• Reglementet

    Om man letar efter en person?

    Det finns en person som jag skulle vilja komma i kontakt med, men jag har inte den blekaste aning om hur.

    Tips?

  • Svar på tråden Om man letar efter en person?
  • Reglementet

    I Sverige.

    Jag har hans namn, eller hans namn då. Men är inte säker på att han heter det numera.

  • Hallonmos

    Varför skulle han ha bytt namn? är personen ifråga myndig?

  • Kastrull
    Hallonmos skrev 2010-07-09 02:04:12 följande:
    Varför skulle han ha bytt namn? är personen ifråga myndig?
    Gift sig kanske?
  • Reglementet

    Jag kan tänka mig att han kan ha bytt efternamn för att komma undan sitt förflutna.

  • Hallonmos

    Ok....hmmm.
    Har du både för eller efternamn, är något av dem säkert?
    Personnr?

    Förlåt men jag behöver lite mer info att gå på,
    annars brukar jag vara en jävel på att hitta folk

  • Hallonmos

    Förlåt, jag läste slarvigt.
    Är namnet i sig vanligt eller ovanligt?

  • Kajee

    Skatteverket har koll på vad folk heter och har hetat. Kan du koppla ihop det med en gammal adress kan det fungera att hitta personen ifråga även om det är ett vanligt namn. (Om han/hon har hemlig adress.) Jag hittade en gammal studiekompis på det sättet. Ring och kolla.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Kajee skrev 2010-07-09 02:37:14 följande:
    Skatteverket har koll på vad folk heter och har hetat. Kan du koppla ihop det med en gammal adress kan det fungera att hitta personen ifråga även om det är ett vanligt namn. (Om han/hon har hemlig adress.) Jag hittade en gammal studiekompis på det sättet. Ring och kolla.
    Jag menar förstås om han/hon INTE har hemlig adress.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • slemtorsk i din bralla

    är personen i fråga inte under skyddad indentitet kan du ringa eller maila skattemyndighetens folkbokföringsavdelning. Ge dem den info du har, hans namn- när han hette det (om du tex kände honom för 10 år sedan ) var han bodde då, så mycket du vet tex kommun och ev gatuadress. Om han har några barn och namnet på dem, födesleår osv.

    Jag sökte för en tid sedan en person, jag visste på ett ungefär vart personen bodde 1979, vad personens mor och far hette i FÖRnamn samt vad personen hette i förnamn och det efternamn personen hette 1979, samt det troliga födelseåret och att personen hade en syster som var några år äldre.
    Mindre än 24 timmar senare fick jag ett mail med fullständiga personuppgifter, personen hade bytt både för- och efternamn men det var den personen jag sökte.

  • karet

    Ringde du eller mejlade du din fråga?

    Jag skulle nämligen vilja hitta en person men jag vet inte mycket alls. Eller om det jag vet ens är sant.
    Vet hans systers och småbröders namn, även systerns mans namn samt deras barn.
    Föräldrarnas förnamn
    Var han bott (ort) vid två tillfällen
    Födelsedag

    Tyvärr säger han sig ha hemlig identitet, men se borde väl inte gälla hans familj?

  • slemtorsk i din bralla
    karet skrev 2010-07-09 08:18:36 följande:
    Ringde du eller mejlade du din fråga?

    Jag skulle nämligen vilja hitta en person men jag vet inte mycket alls. Eller om det jag vet ens är sant.
    Vet hans systers och småbröders namn, även systerns mans namn samt deras barn.
    Föräldrarnas förnamn
    Var han bott (ort) vid två tillfällen
    Födelsedag

    Tyvärr säger han sig ha hemlig identitet, men se borde väl inte gälla hans familj?
    Jag mailade in min fråga... jag kände att det kändes bäst för dels fick de all den information jag hade "på pränt", inga missuppfattningar eller felstavningar och sen så fick de tid på sig att leta. Jag hade aldrig i hela mitt liv trott att jag skulle få svar så fort. Blev mycket imponerad faktiskt med tanke på den knapphändiga information jag hade.

