• Anonym (hur hjälpa?)

    min man stjäl narkotika från jobbet..

    min man stjäl narkotika från jobbet, jobbar som ssk... jag har vetat i ett par år och alltid försökt få honom att låta bli, han har lovat flera ggr o hävdar att han ej är beroende, men nu har jag ledsnat då han sviker gång på gång o fortsätter stjäla. vad ska jag göra? jag vill hjälpa honom, men så fort jag tar upp att jag vill berätta för någon så blir han jätteförbannad o känner sig hotad av mig säger han. han skulle aldrig erkänna detta utan det verkar som han behöver bli upptäckt.. men de e ju väldigt svårt då det handlar om små mängder vid många tillfällen....
    nån som varit i liknande sits? tips? 

  • Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-07-13 15:51:20 följande:
    Ett par kronor per dag ja. Men det blir en del på ett år.
    Jag skulle inte ha sagt något om han beställde sina tabletter via nätet och på så sätt betalade själv för sitt nöje men nu är det faktiskt skattebetalarna som får stå för notan. Stor eller liten spelar ingen roll. Vill man roa sig anser jag att man får betala för sitt nöje själv med.
    Jag håller faktiskt delvis med, dock så är nätpiller inte det absolut säkraste, tar han med sig från jobbet så får han i alla fall garanterat kvalité så han inte skadar sig.
    Ta det man har i handen eller beställa via nätet och eventuellt få samma sak efter en väntetid och större risk för upptäckt, får han hem fel piller kan det kosta han livet.
    Inga större tvivel där även om det mest ideala skulle vara om han fick sina piller på recept.

    Over and out för stunden
  • Sara62
    Isanje skrev 2010-07-13 15:53:20 följande:
    Knappast denne läkare eller hur? Om en läkare gett recept och han hade behövt det för att fungera optimalt så fine,men en läkare som stjäl för att kunna bruka,hell no.
    TS man är sjuksköterska.
  • Sara62

    DreamBitch, kan du inte förklara vad du anser att jag gett mig ut för att vara, så att jag kan förstå vad det är du har missuppfattat?

  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-07-13 16:00:09 följande:
    Jag håller faktiskt delvis med, dock så är nätpiller inte det absolut säkraste, tar han med sig från jobbet så får han i alla fall garanterat kvalité så han inte skadar sig.
    Ta det man har i handen eller beställa via nätet och eventuellt få samma sak efter en väntetid och större risk för upptäckt, får han hem fel piller kan det kosta han livet.
    Inga större tvivel där även om det mest ideala skulle vara om han fick sina piller på recept.

    Over and out för stunden
    Det är en risk man får ta om man inte vill gå via en läkare anser jag. Jag tycker inte att det är acceptabelt att låta andra stå för en sådan kostnad. Ingen skulle betala en utlandssemester åt mig bara för att jag vill resa och således ska inte jag behöva stå för någon annans nöjen heller.
    Jag vill ha fair play helt enkelt.
  • Anonym

    Anonym, så om nåt tar tid är det helt OK att stjäla?
    (jag frågade ju vilka skäl du tyckte var godtagbart för att bryta lagen istället för att gå "den officiella vägen", och det var ditt svar?)
    vilka fler saker får man stjäla för att man inte orkar ta sig tid?

  • Isanje
    DreamBitch skrev 2010-07-13 15:55:29 följande:
    TS man är väl ändå sjuksköterska. Vore han läkare hade han knappast stulit så mycket medicin. Då hade han skrivit ut det till sig själv.
    Sorry snubblar på orden i all hast
  • Sara62
    DreamBitch skrev 2010-07-13 16:05:23 följande:
    Det är en risk man får ta om man inte vill gå via en läkare anser jag. Jag tycker inte att det är acceptabelt att låta andra stå för en sådan kostnad. Ingen skulle betala en utlandssemester åt mig bara för att jag vill resa och således ska inte jag behöva stå för någon annans nöjen heller.
    Jag vill ha fair play helt enkelt.
    Hej DreamBitch!

    Kan du inte vara snäll och förklara vad du menar med detta:
    "Tänk att du är utbildad inom så pass många olika områden. När vi diskuterade arbetade du med något helt annat."

    Jag förstår faktiskt inte. Jag har aldrig påstått mig jobba med något annat än ortopedi.

