• MinEmPsi

    Andningsalarm.

     


    När Lillasyster föddes köpte vi en andingsalarm.


    Fungerat jätte bra och väldigt nöjd med den. Ett sett att kunna få sova lite tryggre om natten, även om man inte ska lita på den till 100%.


    Nu är det så att lillasyster nu är ja snart,den 29:onde 11månader..


    Vi har lagt ut båda plattorna men nu när hon sover och drömmer mycket så har hon rört sig mycket om nätterna. Hon sover gärna utåt kanterna och längst bort intryck som möjligt. Vilket gör att Andnningsalarmet har börja pipit minst 2ggr/veckan den senaste tiden.
    Hjärtattack varje gång. och man tror det värsta när den väl piper. vi petar på henne och hon viftar vilt..stackarn som måste bli väckt så.  Hon märker dock inte av alarmet då hon sover tungt. men när vi petar. har försökt att känna andningen försiktigt så hon kan forsätta sova och sluta vakna så där..även om hon somnar om på par sekunder..

    Min fråga är till er, änglaförädrar som fått syskon...när slutade ni med andningalarmet? Hur kände det? hur gammal var barnet?

    Vi funderar på att stänga av den då den piper allt för ofta pga falskalarm.. då hon lägger sig så på kanterna.
    Men vi är inte redo, jag är inte redo.... kunde jag skulle jag ha andingsalarmet fram till dagen hon flyttar hemifrån....


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 00:51
    22gr/varje natt inte veckan. ibland fler gånger..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 00:51
    ursäkta 2ggr-ibland fler..
  • Svar på tråden Andningsalarm.
  • silverhjärta

    Vi använde andningslarm tills Ebba var ca. 9 månader har jag för mig. Då lyckades hon pilla bort det så det larmade lite för ofta. Vi hade respisense, som man sätter i blöjkanten och kan samsova med. Det kändes faktiskt helt OK att ta bort det. Visst kollade jag andningen ofta efter det men det gör jag fortfarande och hon är strax tre år.


    Don´t drink and derive!
  • MinEmPsi
    silverhjärta skrev 2010-07-22 04:48:33 följande:
    Vi använde andningslarm tills Ebba var ca. 9 månader har jag för mig. Då lyckades hon pilla bort det så det larmade lite för ofta. Vi hade respisense, som man sätter i blöjkanten och kan samsova med. Det kändes faktiskt helt OK att ta bort det. Visst kollade jag andningen ofta efter det men det gör jag fortfarande och hon är strax tre år.
    Ja just det, tack så mycket för påminnelsen Silverhjärta ang den man sätter på blöjan.
    dock har jag även hört att den ramlar av lätt? Är det så för dig?
  • silverhjärta
    MinEmPsi skrev 2010-07-22 09:32:31 följande:
    Ja just det, tack så mycket för påminnelsen Silverhjärta ang den man sätter på blöjan.
    dock har jag även hört att den ramlar av lätt? Är det så för dig?
    Ja den ramlar av ganska lätt. Dock tror jag att den nyaste varianten sitter lite bättre. Men din dotter som närmar sig året lär inte ha några problem med att ta bort den själv om hon vill det. Trots att det larmat (vill inte säga fellarmat för den ska ju larma när den trillar av) då och då så har vi varit nöjda. Att kunna samsova var värt mycket för oss och så var den ju väldigt lätt att ta med sig.
    Don´t drink and derive!
  • MinEmPsi
    silverhjärta skrev 2010-07-22 10:44:49 följande:
    Ja den ramlar av ganska lätt. Dock tror jag att den nyaste varianten sitter lite bättre. Men din dotter som närmar sig året lär inte ha några problem med att ta bort den själv om hon vill det. Trots att det larmat (vill inte säga fellarmat för den ska ju larma när den trillar av) då och då så har vi varit nöjda. Att kunna samsova var värt mycket för oss och så var den ju väldigt lätt att ta med sig.
    Ja oh ja, hon lär ta bort den för hon snurrar runt så...så är lite tveksam om det ev är något för oss. Då den ev blir som den vi har, fast plattor. som hon lägger sig utanför..

    Ska ändå titta lite på de för bara titta..det skadar ju aldrig.

    Men jag vill verkligen inte sluta med larmet..jag är inte redo mentalt..
    och samsova har vi försökt men då hon drömmer så värt så sparkar hon mig i ansiktet hela tiden och vill känna mig utvilat än mördbultad på morgonen!

    Men är väldigt tacksam för att du berättade om de man sätter på blöjorna!
  • Elwiras mamma

    Vi har andningslarm och har haft sen hon föddes (vi hade med det till bb), vår dotter blev 1år i april, men jag säger som du MinEmPsi kunde jag skulle hon få sova merd det tills hon flyttar hemifrån...jag känner mig definitivt inte redo att ta bort det....nu kommer hon förhoppningsvis Om allt går bra få ett syskon i januari och då blir det så att den lilla får ta över larmet.
    För oss har det "bara" hänt vid ett tillfälle att det "fellarmat" och det pga att hon krypit ner i fotändan på sängen...men visst som du säger så är det med hjärtat i halsgropen som man vaknar, panik är bara förnamnet.
    För mig fanns/finns inget alternativ, då jag hittade vår dotter som dog död bredvi´d mig i sängen på fl när hon var 8h och hon fötts tillsynes helt frisk....den upplevelsen vill jag aldrig mer behöva genomgå....
    Vi har larm med plattor.


