• Anonym (Kaffedraken)

    Dagis i Hägersten där dem gör egen mat?

    Hejsan Allihopa! Jag, min sambo och vår dotter ska eventuellt flytta till Hägersten efter sommaren. Vi håller på att leta dagis till vår dotter (det är tanken att hon ska börja i januari!). Men det är ju helt omöjligt att välja mellan alla dessa dagis. Så jag vänder mig till ER därute som faktiskt har ett barn som går på ett bra/eller dåligt dagis i Hägersten.

    För oss är det viktigt att personalen är engagerade, deras attityd, samt att förskolan gör egen mat och inte använder sig utan halvfabrikat! (Gärna även bra gård och nära till natur).. haha, inga dåliga krav direkt. Men det spelar egentligen ingen roll - jag vill bara höra ALLAS åsikter om förskolor i Hägersten. Bra som dåliga.

    Mvh!! :) 

  • Svar på tråden Dagis i Hägersten där dem gör egen mat?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Beror lite på var någonstans i Hägersten, det är ju ett stort område. Min kompis har sina barn på ett föräldrakooperativ i Västertorp där de tydligen har egen kock och väldigt bra personal också. Vet inte vad det heter tyvärr och min kompis är nöjd.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Åh, du har ingen aning om det heter? Skulle vara så himla kul att veta. Egentligen spelar det ingen roll vart i Hägersten, bara förskolan är bra. Men vi ska flytta till Hägerstensåsen. Så västertorp är ju inte alltför långt därifrån.

    :) 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför inte ett privat familjedaghem, dagmamma, i Hägersten. Gå in på deras gemensamma hemsida så kan du söka i området där ni bor och även läsa om hur de arbetar. Varje familjedaghem, dagmamma, har en egen profilsida. Gå in på www.privatafamiljedaghem.se så får du veta mer. Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hmm...nu är jag ingen expert men jag brukar möta dagmammor på vägen till t-banan på morgnarna. De har 6-8 ungar med sig och det känns som att det är lite i flesta laget. Sen att de ser ut som nedrökta kärringar på väg från husvagnen är ju en annan femma
    Jag kollade med min kompis och förskolan heter Grodan. Hon sa att alla förskolor finns på www.stockholm.se 
    Om du ska flytta till Åsen är det relativt nära till både Västertorp och Aspudden. I aspudden finns det ett par förskolor som jag tycker verkar bra. Har varit och besökt en som heter Svanen och gillade den, det är också ett föräldrakooperativ.  

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hmm...Familjedaghem har fått bäst omdöme i alla undersökningar (Stockholms stads brukarundersökning. All barnomsorg i hela Stockholm) som gjorts under de senaste åren och det talar väl sitt tydliga språk. Detta trots att de tydligen drivs av "nedrökta kärringar" med 6-8 barn. Stackars de barnen. Att döma människor efter utseende talar nog mer om vilken typ av person man själv är.

    Vill du ha bra barnomsorg så är privata familjedaghem det bästa alternativet enligt föräldrarna och de borde väl ändå veta bäst. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, men brukarundersökningar är inte det statistiskt bästa materialet. Det kan handla om att man är angelägen om att visa att man är nöjd när man har barnen på ett litet ställe mot då man har barnen på stor förskola t ex. Jag brukar inte döma folk efter utseende, men jag blir lite mörkrädd då jag ser dessa personer (som jag inte vill gå in närmare på vad jag har för relation till dem, eller hur jag kan ha koll) ha sina dagbarn uppe i parken och bada. Alltså 6-8 barn i en bassäng och stå med ryggen emot och prata mobil. När man på de flesta förskolor har en regel som säger att man inte får bada om man inte är 1 pedagog per barn i princip. När man ser dem stå i grupp, röka och skrika grinigt efter barnen.

    Jag säger inte att alla dagmammor är sådana, eller att det alltid är bättre att ha sina barn på förskola. Jag svarar utifrån de förutsättningar som är i denna TS, alltså ett begränsat geografiskt område som jag har god kännedom om (dessutom arbetar jag på ett ställe som har god insyn i verksamheterna här och vet vilka klagomål som kommer in). Jag är medveten om att man inte kan generalisera men i detta fall skulle jag INTE under några omständigheter rekommendera dagmamma i detta område.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Aleida skrev 2010-07-11 21:43:15 följande:
    Ja, men brukarundersökningar är inte det statistiskt bästa materialet. Det kan handla om att man är angelägen om att visa att man är nöjd när man har barnen på ett litet ställe mot då man har barnen på stor förskola t ex. Jag brukar inte döma folk efter utseende, men jag blir lite mörkrädd då jag ser dessa personer (som jag inte vill gå in närmare på vad jag har för relation till dem, eller hur jag kan ha koll) ha sina dagbarn uppe i parken och bada. Alltså 6-8 barn i en bassäng och stå med ryggen emot och prata mobil. När man på de flesta förskolor har en regel som säger att man inte får bada om man inte är 1 pedagog per barn i princip. När man ser dem stå i grupp, röka och skrika grinigt efter barnen.

    Jag säger inte att alla dagmammor är sådana, eller att det alltid är bättre att ha sina barn på förskola. Jag svarar utifrån de förutsättningar som är i denna TS, alltså ett begränsat geografiskt område som jag har god kännedom om (dessutom arbetar jag på ett ställe som har god insyn i verksamheterna här och vet vilka klagomål som kommer in). Jag är medveten om att man inte kan generalisera men i detta fall skulle jag INTE under några omständigheter rekommendera dagmamma i detta område.
    Familjedaghemmen i Hägersten är ca 20 st och de allra allra flesta är mycket omtyckta. Många har jobbat i 10-30 år och totalt är det många föräldrar som har valt den omsorgen till sina barn. Gå gärna in på deras egen hemsida och läs på resp. profilsida så får man veta mer om deras pedagogiska verksamhet. www.privatafamiljedaghem.se.
    Parken du pratar om besöks inte av alla dagmammor eftersom det finns andra lekmöjligheter i området.
    I denna park finns i alla fall en plaskdamm som besöks av ett 100-tals barn när det är fint väder. De kommer från förskolor, 6-års, fritids, familjedaghem och föräldrar. När barnen plaskar står de vuxna vid kanten eller i dammen. 
    Det finns en instans där föräldrar som har sina barn i förskola, skola, familjedaghem mm kan ringa om de vill klaga på någon verksamhet. De är de som är ansvariga för all barnomsorg. Jag antar att det är där du jobbar eftersom du skriver att du har en god  insyn i verksamheter och vet vilka klagomål som kommer in. Att du då som tjänsteman går ut och generaliserar en hel yrkeskår i ett spec. område och kallar de för "nedrökta kärringar på väg från husvagnen" gör mig djupt upprörd.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej. Såg din tråd. Vi funderar på att flyta till Hägerstensåsen för att det verkar barnvänligt. Hur blev det med förskola? Finns det någon som du kan rekommendera?

Svar på tråden Dagis i Hägersten där dem gör egen mat?