• Zaria

    Katt med bruten tass?

    Igår trillade Lillekatt ut genom fönstret, när vi väl fick tag i honom så haltade han ganska ordentligt, fått lov att klämma på tassen dock reagerar han med att jama ynkligt, tassen är ej svullen och emellanåt stödjer han lite på den men han verkar vara ganska olycklig och ha ont.

    Undrar ni som haft katter med bruten tass, har ni kunnat känt eller sett att tassen varit av?
    Funderar på om det kan vara en rejäl stuking eller så eftersom tassen inte "hänger" eller är svullen.

    (Givetvis kommer vi att åka till veterinären med honom så behöver det inte bli något tjat om det)

  • Svar på tråden Katt med bruten tass?
  • viseversa

    Han behöver ju inte ha något allvarligt brott. Kanske är en tå av och det gör ont men brukar läka av sig själv. 

  • Taurus
    Zaria skrev 2010-07-14 09:04:56 följande:
    Är du läskunnig?

    Vi ska åka till veterinären, står klart och tydligt i min TS.
    Jag såg det, men det är det enda man kan göra, man ska inte röra en bruten tass eller känna på den, kan bli värre
  • Zaria
    Taurus skrev 2010-07-14 09:07:20 följande:
    Jag såg det, men det är det enda man kan göra, man ska inte röra en bruten tass eller känna på den, kan bli värre
    Självklart måste man få lov att undersöka katten, hur ska man annars kunna veta om benet är varmt, svullet eller om det sitter en tagg i tassen osv. Inte direkt så man vrider om tassen och trycker jättehårt på den. I Detta fallet är det ju inte ens säkert att tassen är av, det återstår att se
  • PruttPottan

    Vår kisse flydde genom fönstret på andra våning efter att kattvakten bestämt att fest var en bra ide :X
    När hon väl kom hem igen så hade hon brutit tassen. Veterinären röntgade men lät den sen vara då den läker av sig självt och gips inte var nödvändigt i detta fall. Vi märkte det på haltande och att det var knöligt vid ett av tårna på framtassen.

    Lycka till med din kisse =)

  • Zaria
    RadarQueen skrev 2010-07-14 09:30:07 följande:
    Vår kisse flydde genom fönstret på andra våning efter att kattvakten bestämt att fest var en bra ide :X
    När hon väl kom hem igen så hade hon brutit tassen. Veterinären röntgade men lät den sen vara då den läker av sig självt och gips inte var nödvändigt i detta fall. Vi märkte det på haltande och att det var knöligt vid ett av tårna på framtassen.

    Lycka till med din kisse =)
    Tack, kommer som sagt att kolla upp det.

    Jag tycker han känns lite svullen vid knäet men är inte säker, inte så poppis att pilla där om man säger så.
  • PruttPottan
    Zaria skrev 2010-07-14 09:32:08 följande:
    Tack, kommer som sagt att kolla upp det.

    Jag tycker han känns lite svullen vid knäet men är inte säker, inte så poppis att pilla där om man säger så.
    Hur har det gått? Vad sa veterinären?
  • Zaria
    RadarQueen skrev 2010-07-18 11:46:14 följande:
    Hur har det gått? Vad sa veterinären?
    Tassen är rejält stukad...haft stödbandage på men som han tagit bort hela tiden, han är fortfarande lite lite halt och försiktig om sig, men helt klart på bättringsvägen
  • PruttPottan

    Oj då, men skönt att tassen mår bättre. Katter har ju en otrolig läkningsförmåga. Hoppas kisse kryar på sig fort =)

  • Zaria
    RadarQueen skrev 2010-07-18 20:24:23 följande:
    Oj då, men skönt att tassen mår bättre. Katter har ju en otrolig läkningsförmåga. Hoppas kisse kryar på sig fort =)
    Jadå det gör han, idag har han varit ungefär lika korkad och klantig som vanligt..för dagen just nyinflyttad i en vält skurhink...Vi älskar honom men maken till konstig katt har jag sällan skådat =)
  • Echidna

    hehe mobba inte kattstackaren, han kan ju inte rå för att han är "speciell"  ;)


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Zaria
    Echidna skrev 2010-07-18 21:51:07 följande:
    hehe mobba inte kattstackaren, han kan ju inte rå för att han är "speciell"  ;)
    Tur att han är söt iaf...

    *bor för närvarande i skurhinken
    *går från sovande till jagande,då gärna saker som inte finns
    *"pratar" med saker som inte finns hela sin vakna tid
    *River ner allt han ser, okej att katter gör det i fönster men på golvet?
    *drar ut sonens kläder ur lådorna
    *kan sitta en timme och jama över en förlorad inskekt
    *När han fått insekten och står på den jamar han ilsket över att han inte kan hitta den
    *Slickar på gammelkatten och rätt som det är hugger han honom hårt, bara på skoj
    *Jagar saker på TV´n, ibland helt omöjligt att titta på tv
    *Sov i kattlådan som liten
    *Rusar runt vildsint jamande över..ja ingenting
    *Ibland blir han så paralyserad att han rusar rätt in i väggen...
    *Bär runt på saker han hittar
    *Knuffar ner täckena från våra sängar

    Som sagt han blev inte riktigt som "de andra barnen"....
  • Echidna

    Du vet väl vad man brukar säga? "Det gör inget om man är lite dum, bara man är söt!" Skämt o sido.. låter som en mkt "speciell" katt. Dock ÄR han söt.


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Zaria
    Echidna skrev 2010-07-18 22:06:24 följande:
    Du vet väl vad man brukar säga? "Det gör inget om man är lite dum, bara man är söt!" Skämt o sido.. låter som en mkt "speciell" katt. Dock ÄR han söt.
    Ja det är han verkligen, man kan ju inte få allt, brukar säga att det vart värre om han både vart ful och dum =)
  • Echidna

    Vi har en väldigt söt "liten" katt på 6kg. Före sommaren ville han inte gå ut på balkongen när det var ljust, gärna mitt i natten då det var becksvart. Ut på gräsmattan vääägrade han. Sen fick han bo hos min sambos föräldrar i ca 2 månader pga att vi renoverade hemma. Han gör också massa knäppa saker så ibland tror jag han är lite dum. Mkt söt dock. Fegare katt finns det nog inte dock. Superrädd att åka bil.


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
Svar på tråden Katt med bruten tass?