• Anonym (väldi­gt rädd)
    Äldre 16 Jul 09:22
    5041 visningar
    1 svar
    1
    5041

    Andning under förlossning och mental förberedelse

    Jag är höggravid med vårt andra barn, efter en för mig traumatisk upplevelse med den första förlossningen har jag denna graviditet gått på stödsamtal för att hjälpa på min rädsla/skräck.

    Jag har funderat mycket kring smärtlindring (då jag inte fick ordentlig hjälp med det förra gången) och har funderat mycket kring dykteknik eller profylaxandning. Problemet är bara att de kurser jag hittar kring detta kostar pengar (som inte riktigt finns) och jag är dessutom så rädd att jag börjat gråta så fort jag försökt ta tag i något som är förlossningsförberedande ö.h.t.

    Hur ska man tänka när man andas? Eller ska man inte tänka alls?
    Hur hjälper andningen annat än att förhoppningsvis hjälpa till att mota bort paniken och rädslan? I filmer så känns det som att kvinnorna bara flåsandas och skriker. Inte direkt lugnande att se.
    Hur kan man hjälpa till att tänka så man inte får panik igen?

    Jag får total panik bara vid tanken på att jag ska behöva vara avklädd, blottad och pressa ut ett barn genom mitt underliv.

  • Svar på tråden Andning under förlossning och mental förberedelse
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 16 Jul 11:30
    #1

    Hej!
    Jag tror att flera kan känna igen sig i den kluvna känslan av att vilja föda och samtidigt inte - särskilt om man som du har en traumatisk upplevelse med sig i bagaget. Dessutom förstår jag det som att du upplever en osäkerhet kring vilken "teknik" du ska/kan använda och att du har begränsade resurser rent ekonomiskt...

    Dykteknik och/eller profylax
    Varför inte både och? I den profylax som jag arbetar med (AnnasProfylax) kombinerar jag tankarna kring dyktekniken och den gamla klassiska profylax- eller flämtandningen som den tidigare också kallades.

    Dyktekniken handlar om att slappna av i hela kroppen, att du tänker dig att du släpper taget och blir tung. I det mycket avslappnade tillståndet möter du värken och fortsätter att vara kvar i det stilla och avlsppande tillståndet under hela sammandragningen. Du andas väldigt och lugnt oforcerat samtidigt som du tänker eller låter din partner säga ord som: "Sjuuunk, tuuung, luggggnt!"

    Profylaxandningen handlar om att dels andas in genom näsan och ut genom munnen (för maximal syresättning), dels om att anpassa rytmen till styrkan i värken: ju starkare värk desto lättare, snabbare och grundare andning.

    Dvs arbeta under hela förlossningen med att försöka vara så avlsappnad och tung i kroppen som möjligt. När värken kommer fortsätter du att "släppa taget" kroppsligt, samtidigt som du anpassar andningsrytmen men utan att forcera den. Du har helt rätt i att det inte är bra att flåsa och hetsandas - det leder bara till hyperventilering.

    Träning utan pengar
    Det finns böcker och dvd-er på många bibliotek. Där kan du också beställa från andra bibliotek. Du kan även fråga din barnmorska om råd - kanske har du tur och får profylaxträning via din egen mödravård. Fråga gärna efter en barnmorska som behärskar tekniken. Kanske har du en vän som har gått och som kan ge dig bra råd. Varför inte samla dina väninnor som fött barn och be dem berätta om deras bästa råd och vad de skulle vilja göra annorlunda - kan bli en väldigt fin upplevelse för er alla.

    En del i förberedelsen handlar om att hitta ett bra samarbete med din partner. Prata med varandra och försök vara så ärlig som du vågar: Berätta hur du skulle vilja att han/hon helst är som ditt stöd. Vad skulle du vilja att partner gör? Berätta om du vill ha smärtlindring eller inte så att inte din partner ska behöva gissa när det är dags osv. Prata om era rädslor och vad ni kan göra om det skulle hända eller för att undvika att det händer.

    Rannsaka er budget... När barn ska födas lägger vi ofta mycket pengar på allt som vi upplever att barnet behöver. Att gå en profylaxkurs tillsammans kan vara den allra bästa investeringen. Det är efter förlossningen "det" börjar, men med en bra start tror jag att sedan blir mycket bättre och lättare, det är min erfarenhet. Kanske kan ni köpa vagn, kläder eller annat begagnat osv.

    Lycka till!

    Anna

Svar på tråden Andning under förlossning och mental förberedelse