök gick vi grundligt igenom våra kostvanor, allmänntillstånd, våra IVF försök mm. Man fick TID för en gångs skulle och vi pratade i detalj om menscykel mm. Det som är så självklart men som klinikerna inte "har tid" med är ju HELHETEN, ägg och spermier är ju knappast ngt som lever sitt eget liv, det hör ju ihop med resten av kroppen. Det handlar mycket om att vara i balans och ge kroppen rätt energi via kost, levnadsstil etc för att lyckas bli gravid. Min man ska helt lägga om sina kostvanor, han har i dagsläget stora problem med sin mage och det är först o främst detta han måste fixa, sedan kommer han få örter och akupunktur. 

    Jag ska tempa min cykel och få kontroll över mina hormomer som varit ur balans sedan jag i princip fick mens i tolvårsåldern. Många år av P-piller, dålig hud, pms och mkt jobbiga humörsvängningar är delar som vi ska jobba med.

    Det jobbigaste under IVF tiden har inte varit behandlingarna i sig utan psyket, och vi kände båda två att vi måste komma i både fysisk och psykisk form för att orka fortsätta. Att göra försök på försök är inte så lönsamt, utan man måste bygga upp kroppen inför varje behandling. Tre månade ca ska vi behandlas o sen köra vårt nästa försök. Att producera så många ägg på en mån som man normalt gör under ett år ger sämre kvalité menade vår TCM läkare, det är inte naturligt.. 

    Vi kör IVF pga av manlig faktor, och i västerländsk medicin finns inget att behandla mannen med. Men i TCM tror de att det finns mycket att göra för att förbättra männens spermiekvalité och de menar att om man ger det tid, följer kostråden mm kan man få barn på egen hand.

    Hon vi var hos menade att västerländsk i komb med österländsk medicin är bra, man har olika fokus helt enkelt. Efter ett år av väntande i telefonköer, tårar 15 inne hos läkaren, snabba ultraljud med 1000 frågor i bakhuvudet är detta precis vad vi behöver. Kostnaden är väldigt liten i förhållande till vad man får.   

    Hoppas på fleras erfarenheter!  

  • AllyZ

    Hej

    Jag har mycket goda erfarenheter! Dock inte av akupunktur i samband med manlig infertilitet.

    Vi har forsokt i drygt ett ar och pa undersokning ser allt bra ut, de kan inte hitta nagonting. Anledningen att det inte tar sig ar att min menscykel ar lang (36 dagar) och jag far spottings en vecka innan. Det anda lakarna ger mig ar Pergo, men jag hade lika lang cykel och spottings nar jag tog dem sa nu tar jag en paus och provar akupunktur istallet.  

    Akupunktoren sager att ett vanligt problem ar att blodtillforseln inte fungerar till livmoder omradet och detta kan ge symptom som lang menscykel etc. Mot langa cykeln gor han akupunktur och mot spottingen fick jag Progesteron och kinesiska orter. Jag gick pa cykeldag 4 och sedan en gang i veckan. Forsta manaden andrades min cykel till 29 dagar! Jag fick AL (testade med AL-test) pa dag 15! Kunde knappt tro det var sant! Sa han andrade hela min cykel med 6 dagar redan forsta manaden och kan man astadkomma det tror jag man kan fixa mycket mer...

    Bara ni ar sakra pa att ni gar till nagon bra som ar expert pa fertilitet, kan vara sa otroligt olika hur skickliga de ar.

  • murakami

    Jag har också bara goda erfarenheter av aku och TCM. Har gjort fyra IVF:er, två färska och två frys och det tog ungefär fyra år för mig att bli gravid. Jag gick på aku och TCM under tre av fyra försök och även då det inte hjälpte mig att bli gravid så hade det stor inverkan på det psykiska planet. Varje besök gav ny energi och jag mådde bra under samtliga IVF försök. Och som du skriver så var det oerhört värdefullt med någon som verkligen tog sig tid att lyssna och där man kunde ventilera sina tankar. Hoppas att du kommer att ha stor behållning av TCM!

  • Veritaslux
    AllyZ skrev 2010-07-07 08:31:33 följande:
    Vi har forsokt i drygt ett ar och pa undersokning ser allt bra ut, de kan inte hitta nagonting. Anledningen att det inte tar sig ar att min menscykel ar lang (36 dagar) och jag far spottings en vecka innan. Det anda lakarna ger mig ar Pergo, men jag hade lika lang cykel och spottings nar jag tog dem sa nu tar jag en paus och provar akupunktur istallet.  
    Jag har också gått på kinesisk örtmedicin och akupunktur, men jag undrar enligt vem fick du beskeded att spottings skulle kunna vara en orsak till barnlösheten?
    Jag har oregelbunden mens med cykler från 30-36 dagar och oftast spottings, men mellan 3-5 dagar.
    Av läkaren fick jag beskedet att det inte skulle spela roll just med mina spottings och jag hade konstaterad ägglossning (även när jag hade spottings, vet 100% för jag lämnade blodprover 2 ggr). Åt dock Pergo några kurer efterom misstanke om att jag inte had ÄL varje månad fanns.