    Du kanska har blandat ihop mig med nån?

    Svara gärna här, men vill du hellre svara med PM så går det bra.

    mvh,

    "Sara"
  • arianne03

    Om han nu trixar med pappersarbetet, kan inte det få konsekvenser för patienten senare?

    Ex. patienten behöver 2 tabletter för smärtlindring/ångestdämpning eller vad det nu är.

    Han skriver att patienten behöver 4 st, tar 2 själv. Denna gång går det ingen nöd på patienten.

    Nästa dag klagar patienten igen på smärta, och säger att dosen igår inte räckte. Nya sjuksköterskan som gått på ser att patienten fått 4 tabletter, det räckte inte utan ger nu 5.

    Kan inte detta vara potentiellt väldigt farligt?

  • Ulf Harrys Farsa
    Anonym (hur hjälpa?) skrev 2010-07-12 21:18:34 följande:
    Han tar allt lugnande/ benzo/ sömnmedel. Det han kommer över.. jag har hittat i stort sett alla av preparaten som finns. Vet inte vad han gillar bäst, skulle gissa imovane, stesolid, flunitrazepam.. men svårt att veta....
    Illa, då behöver han ju proffesionell avgiftning också, tyvärr så är din man en narkotikamissbrukare, du måste anmäla till arbetsgivare och/eller polis om du vill "få tillbaka" honom
    Även om erat förhållande går åt helvete (kommer det att göra oavsett) så hjälper du honom iallafall.
  • Anonym (brotsslig.)
    Anonym (hur hjälpa?) skrev 2010-07-12 12:16:12 följande:
    jag tackar för allt stöd o bra råd jag fått här, men måste också säga att det är skrämmande att höra hur vissa försvarar hans beteende och förminskar betydelsen av problemet. klart som fan att det är ett jätteproblem då det göms narkotika i vårt hem som vårt barn kan komma åt. då är det absolut inte fråga om ett vanligt bruk av läkemedel. gör man sånt trots att man lovat tusen gånger att inte göra det, då har man ett problem. dessutom oavsett vad folk tycker så är det stöld! Och det ses otroligt allvarligt på. Men framförallt är det oansvarigt gentemot sin familj att göra på det sätt han gör. han fick ett ultimatum av mig för ett par månader sedan: hittar jag fler tabletter som är stulna så måste jag berätta för någon om detta, för då har han uppenbarligen problem. han lovade att inte ta mer, men har svikit detta löfte återigen. Så om jag nu skulle ta detta med chefen, så inte är det då mitt fel om leget skulle ryka, det är hans eget. Men det troliga är ju inte att leget ryker utan att han blir erbjuden behandling. 
    Jag kan inte blunda eller försvara detta längre, inte för hans skull o inte heller för vårt barns skull. 
    Men Herre Gud, TS, du sprudlar ju av ilska, och av det fruktansvärda sundromet: Medberoende. Dur frågar: "Hur hjälpa?", ja, jag har inte läst alla svreren, och ser du har lämnat tråden?? Men den hjälpen du evt. kan ge honom, är att du du meddlerar hans chef. Chefen har då 3 val. Att avskeda honom pga. grovt stöld. Polisanmäla honom, för stöld och innehav av narkotiskt klassade preperat. Eller att erbjuda honom rehabilitering, som också faller på chefens lott, och ansvar. Om han är en duktig och viktig anställd, då kanske chefen väljer just det sista. Under alla omtändigheter, måste facket i så fall blandas in.

    Du däremot har bara et val: "Save your self, and your kids*! Din man är en brottsling, alltså krimminell, narkotikamissbrukare, och totalt oansvrlig mot sin familj. Så gör ditt val. NU!Foten i munnen
  • Omorfia
    Anonym skrev 2010-07-13 11:40:24 följande:
    Fin vinkling, så om man inte kan låta bli droger (vilket säger sig själv om man faktiskt brukar dom) så är man en missbrukare?
    Det är snarare så att om man inte är en missbrukare och inte har några problem med sina droger så ser man helt enkelt ingen anledning att låta bli.

