• kroppknopp

    Fått provresultat. Ska jag ge upp eller finns det behandling? Känner mig ledsen.

    Detta är mina provresultat. Men vad hjälper det när min gyn inte orkar förklara vad de innebär. Jag vet bara att jag inte blir gravid:

    Tog 9 dagar efter ÄL:
    AMH 0,780
    Progesteron 19

    Tog dag 2:
    FSH 5,4
    LH 4,1
    Prolaktin 29
    SHBG 54
    T4 fritt 12
    Testosteron 0,5
    TSH 1,9
    Östradiol <150

    Har ett barn sedan tidigare (-03) som blev till på 2:a försöket. Har varit gravid flera ggr i livet när jag var yngre.

    Har hållt på med syskonförsök sedan 2008. Gjort 3 fulla IVF med korta metoden sedan hösten 09 (Menopur), inte så många ägg men hög befruktningsgrad och bra kvalité på embryona. Har dessutom gjort många "hemmaförsök", dvs utan hormonstöd i sängkammaren. Ett försök har lyckats (februari) men det blev tidigt missfall.


    Har noterat att IVF-kliniken och de gyn jag besökt skrivit i mina journaler att jag har tunn slemhinna. Därtill har jag sen ägglossning (dag 16-17), kort lutealfas och sparsam mens. Har dessutom fått fet hårbotten och akne sedan jag slutade med p-piller.
    Jag har hela tiden misstänkt att jag har någon hormonstörning, brist eller för mycket eller både och.  Har gått hos min ordinarie gyn vid sidan av IVF:försöken. Han har gett mig progesteronvagiatorer för att "förlänga menscykeln". Så har skett.


    Jag har nu tjatat mig till att ta olika prover. Min gyn är helt opedagogisk och kan inte förklara vad resultaten betyder eller om det finns något jag kan göra i form av medicinering tex. Jag har inte råd att göra så många fler IVF.försök och dessutom säger IVF:kliniken att "det är lika stor chans hemma". Det är precis det jag inte tror.

    En lång utläggning; förlåt. Jag är bara så mentalt trött och ledsen över att ha försökt i drygt 2 år och utan att känna att min ordinarie gyn tar mig på allvar. Nu kom resultaten på proven och det enda han sa var att mitt progesteronvärde var för lågt för att kunna bli gravid. Men kan man göra ngt? Jag fick ingen förklaring till övriga provresultat.

    Om det nu är så att jag helt enkelt är för gammal - tex äggkvalitén för dålig så kan jag acceptera det tror jag. Men om det är något som kan behandlas med tex hormoner så vill jag självklart ha hjälp!

    Nu är jag så pass nere att jag känner att jag tappar livslusten. Kan inte uppskatta det jag har utan sörjer bara det jag inte får (bäbis). Jag vet ju så väl att jag ska vara tacksam för att jag faktiskt har ett barn, och det är jag, men just nu är jag bara så mentalt trött och innerligt ledsen.

  • Svar på tråden Fått provresultat. Ska jag ge upp eller finns det behandling? Känner mig ledsen.
  • Alyana

    Du bör kontakta läkaren som remitterade proverna och be honom förklara varje prov ordentligt och vad dina värden innebär för din chans att få ett biologiskt barn!
    Hör med honom om du ev kan ha ngn typ av PCO.......?

    Dessa svar kan jag ge dels efter egen erfarenhet, dels efter att ha letat info. Men ta det med en skopa salt är du snäll.... Jag är bara lekman.

    AMH: Mindre bra äggreserv om under 0,7 mikrog/L

    Progesteron: Över 28 räknas som ett bra värde

    FSH: Under 9 är ett bra värde

    LH: Verkar vara lite högt...

    Prolaktin: Under 25 bör det vara.  Lägre är bättre.

    SHBG: Normalt

    FT4: Bra värde

    Testosteron: Normalt

    TSH: Bra

    Östradiol: Normalt

  • Skruttefia

    kroppknopp> AMH-värdet är just "äggstocksreserven". Ditt värde är "lågt" och förklarar varför du inte får så många ägg vid IVF, även om du sen har fin befruktningsgrad. En del kliniker (t ex S:t Göran) sätter gränsen vid 0,7 för att få göra IVF. Enligt S:t Göran är 0,7-1,2 ett lågt AMH-värde. Jag har sett lite olika intervall för vad som är lågt/normalt/högt men 0,7 är tyvärr alltid lågt.


    Ditt FSH (follikelstimulerane hormon) är bra. FSH beskriver hur pigga/trötta äggstockarna är. Ju lägre värde desto bättre. Ett högre värde betyder att hypofysen måste skicka en starkare signal i varje menscykelstart.


    inanna68 som skriver i den andra tråden vi är med i, skrev att AMH sjunker fortare än vad FSH stiger. Därför kan man ha ett relativt bra FSH även om AMH tyvärr har börjat sjunka. Du kan be inanna eller någon annan kopiera en tabell över AMHvärden om du vill ha mer kring AMH.