    Min akupunktör menade att det kan ha ett samband och att jag hade obalanser i mina hormonnivåer, men just spottings i sig inte var någon primär orsak. Det som bekymrade henne mer var min "hoppiga" tempkurva, som i sig kunde hänga ihop förstås. Jag fick dock mer regelbunden mens (ca 32 dagar varje cykel) när jag gick där och efter jag slutade fortsatte min mens vara mer regelbunden. Spottingsen blev jag dock inte av med helt...

    Nu har jag gjort mitt första IVF och jag ringde då och fick lite "akut" hjälp med nålar innan (det var så mycket med allt ändå, jag började nytt jobb under tiden så jag kom liksom på det att det kunde vara bra), under och efter mitt första ET. Nu väntar jag med spänning på resultatet...  
  • AllyZ
    Veritaslux skrev 2010-07-07 12:43:28 följande:
    Jag har också gått på kinesisk örtmedicin och akupunktur, men jag undrar enligt vem fick du beskeded att spottings skulle kunna vara en orsak till barnlösheten?
    Jag har oregelbunden mens med cykler från 30-36 dagar och oftast spottings, men mellan 3-5 dagar.
    Av läkaren fick jag beskedet att det inte skulle spela roll just med mina spottings och jag hade konstaterad ägglossning (även när jag hade spottings, vet 100% för jag lämnade blodprover 2 ggr). Åt dock Pergo några kurer efterom misstanke om att jag inte had ÄL varje månad fanns.

    Min akupunktör menade att det kan ha ett samband och att jag hade obalanser i mina hormonnivåer, men just spottings i sig inte var någon primär orsak. Det som bekymrade henne mer var min "hoppiga" tempkurva, som i sig kunde hänga ihop förstås. Jag fick dock mer regelbunden mens (ca 32 dagar varje cykel) när jag gick där och efter jag slutade fortsatte min mens vara mer regelbunden. Spottingsen blev jag dock inte av med helt...

    Nu har jag gjort mitt första IVF och jag ringde då och fick lite "akut" hjälp med nålar innan (det var så mycket med allt ändå, jag började nytt jobb under tiden så jag kom liksom på det att det kunde vara bra), under och efter mitt första ET. Nu väntar jag med spänning på resultatet...  
    Nej det ar ju inte omojligt alls att bli gravid med spottings, men mina borjar en vecka innan mens vilket betyder att linningen dar agget baddar in sig inte hinner byggas upp tillrackligt innan spottings borjar. Progesteron okar ju efter AL och gor sa linningen tjocknar och ar redo for agget, om den processen inte hinns med kan det gora sa det befruktade agget anda kommer ut som mens. Eftersom jag fick MF den gangen jag blev gravid och da hade spottings fran vecka 5 tills 7 da fostret dog kan man anta att det ar ett problem for mig att behalla ett befruktat agg eller embryo..darfor tillfors progesteron nasta gang jag blir gravid, brukar vara det man far utskrivet. Sa ja..jag blev ju gravid fast jag hade spottings men de tror anda detta ar problemet till varfor det tar sadan tid for mig och eventuellt MF:et med..

    Det ar helt normalt att ha spottings nagon dag innan mens dock..
  • Veritaslux
    AllyZ skrev 2010-07-07 13:58:07 följande:
    Nej det ar ju inte omojligt alls att bli gravid med spottings, men mina borjar en vecka innan mens vilket betyder att linningen dar agget baddar in sig inte hinner byggas upp tillrackligt innan spottings borjar. Progesteron okar ju efter AL och gor sa linningen tjocknar och ar redo for agget, om den processen inte hinns med kan det gora sa det befruktade agget anda kommer ut som mens. Eftersom jag fick MF den gangen jag blev gravid och da hade spottings fran vecka 5 tills 7 da fostret dog kan man anta att det ar ett problem for mig att behalla ett befruktat agg eller embryo..darfor tillfors progesteron nasta gang jag blir gravid, brukar vara det man far utskrivet. Sa ja..jag blev ju gravid fast jag hade spottings men de tror anda detta ar problemet till varfor det tar sadan tid for mig och eventuellt MF:et med..

    Det ar helt normalt att ha spottings nagon dag innan mens dock..
    Tack för ett väldigt bra och utförligt svar. Man lär sig mycket varje gång man är inne på FL. Önskar dig lycka till!
Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!