    Kolla in DSM IV om du vill veta var gränser går för missbruk.
    Så länge mannen sköter sitt jobb, sina åtagande i det övriga livet och inte försummar sig själv så missbrukar han inte.
    Moralister med inställning att vissa droger är helt enkelt fel och kan/ska inte användas har en egen uppsättning av problem, synd bara att dom i regel väljer att göra sina egna problem till andras.
    När det gäller drogval så finns det inga fel, bara olika mål och smaker.
    Bara för att man säger det många gånger så blir det inte sant. Att inte kunna låta bli att berusa sig (oavsett om det handlar om alkohol, majja, benzo eller heroin) gör att man är beroende. Jag tycker om att dricka vin, men jag behöver det inte för att fungera. Jag har inga problem med att låta bli att dricka alkohol eftersom det inte alltid passar sig.

    Missbrukare är man om det dessutom går ut över ens liv i övrigt. Roligt att du hänvisar till DSM-IV men ändå inte förstår att det TS beskrivit är ett missbruk. Det går definitivt ut över hans jobb (han stjäl och förfalskar journalhandlingar) och hans åtaganden i det övriga livet (ljuger för sambon, har humörsvängningar, lämnar narkotika i hemmet så att hans barn eller andra kan få tag i det).

    TS man är extremt oansvarig gentemot sin familj och dessutom kriminell. Att du inte förstår att det är skillnad på att ta gem från jobbet än stesolid säger mer om dig än alla andra i den här tråden.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-07-13 16:05:23 följande:
    Det är en risk man får ta om man inte vill gå via en läkare anser jag. Jag tycker inte att det är acceptabelt att låta andra stå för en sådan kostnad. Ingen skulle betala en utlandssemester åt mig bara för att jag vill resa och således ska inte jag behöva stå för någon annans nöjen heller.
    Jag vill ha fair play helt enkelt.
    Så länge det rör sig om små skitgrejer så snackar vi inte om några enorma omkostnader,för den delen, om man ska vara rent praktiskt, skulle han hitta en läkare som skulle skriva ut den söliga blandningen av olika piller han leker med ... skulle det falla under högkostnads skydd, i slutändan så skulle ändå "vi" betala för hans nöjen/liv.

    Kan garantera att dom som jobbar på resebyråer "fixar" sig nog också förmånliga resor.
    Vist kan man önska fair play, det gör vi nog alla, men vissa "brott" kan man inget annat än att rycka på axlarna åt och fråga sig "whats the big deal".
  • Anonym
    Omorfia skrev 2010-07-13 19:25:06 följande:
    Bara för att man säger det många gånger så blir det inte sant. Att inte kunna låta bli att berusa sig (oavsett om det handlar om alkohol, majja, benzo eller heroin) gör att man är beroende. Jag tycker om att dricka vin, men jag behöver det inte för att fungera. Jag har inga problem med att låta bli att dricka alkohol eftersom det inte alltid passar sig.

    Missbrukare är man om det dessutom går ut över ens liv i övrigt. Roligt att du hänvisar till DSM-IV men ändå inte förstår att det TS beskrivit är ett missbruk. Det går definitivt ut över hans jobb (han stjäl och förfalskar journalhandlingar) och hans åtaganden i det övriga livet (ljuger för sambon, har humörsvängningar, lämnar narkotika i hemmet så att hans barn eller andra kan få tag i det).

    TS man är extremt oansvarig gentemot sin familj och dessutom kriminell. Att du inte förstår att det är skillnad på att ta gem från jobbet än stesolid säger mer om dig än alla andra i den här tråden.
    I slutändan så vet vi inte ens OM mannen berusar sig på vardagar eller inte. Antaganden, spekulationer och skräckexempel, det är vad som fyller den här tråden.
    Beroende är man om man inte klarar sig utan sin drog, missköter sig i samband med användning. Vist kan vi spekulera och anta att han är ständigt berusad (=beroende), jag håller mina tummar för att mannens kunskap på drogområdet gör att han inte drar på sig ett beroende.

