• Liljekonvaljblomman

    Kan man använda förra årets julfrimärken än?

    Kommer mina brev fram om jag frankerar med förra årets julfrimärken eller får man bara använda dem under en viss period? Vill ju inte att de jag skicka till ska behöva betala portot pga att jag är snål och använder gamla frimärken.

    Tacksam för svar av någon kunnig...

  • Svar på tråden Kan man använda förra årets julfrimärken än?
  • Saaaraa

    Jag har för mig att julfrimärkena enbart kan användas under "juletid" om det är från tidigare år. Tror att det stod på baksidan när jag köpte ett ark med julfrimärken för några år sedan. Kan ha fel, men tror att det är så.

  • Saaaraa

    Förresten, kollade på Postens hemsida och där säljer de 2008 års julfrimärken. Dessa kan användas till julpost och ekonomibrev står det. Det borde gälla alla julfrimärken tycker man.

  • Liljekonvaljblomman

    Tack för ditt svar, någon som vet 100 % säkert? Vill ju inte att folk ska behöva lösa ut mina brev

  • Södertösen

    Jag brukar använda julfrimärken från typ tio år tillbaka, och de breven kommer alltid fram. Så ja, frimärken från i julas borde absolut funka.

  • inze

    Om du kollar vid alla julfrimärken på postens hemsida så står det Julpost/ekonomibrev eller om du väljer t ex 2009 års julfrimärken. En häfte med tio självhäftande frimärken. Kan även användas som ekonomibrev.

    tinyurl.com/julpost

  • 83an

    Ja det är inga problem att använda dessa frimärken. Men använder du dem blir de automatiskt B-post.
    Så då tar det ju längre tid för det att komma fram.

    (Har jobbat på posten)

  • Liljekonvaljblomman
    83an skrev 2010-07-14 08:41:01 följande:
    Ja det är inga problem att använda dessa frimärken. Men använder du dem blir de automatiskt B-post.
    Så då tar det ju längre tid för det att komma fram.

    (Har jobbat på posten)
    Så man behöver inte frankera extra då? TACK för alla svar
  • 83an
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-07-14 16:45:56 följande:
    Så man behöver inte frankera extra då? TACK för alla svar
    Ska du skicka ett brev som väger <20 gram (om de inte ändrat viktgränserna) så kan du använda 1 julfrimärke istället för 1 vanligt. Men det kommer sannolikt ta några extra dagar för brevet att komma fram då det blir B-post.

    Så nej, du behöver alltså inte frankera extra.Ta så många julfrimärken som du skulle tagit vanliga så ska det inte vara några problem.
  • Britt 01

    Har nu kollat med Posten och detta gäller. Julfrimärken utan valör gäller oavsett utgivningsår. detta gäller julhälsning som väger max 20 g

  • Fia 28
    Börje Olsson skrev 2016-12-15 11:10:23 följande:

    kan man använda 2014 års frimärken i år ?


    Om det är samma värde på dem som årets så är det inga problem.
  • Dixie
    Fia 28 skrev 2016-12-15 12:01:32 följande:

    Om det är samma värde på dem som årets så är det inga problem.


    Julfrimärken har ju inget värde tryckt på dem - men man kan alltid använda gamla julfrimärke under julen.

    Info finns på www.pts.se
  • Fia 28
    Dixie skrev 2016-12-15 13:17:06 följande:
    Julfrimärken har ju inget värde tryckt på dem - men man kan alltid använda gamla julfrimärke under julen.

    Info finns på www.pts.se
    Trodde det var samma som i finland, här har de nog ett värde. 
  • Coccolina
    IngaBritt skrev 2017-12-12 12:30:31 följande:

    Hej
    Jag har Julfrimärke kvar från 2013 kan jag använda dom i år 2017
    Hälsningar Inga-Britt


    Som det står i tråden så kan man använda äldre frimärken även i år


    Frimärken är en värdehandling även 50 år senare så om du har ett frimärke från 80 någonting som är värt 1,60 eller vad det var de kostade då, så kan du använda det idag. Dock så är värdet det som står på och om det kostar 7 kr att skicka idag så behöver du ju då sätta 5 frimärken för att täcka upp värdet. 


    Julfrimärken har också de ett värde. Som dock kan variera från år till år, så kolla upp att det från 2013 har samma värde som det för 2017... Om det har det så är det inga problem... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • kallastorp

    Kan jag frankera julpost med tidigare års julpostfrimärken jag har ostämplade?
     Vad kostar det 1917 att skicka ett enkelt julkort  med julpostfrimärke?
    hälsningar  Anna

Svar på tråden Kan man använda förra årets julfrimärken än?