    OBS! Det finns inget värde som mäter själva äggkvalitén! Det enda man kan gå efter är åldern, dvs med stigande ålder blir den sämre. Men... det efterlängtade guldägget k_a_n finnas bland de förhållandevis få ägg vi 40+ har kvar!


    Amanda 060121 & Louisa 090605
  • Inanna Li

    Sluta aldrig hoppas på guldägget. AMH mäter i huvudsak kvantitet och ej kvalité!

    Här kommer tabellen:


    Ovarian Fertility Potential                pmol/L                ng/mL

    Optimal Fertility                            28.6 - 48.5         4.0 - 6.8
    Satisfactory Fertility                     15.7 - 28.6          2.2 - 4.0
    Low Fertility                                 2.2 - 15.7           0.3 - 2.2
    Very Low / undetectable             0.0 - 2.2               0.0 - 0.3
    High Level                                    > 48.5             >6.8       

  • kroppknopp

    Hej, tack för era svar.
    Jag kan lättare acceptera att jag börar bli för gammal (AMH är väl tecken på det) men om det är så att min slemhinna är för tunn tex pga någon hormonbrist (östrogen eller progesteron) och att det kan avhjälpas med hormonstöd så vill jag ha det. SKa vända mig till en annan gynekolog i höst som tar mig lite mer på allvar.

  • oceanney

    Grattis till bra provresultat. Ditt FSH ser jättebra ut, LH likaså (ska vara ungefär samma som FSH).

    Ibland kan FSH vara artifiicellt lågt på grund av ett högt östradiol som maskerar men ditt östradiolvärde ser helt normalt ut.

    Kan vara bra att skriva ut enheter. Som du ser i tex AMH-tabellen så måste man veta enheterna för att kunna tolka resultatet överhuvudtaget. 

    Själv tillhör jag dem som är ganska skeptisk mot AMH, att en enskilt test ska kunna ersätta den tolkning man kan göra genom att studera hela hormonprofilen. Och det verkar som jag är i gott sällskap av tex Carl von Linne-kliniken:

    "(...) Inget enskilt test klarar en sådan bedömning. AMH är ett sådant blodprov. Det mäter chansen att äggstockarna fortfarande har bra ägg kvar. Men studier visar att AMH ensamt är sämre än noggrann mätning av äggstockarna med ultraljud i kombination med analyser av andra hormoner. Nivåer på AMH ska alltså tolkas med stor försiktighet. Det bör ses som ett komplement till andra mätningar, och fortfarande på utprovningsstadiet. Ett lågt AMH ensamt ska alltså inte vara skäl att vägra ett par behandling. Det ska ses som en antydan att chanserna att lyckas troligen är lägre än genomsnittet, men andra tester behövs för att ge en säkrare bedömning. De nya data som kommer fram vid själva IVF-behandlingen är också starkare än ett enskilt AMH-värde."

    www.linne.se/nyheter/

    Kan hända att IVF-protokollet du gjorde inte passade just dig. Det finns andra varianter på korta metoden där man får flera stimulerande hormoner samtidigt. Jag tex fick ut 11 ägg varav 9 befruktades och jag blev gravid på första IVF-försöket trots att jag tror att jag hade sämre hormonvärden än dig. Det här är tyvärr långt ifrån någon exakt vetenskap och jag tycker absolut att du ska prova en ny doktor/ny klinik med så fina värden.
     

  • kroppknopp

    Tusen tack för era svar!
    Min IVF-klinik har föreslagit långa metoden om jag vill köra en 4:e gång. Dock med samma medicin, Menpour.
    Allra först ska jag göra en FET och då med hormonstöd (Femanest). Har aldrig gjort FET förrut så det ska bli intressant att se om slemhinnan blir tillräckligt tjock. Den blir ju inte det i vanlig cykel utan hormonstöd.

  • Skruttefia

    Sitter på landet med dålig uppkoppling, så jag mäktar inte med att kolla FASS. Gissar att Femanest huvudsakligen är östrogen? Isåfall är det just hormonstöd för att bygga slemhinna om jag kommer ihåg rätt . Själv fick jag ta Gonal-F i låg dos inför mitt FET - i syfte att "stärka äggstockarnas egen produktion av östrogen". Jag gick på Sophiahemmet. Det finns flera olika metoder att göra stimulerat FET! Håller tummarna att det ska gå vägen. Jag blev faktiskt gravid på FET


    Amanda 060121 & Louisa 090605
  • Mamsie

    Hej på er!
    Hur omvandlar man mellan pmol/L och ng/mL ?
    Jag hade 4,9 pmol/L. Vad blir det i ng/mL?
    kroppknopp, Vilken enhet fick du till provsvar på AMH?


    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie

    Found it!
    Man div pmo/L med 7,2 och får då fram ng/mL
    Mina 4,9 är ca 0,68 ng/mL
    Och här sitter jag med magen i vädret och längtar till jul!