    ju, om drogbruket går ut över livet på ett negativt sätt så börjar man även då hamna nära missbruk, men enligt ts eget utsago så skötter mannen sitt jobb som han ska, inga klagomål där.
    På jobbet gör han inget mer konstigt än vad vi andra också gör.
    Enligt ts eget utsago så blir det ständigt bråk på grund av droger, men är det droger som gör att mannen blir aggressiv och söker sig till konflikter? eller är det ts ständiga påhopp och gnäll som startar dom?
    valmöjlighet ett = mannen har missbruksproblem och kan inte hantera sina droger, valmöjlighet två är att problem startas inte förrän ts ger sig på han med moralpinnar och vilkorslösa krav.
    Ts har däremot inte svarat på vad hon menar med narkotika i hemmet, jag tvivlar STARKT att det ligger piller lite överallt och skräppar, jag tror snarare att ts har snokat runt och hittat nån enstaka tablett på dom mest osannolika ställen, praktiskt taget en omöjlighet för ett barn att snoka upp sådant. (sådant snokande kan också starta stora konflikter)

    Vi kan diskutera vem det är som är oansvarig här, personen som splitrar upp sin familj på grund av bråk som "hon" själv startar och intolerans eller mannen som ... jag antar inte delar önskan att behandla sitt barn som resväska som ska två veckor här, två veckor där.
  • älg
    arianne03 skrev 2010-07-13 18:10:21 följande:
    Om han nu trixar med pappersarbetet, kan inte det få konsekvenser för patienten senare?

    Ex. patienten behöver 2 tabletter för smärtlindring/ångestdämpning eller vad det nu är.

    Han skriver att patienten behöver 4 st, tar 2 själv. Denna gång går det ingen nöd på patienten.

    Nästa dag klagar patienten igen på smärta, och säger att dosen igår inte räckte. Nya sjuksköterskan som gått på ser att patienten fått 4 tabletter, det räckte inte utan ger nu 5.

    Kan inte detta vara potentiellt väldigt farligt?
    Som jag skrev innan så måste han ju fiffla" med journalerna för att det inte ska märkas i tabl förrådet.
    Kan bli stora problem för pat i fråga.
    Skulle varit regler att det alltid skulle vara två vid tabl hantering.

    Kommer någon på detta så blir han säkert inte långvarig som ssk
  • Anonym (brotsslig.)
    Anonym (brotsslig.) skrev 2010-07-13 18:49:53 följande:
    Men Herre Gud, TS, du sprudlar ju av ilska, och av det fruktansvärda sundromet: Medberoende. Dur frågar: "Hur hjälpa?", ja, jag har inte läst alla svreren, och ser du har lämnat tråden?? Men den hjälpen du evt. kan ge honom, är att du du meddlerar hans chef. Chefen har då 3 val. Att avskeda honom pga. grovt stöld. Polisanmäla honom, för stöld och innehav av narkotiskt klassade preperat. Eller att erbjuda honom rehabilitering, som också faller på chefens lott, och ansvar. Om han är en duktig och viktig anställd, då kanske chefen väljer just det sista. Under alla omtändigheter, måste facket i så fall blandas in.

    Du däremot har bara et val: "Save your self, and your kids*! Din man är en brottsling, alltså krimminell, narkotikamissbrukare, och totalt oansvrlig mot sin familj. Så gör ditt val. NU!Foten i munnen
    här gäller fakta.
  • Anonym (hur hjälpa?)
    Anonym skrev 2010-07-13 20:00:08 följande:
    I slutändan så vet vi inte ens OM mannen berusar sig på vardagar eller inte. Antaganden, spekulationer och skräckexempel, det är vad som fyller den här tråden.
    Beroende är man om man inte klarar sig utan sin drog, missköter sig i samband med användning. Vist kan vi spekulera och anta att han är ständigt berusad (=beroende), jag håller mina tummar för att mannens kunskap på drogområdet gör att han inte drar på sig ett beroende.

    ju, om drogbruket går ut över livet på ett negativt sätt så börjar man även då hamna nära missbruk, men enligt ts eget utsago så skötter mannen sitt jobb som han ska, inga klagomål där.
    På jobbet gör han inget mer konstigt än vad vi andra också gör.
    Enligt ts eget utsago så blir det ständigt bråk på grund av droger, men är det droger som gör att mannen blir aggressiv och söker sig till konflikter? eller är det ts ständiga påhopp och gnäll som startar dom?
    valmöjlighet ett = mannen har missbruksproblem och kan inte hantera sina droger, valmöjlighet två är att problem startas inte förrän ts ger sig på han med moralpinnar och vilkorslösa krav.
    Ts har däremot inte svarat på vad hon menar med narkotika i hemmet, jag tvivlar STARKT att det ligger piller lite överallt och skräppar, jag tror snarare att ts har snokat runt och hittat nån enstaka tablett på dom mest osannolika ställen, praktiskt taget en omöjlighet för ett barn att snoka upp sådant. (sådant snokande kan också starta stora konflikter)