    Du lär ju märka om personen har skyddad identitet om du frågar. Skriv ner all den info du har och maila in den till folkbokföringen, helst i den ort där du iaf tror att han nu är folkbokförd.
    Sen kan DU göra en liten förhandskontroll via ratsit.se. Det bästa är att du registrerar dig där för då får du mer info och jag har varit med om att söka som inte inloggad och inte fått fram något,sen när jag loggat in och söker på samma namn så ser jag infon.

    Där knappar du in hans namn och födelsedag - är du osäker på årtalet kan du ju söka flera gånger med olika årtal i värsta fall. Och då kan du få fram hans fullständiga namn och var han är mantalsskriven. Han får aldrig veta om att du sökt på honom om du inte betalar för en kreditupplysning om honom.
  • karet

    Har försökt hitta honom på många herrans vis. Bl.a. via privatdetektiv och även upplysning.se vilket jag förstått är samma som ratsit va? Fast det var för många år sen. Vet inte om han fortfarande har hemlig identitet.

    Vilken mejladress skickade du till?

  • slemtorsk i din bralla
    karet skrev 2010-07-09 09:03:35 följande:
    Har försökt hitta honom på många herrans vis. Bl.a. via privatdetektiv och även upplysning.se vilket jag förstått är samma som ratsit va? Fast det var för många år sen. Vet inte om han fortfarande har hemlig identitet.

    Vilken mejladress skickade du till?
    upplysning och ratsit upplever inte jag som samma faktiskt. Har fått helt olika uppgifter från dessa två och det har visat sig att ratsit har haft rätt.
    Jag minns inte vilken adress men gå in på skattemyndighetens sida och klicka dig fram till folkbokföringsärenden så finns det någon adress du kan skicka till

    ta med all fakta du har även om det kan verka löjligt... namn på ev släktingar om han bott utomlands i perioder.. du kan även skriva med att han sagt att han har skyddad identitet, men jag måste tillägga att det i Sverige är extremt svårt att få skyddad identitet. De som får det är oftast skyddade under begränsad tid.
    Jag känner en som vittnade emot lasermannen på den tiden, hon hade skyddad identitet eftersom han ansågs vara farlig för henne men hon valde själv att lyfta bort det eftersom han senare sattes i fängelse och hon ju ville ha kontakt med sin familj.

    Om man lever under skyddad identitet är det ju rent idiotiskt att bibehålla en normal familjekontakt men det gör man ju så klart som man vill. Hur som helst så går en person alltid att finna, vill du ha hjälp kan du inboxa hans detaljer till mig så ska jag försöka använda mig av mina källor för att se vad jag kan få fram.
  • karet

    Han fick skyddad identitet som tioåring då han blev tagen av soc från den familj han hade och bortadopterad till den familj som han nu har (det var mycket våld och hot om våld bakom bl.a.). Hans syskon är även de adopterade (men de från utlandet).

  • slemtorsk i din bralla
    karet skrev 2010-07-09 10:18:05 följande:
    Han fick skyddad identitet som tioåring då han blev tagen av soc från den familj han hade och bortadopterad till den familj som han nu har (det var mycket våld och hot om våld bakom bl.a.). Hans syskon är även de adopterade (men de från utlandet).
    Men då borde han fått en "ny" identitet som inte är skyddad. Sen är frågan varför du vill ha tag på honom?

    Om du har info om den familj han är adopterad till så kan du säkert få tag på honom, antingen via hans kontaktuppgifter eller via familjen.
  • karet

    Oj, varför jag vill ha tag i honom är en lång historia. Men för att göra den kort: vi träffades på nätet för sju år sen. Blev huvudstupa förälskade, och förblev så i i flera flera år, han klarade inte av att träffas pga ångest bl.a.

    Idag skulle jag bara vilja få reda på om han ens finns, om han varit ärlig. Typ få ett avslut kan man väl kalla det.

    Jag vet att han fick behålla sitt förnamn men fick nytt efternamn och nytt personnummer.

  • lusitana

    jag letar en person också med och försökte alla myndigheter , även kyrka och polisen och INGEN vet vem person är, DET finns inte sade dem,,, trist, nu ska försöka via detektiv, men om inte kostar mycket pengar,,, för att de inte kan mer än myndigheter, tror jag

Svar på tråden Om man letar efter en person?