• Madylin

    oförstående sambo eller jag som är känslig?

    Hej!

    Har lite problem med antingen min sambo eller mina egna känslor, vet väl inte riktigt det där och vill vädra lite. Min sambo är värsta träningskillen (muskelknutte som styrketränar dagligen) och har varit på mej ständigt att jag ska börja träna nu när jag är gravid, vilket väl inte är fel. Jag har börjat gå ut och gå och följer med honom till gymmet då och då. Äter inte speciellt onyttigt men visst slinker det ner en pizza och lite godis då och då. Annars käkar jag vanlig kost som jag gjorde innan, dock lite mer järn.

    Iallafall, jag är inne på vecka 17 och magen har börjat synas. Känner mej tjock, ful och oattraktiv och känner väl att jag inte direkt får höra av min sambo att jag är vacker. Varje gång jag inleder en samtal med att jag känner mej ful och tjock säger han att jag kanske ska tänka mer på vad jag äter. Är det konstigt att man hellre vill höra något i stil med "nej älskling, du är underbar och vacker. du bär på mitt barn och jag älskar dej"? känns som jag är svältfödd på att få höra att jag är fin/snygg/vacker.. det kan mycket väl vara så att han säger det men isåfall uppfattar inte min hjärna det eller så behöver jag höra det m e r. Hur ska man lägga fram det till honom så att han förstår? orkar inte mer.

  • Svar på tråden oförstående sambo eller jag som är känslig?
  • Blablabla

    Tycker inte heller du är överkänslig!!! Hormonerna spelar nog in en del.

    Prata med din kille så han förstår. Äter du ok, så borde han inte bry sig, dock uppskatta dig mer nu:)

    Dock förstår jag killar som blir oroade, för det är inte ovanligt att gravida tjejer släpper allt pga de är gravid. Äter konstant onyttigt.. med motiveringen att de är gravida, vilket borde vara tvärtom för barnet... & sedan släpper allt utseendesmässigt när de bli mamma & glömmer att de är "någons" parner också. Kan det vara det han går & oroar sig för?

  • Tow2Mater

    Frågan är väl varför du känner dig "tjock, ful och oattraktiv"? Om du ger de signalerna, kanske du inte är mottaglig för något annat, oavsett  om någon säger det motsatta? Att man blir tjock som gravid är ju fullt naturligt, men samtidigt tycker inte jag (som också varit gravid) att man kan kräva att någon annan ser en som "vacker" som gravid. Men det kanske bara är jag. Man borde ju kunna se förbi de där utseendefixeringarna och fokusera på något mycket vikitgare som kommer, och varken känna sig "ful" eller känna ett stort behova av bekräftelse av sitt utseende.

  • Lotusblomma

    Du kanske skulle säga så som du skrev? "nej älskling, du är underbar och vacker. du bär på mitt barn och jag älskar dej"
    Alltså när scenariot kommer så ist för att inte säga något så säg att du kanske skulle känna dig finare o mer älskad om han kunde säga de orden till dig ist för att börja förespråka att du inte äter rätt eller rör på dig för lite...

    Sånt där tror jag ofta slinker ur folk som inte fattar att man känner sig så ibland när man är gravid....jag var likadan när jag var gravid, mina två gånger...jag har då aldrig fattat det där med att det är underbart med magen :-P Kände mig mest otymplig o stor...oavsett att jag inte gick upp överdrivet mycket. Hormonerna gör ju sitt med, då är det extra viktigt att få höra att man fortfarande är fin osv. Stå på dig o säg rakt ut hur du känner o fråga om han inte kan försöka fatta....

  • lemony

    man måste berätta att man blir ledsen om någon säger så och berätta varför man blir det annars förstår inte någon ens känslor.

Svar på tråden oförstående sambo eller jag som är känslig?