    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • oceanney
    Mamsie skrev 2010-08-13 18:32:13 följande:
    Found it!
    Man div pmo/L med 7,2 och får då fram ng/mL
    Mina 4,9 är ca 0,68 ng/mL
    Och här sitter jag med magen i vädret och längtar till jul!
    Case closed angående AMH  
  • Primrose

    Högt prolaktinvärde kan ge tunn livmoderslemhinna. Ditt är dock inte extremt högt, men kan vara en av orsakerna till din tunna slemhinna. Många läkare verkar dock inte känna till detta. Har man för höga prolaktinvärden brukar menscykeln vara störd, och så är visst inte fallet med dig?

    Själv blev jag gravid med ett FSH på 19 och fick en son två månader innan jag fyllde 44 år.

    Jag tror att olika kroppar reagerar väldigt olika på IVF-behandlingar. För min del tror jag faktiskt att läkaren som sa att hemmaförsök troligen skulle lyckas bättre, hade rätt (även om jag inte ville tro honom då). Jag genomgick visserligen bara två IVF-behandlingar, men ingen av dem resulterade i ett plus. Och då hade jag blivit gravid "naturligt" tre gånger  (och fått missfall) under det dryga året som föregick dessa. Och i den första normala cykeln efter min sista IVF-behandling blev jag gravid naturligt med min son.

  • Mamsie
    oceanney skrev 2010-08-13 21:23:59 följande:
    Case closed angående AMH  

    Jag/vi fuskade lite... käkade Rosenrot, L-Argiplex och dumpade kaffet.
    Och pippade friskt, minst 3 ggr/vecka från mensslut till mensstart.

    Enligt gyn som jag pratade med så kunde Pergo mm till och med försvåra det hela - han ville inte skriva ut något till mig. Jag var sur som ättika men nu efteråt så måste jag ju ge honom rätt
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • mammastitch

    Hej.


    Du har redan fått många kompetenta svar. Vill bara tillägga att jag också har tunn slemhinna, 3,5 mm darana innan men. Den skall tydligen vara minst 7 mm vid ägglossning för att något skall fästa.

    Jag äter en kur på
    angus kaktus (femikur) (balanserar hormoner)
    galndin 25 (balanserar hormoner)
    l-argiplex (förhöjer lusten, genom att det förbättrar blodcirkulationen = gör slemhinnan tjockare)
    E-vitamin (slemhinnan)
    Zink (förbättrar äggkvalitén)

    + akupunktur

  • Ninas83

    Vill bara skriva.min erfarenhet: AMH-värdet kan variera kraftigt! Ni som får dåliga amh-värden och.kanske blir utdömda -be om att.få.ta.om amh-värdet!! Tog mitt första i dec 2011. Då låg det.på 1,2. Inte jättebra (särskilt inte för.min ålder på 29 år), men ändå ok enligt.läkarna. Jag var.dock rädd hela tiden för att det.skulle gå ner till under 1,0 eller under 0,7 som är gränser för att få göra ivf (varierar mellan olika kliniker). Tog.om provet i februari 2012 och då hade det.gått upp till 2,3, dvs nästan fördubblats!!? Snacka om förvåning. Tyckte dock det.var.konstogt att.de båda värdena varierade.så mkt men enligt läkarn skulle jag bara vara glad över att det nu var högre. Gick dock ändå runt.och var konstant orolig, så nu i nov/dec 2012 tog jag.om amh-värdet för tredje gången och det.låg nu på 3,6 vilket.är väldigt bra! SÅ SNÄLLA NI SOM FÅTT LITE LÄGRE VÄRDEN ELLER VÄRDEN SOM ENLIGT ER LÄKARE ÄR FÖR LÅGA FÖR ATT.NI SKA FÅ GÅ VIDARE.MED IVF - KRÄÄÄÄÄV ATT FÅ TA OM AMH-VÄRDET!!! INTE SAGT ATT.DET.KOMMER VISA HÖGRE, MEN CHANSEN FINNS - SE BARA.PÅ MINA OLIKA VÄRDEN! LYCKA TILL ALLIHOPA!! Jag fick inget ordentligt svar.på hur det.kommer sig att det.kan variera.så mkt, och det råder så delade meningar om hur amh ska tolkas.och hur mkt det ska vägas in i bedömningen, men uppenbarligen varierar det och KAN variera väldigt kraftigt, så nöj er inte med ett enda prov!!

  • Serafine 84

    Skulle du kunna tänka dig att göra äggdonation? Om det är åldern som är problemet i ditt fall går det ju att komma runt med ÄD.

  • Elvira71

    Kroppknopp, hur gammal är du.....? Jag funderar på om min ålder påverkar nu, 41 år, tidigare fått bar, senaste för 16 år sedan..hoppet lever

Svar på tråden Fått provresultat. Ska jag ge upp eller finns det behandling? Känner mig ledsen.