    Vi kan diskutera vem det är som är oansvarig här, personen som splitrar upp sin familj på grund av bråk som "hon" själv startar och intolerans eller mannen som ... jag antar inte delar önskan att behandla sitt barn som resväska som ska två veckor här, två veckor där.
    mycket märkligt att du ger dig själv rätten att påstå var och hur tabletterna förekommer i vårt hem. likaså tycker jag det är märkligt att du dömer mig för att vara "bråkig" och vilja starta konflikter och att jag kommer med "villkorslösa krav". Och det blir bara pinsamt när du skriver att jag skulle vara den som splittrar en familj, för att jag inte accepterar missbruk i vårt barns närhet, inte heller lögner och labilitet. Och nej, inte heller det beror på mig och "mina konflikter" Mitt/mina barn skall växa upp i ett lugnt, tryggt och harmoniskt hem och under rådande omständigheter är det inte så och jag måste ta mig ur situationen för mitt/mina barns skull! Om  du har svårt att begripa dylikt hoppas jag vid min Gud att du inte har, eller har för plan att skaffa dig egna barn. 
  • MamMmAn

    Hoppas för guds skull inte att han låter bli att ge Sjuka smärtpatienter sin fulla dos... Min bävan när mamma hade fruktansvärda smärtor å inget hjälpte. <Fick hon det hon skulle eller bara hälften. En till dig Å en till Mig....

  • FruLindell
    Anonym skrev 2010-07-13 19:30:19 följande:
    Så länge det rör sig om små skitgrejer så snackar vi inte om några enorma omkostnader,för den delen, om man ska vara rent praktiskt, skulle han hitta en läkare som skulle skriva ut den söliga blandningen av olika piller han leker med ... skulle det falla under högkostnads skydd, i slutändan så skulle ändå "vi" betala för hans nöjen/liv.

    Kan garantera att dom som jobbar på resebyråer "fixar" sig nog också förmånliga resor.
    Vist kan man önska fair play, det gör vi nog alla, men vissa "brott" kan man inget annat än att rycka på axlarna åt och fråga sig "whats the big deal".
    Men skämtar du?

    Det är väl ganska stor skillnad mellan att stjäla från skattebetalare (dina och mina pengar) och att ge sig själv förmånliga resor som anställd på en privatägd resebyrå? Bägga saker är förkastligt, men i det senare fallet så handlar det "bara" om svinn som drabbar aktieägare som valt att köpa aktier alternativt en bolagsägare som valt att driva en verksamhet där svinn kan förekomma.

    Att  sno narkotika eller få det på recpet genom högkostnadsskydd då du inte behöver tabletterna för ett sjukdomtillstånd (vilket i mina ögon är stöld det också) från skattebetalare är en helt annan sak.

    Till TS vill jag bara säga: Kontakta arbetsgivare, polis eller någon hjälporganisation av något slag. Det här är något som kommer bli svårt för dig som står din man så nära, att få honom att ta till sig. Det måste nog bli värre innan det kan bli bättre, tyvärr. Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Hannah

    Hej.
    Det låter som en fruktansvärt svår situation du befinner dig i när han blir så arg och förnekar broblemet. Så länge han förnekar så skyddar han drogen och kommer förmodligen att fortsätta med sitt beteende. På den här länken finns ett långt bokutdrag som handlar om just förnekelse, kanske kan den vara till hjälp? Botten upp av Lena Holfve http://beroendelinjen.forum24.se/beroendelinjen-about37.html
    Ett diskussionsforum som har varit till stöd för mig många gånger är http://beroendelinjen.forum24.se/beroendelinjen.html. Där är alla anhöriga och man får ta del av andras erfarenheter och kan stödja varandra.
    Ta hand om dig! 

  • Anonym (morgonpigg)
    Hörde på radion i morse att P4 Gävleborg startat en reportageserie om knark i Sverige och i Gävleborg. Det ser inte bra ut enligt nyheten som gick på morgonen... tråkiga nyheter men viktigt att det tas upp.

    sverigesradio.se/sida/default.aspx 
Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..