• umeafia

    BVC avråder från resa till Spanien/Grekland. Vad tycker ni?

    Vår son är 2,5 månad och vi funderar på att åka på en charterresa All Inclusive till Grekland, Spanien eller Bulgarien. Ringde BVC för att fråga om vaccin för en sådan liten och fick svaret att de avrådde oss från att åka helt. Inte för vaccinet utan för värmen.
    Förstår ju givetvis att det blir varmt för vår lille men vår mening var att skydda honom i allra högsta grad och anpassa resan efter honom. Blev ändå förvånad när hon sa barskt avrådde, tycker man hör hela tiden om familjer som far och flänger med barn.

    Vad tycker ni? Har ni rest med så små barn till varma länder?

  • Svar på tråden BVC avråder från resa till Spanien/Grekland. Vad tycker ni?
  • Snubbelfot

    Måste lägga mig i, i egenskap av bvc-tant

    Jag hade inte avrått från att resa, dock med hänsyn till skugga och vätska osv...som andra redan skrivit. Dock så vill man ju gärna vacc första gången innan man åker utomlands. Men det är ju också bara en rekommendation, föräldrarna gör ju sedan som de vill såklart.

    Kan tillägga att jag nu är hemma med 7 veckor gammal bebis och när jag berättade för mina kollegor att vi planerade att tälta med 6 åring, 4åring och bebis, så gick 3 av 4 kollegor i taket. HerreGUD, inte kunde man tälta  med så liten bebis inte....:-O Jag ser inte riktigt problemet och vi åker imorgon.

    Bvc har en tendens, ( eller får jag säga, en del som jobbar på bvc) att göra problem där det inte finns några. "Min bvc-tant" var så bekymrad över prickar på magen på min lilla kille, värmeutslag sa jag, matutslag sa hon. Jag hade rätt!

    (Åker på sem så kommer inte kunna svara på ett tag)

  • Snubbelfot
    umeafia skrev 2010-07-09 23:19:03 följande:
    Tack för alla era svar. Verkar vara spridda skurar även om majoriteten tycker vi ska åka. Vad tror ni om att resa innan barnet har fått sitt 3månaders vaccin?
    Jag tycker du ska vacc barnet först. Man kan ta vacc från 2,5 mån ålder.
  • Puffy75
    umeafia skrev 2010-07-09 23:19:03 följande:
    Tack för alla era svar. Verkar vara spridda skurar även om majoriteten tycker vi ska åka. Vad tror ni om att resa innan barnet har fått sitt 3månaders vaccin?
    Har inte själv åkt med så små men om ni vill så varför inte...det är ju varmt hemma nu så ni får väl köra en liten test
    Däremot hade jag inte åkt innan första vaccinet, hade en lång diskussion med en vaccinationsläkare (sök dem istället för bvc-tanterna o deras åsikter) så får du konkreta svar. Jag personligen valde att avstå pga det och vänta några månader. även om riskerna på en hotellanläggning nog får anses väldigt små.
  • Lillismaj
    mariamitsu skrev 2010-07-09 23:07:19 följande:
    Vad ska man på en solsemester att göra om man ska sitta i skuggan hela tiden? Nej då stannar iaf jag hellre hemma ;=)
    Jo alla vill inte ligga och steka hela dagarna. Det är väl inget konstigt att man sitter under ett parasoll. Det borde alla göra, solen är farlig (det vet väl alla vid detta laget).
    Sen kanske man älskar atmosfären och vill promenera på kvällarna längs med strandpromenaden/båtarna/restaurangerna.....
  • AstaHK

    Min erfarenhet, som just nu bor i ett varmt och fuktigt land, är att det på ett sätt fungerar bättre här än de få gånger det blir riktigt varmt i Sverige. Här har ju alla luftkonditionering i lägenheterna och i alla offentliga byggnader. Så även om man måste vara ute en stund i hettan (inte solen, dock såklart) med sin lilla bebis så kan man på ett lätt sätt komma in i svalkan igen. Men man får förstås vara noga med att ha med extra kläder och ta på bebisen när man går in i kylan från hettan.

  • Jamilja

    Jag kan säga att min son inte fick  sig vaccinationer innan vi åkte till Turkiet. Han var då 7 veckor gammal och vi reste till 40 gradig värme. BVC sa till mig (för två år sedan då) att sålänge vi inte gav annat än modermjölk eller ersättning innan han fått vaccinationen skulle det inte vara något problem. Hon nämnde något om att amningen skyddade rätt bra. Sedan kunde vi undvika att ovaccinerade sjuka människor tog i vårat barn. Annars såg hon inget probem för oss att åka.
    Vi bor i Turkiet och vår son har aldrig lidit av värmen.
    Åk på semester ni. men tänk på värmen - små barn har svårt att reglera kroppstemperaturen.
    Ha en blöt handduk i vagnen som du kan ta fram såfort barnet verkar varmt.

    Ha en trevlig resa.

  • Jamilja

    jag vill även nu när jag läst era svar till TS påpeka en sak.
    Aircondition kan vara väldigt farlig för de små. Här i Turkiet läggs måga barn in på sjukhus med hosta osv varje sommar pga aircondition. Man ska vara sparsamma med gradantalet, tex. är det 33 grader så sätt aircondition på exempelvis 27 grader. Det räcker! Man blir nedkyld utan att bli sjuk. Är så lätt att barnen blir sjuka fort om de ligger i kalla rum, tas ut till värmen, kyls ned igen, värme...ja ni förstår. Så om ni åker o har aircondition; tänk på att inte överdriva gradantalet... :)

  • Här och nu
    Jamilja skrev 2010-07-10 07:03:48 följande:
    jag vill även nu när jag läst era svar till TS påpeka en sak.
    Aircondition kan vara väldigt farlig för de små. Här i Turkiet läggs måga barn in på sjukhus med hosta osv varje sommar pga aircondition. Man ska vara sparsamma med gradantalet, tex. är det 33 grader så sätt aircondition på exempelvis 27 grader. Det räcker! Man blir nedkyld utan att bli sjuk. Är så lätt att barnen blir sjuka fort om de ligger i kalla rum, tas ut till värmen, kyls ned igen, värme...ja ni förstår. Så om ni åker o har aircondition; tänk på att inte överdriva gradantalet... :)
    Nej, VÄLDIGT FARLIGT är det inte. Klart man tänker på gradantalet.
  • Här och nu
    Jamilja skrev 2010-07-10 06:58:26 följande:
    Jag kan säga att min son inte fick  sig vaccinationer innan vi åkte till Turkiet. Han var då 7 veckor gammal och vi reste till 40 gradig värme. BVC sa till mig (för två år sedan då) att sålänge vi inte gav annat än modermjölk eller ersättning innan han fått vaccinationen skulle det inte vara något problem. Hon nämnde något om att amningen skyddade rätt bra. Sedan kunde vi undvika att ovaccinerade sjuka människor tog i vårat barn. Annars såg hon inget probem för oss att åka.
    Vi bor i Turkiet och vår son har aldrig lidit av värmen.
    Åk på semester ni. men tänk på värmen - små barn har svårt att reglera kroppstemperaturen.
    Ha en blöt handduk i vagnen som du kan ta fram såfort barnet verkar varmt.

    Ha en trevlig resa.
    Vad har vaccination med saken att göra?
Svar på tråden BVC avråder från resa till Spanien/Grekland. Vad tycker ni?