    Per aspera ad astra.
  • Vilja 71

    Vi har oxå andningslarm och har haft sedan sonen var 2 veckor. Han är nu 10 månader och eftersom han rör sig mycket så falsklarmar det emellanåt. Dock inte så ofta nu sedan vi lagt dit bägge plattorna.
    Jag känner lixom du att jag helst skulle ha det tills han flyttar hemifrån!! Men vi har tänkt att vi har det så länge det går. Blir det larm alldeles för ofta får vi väl överväga att ta bort larmet. Men som det känns nu hoppas jag att vi kan ha det läääänge till. Sonen sover oftast bara i sin egen säng (känns tryggast för mig!!) så det har blivit väldigt tryggt och skönt att veta att larmet finns där!!!!

  • Ann Lee

    Det är jätteläskigt att sluta med larmet och innan man är mogen att sluta så går det nog inte. Vi slutade med larmet när sonen var runt 9 månader. Vi fick order om att ha det tills han var 6 månader och sen fick vi sluta men vi klarade inte av att sluta riktigt då. Vi slutade till slut för att det falsklarmade så mycket och första natten så var det hur läskigt som helst och vi sov båda jättedåligt men sen märkte vi att sonen dog inte. Han fortsatte att andas och sov jättefint. När vi fick larmet utskrivet från andningsmottagningen pratade vi med de om vad man gör om man inte kan sluta med larmet. Då sa de bara att vi inte skulle oroa oss för det. Skulle det bli ett problem så kunde vi få hjälp med det. Vet många som använt larmet tills barnet är över ett år.

    Hamnar dottern helt tokigt på plattan så att det larmar och larmar eller är det så att det "larmar till" och sedan tystnar? Vi hade en grön och en röd lampa på våran och när den falsklarmade så tjöt det oftast bara till och sen började den gröna lampan blinka igen i takt med andetagen. Kan man ändra känsligheten på ert larm? Det kanske kan avhjälpa problemet lite. Likaså om man har en bäddmadrass i spjälsängen så kan man ta bort den och låta barnet ligga på bara madressen, då blir det känsligare för plattorna och det falsklarmar inte lika lätt. Prova er fram lite!


    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • MinEmPsi
    Elwiras mamma skrev 2010-07-22 22:24:55 följande:
    Vi har andningslarm och har haft sen hon föddes (vi hade med det till bb), vår dotter blev 1år i april, men jag säger som du MinEmPsi kunde jag skulle hon få sova merd det tills hon flyttar hemifrån...jag känner mig definitivt inte redo att ta bort det....nu kommer hon förhoppningsvis Om allt går bra få ett syskon i januari och då blir det så att den lilla får ta över larmet.
    För oss har det "bara" hänt vid ett tillfälle att det "fellarmat" och det pga att hon krypit ner i fotändan på sängen...men visst som du säger så är det med hjärtat i halsgropen som man vaknar, panik är bara förnamnet.
    För mig fanns/finns inget alternativ, då jag hittade vår dotter som dog död bredvi´d mig i sängen på fl när hon var 8h och hon fötts tillsynes helt frisk....den upplevelsen vill jag aldrig mer behöva genomgå....
    Vi har larm med plattor.
    Vill först säga Grattis till graviditeten!!! {#emotions_dlg.flower}

    Ja, visst sätter man i halsen varje gång den piper!
    Jag ser bara en bild att hon ska ligga livlös när jag kommer fram..men när jag ser att hon ligger intryckt och andas så kan jag återigen pusta ut..

    Ja vi har också plattor, två st fick vi. Hade du tänkt andvända något annat sorts larm eller liknande sedan syskonet får ta över det i januari? Även om det är långt att säga, men tanken kanske har slagit dig?

    Grattis även igen!!
  • MinEmPsi
    Vilja 71 skrev 2010-07-22 22:47:04 följande:
    Vi har oxå andningslarm och har haft sedan sonen var 2 veckor. Han är nu 10 månader och eftersom han rör sig mycket så falsklarmar det emellanåt. Dock inte så ofta nu sedan vi lagt dit bägge plattorna.
    Jag känner lixom du att jag helst skulle ha det tills han flyttar hemifrån!! Men vi har tänkt att vi har det så länge det går. Blir det larm alldeles för ofta får vi väl överväga att ta bort larmet. Men som det känns nu hoppas jag att vi kan ha det läääänge till. Sonen sover oftast bara i sin egen säng (känns tryggast för mig!!) så det har blivit väldigt tryggt och skönt att veta att larmet finns där!!!!

    Vad skön att höra att ni inte får allt för många falsklarm!


    Det är inte dugg kul att sätta hjärtat i halsen varje natt.


    Otäckt och obehagligt är bara början. 


    Hoppas verkligen ni också kan ha den länge!!


    Ska ni sedan ta bort den helt eller hur hade ni tänkt sedan?

  • MinEmPsi
    Ann Lee skrev 2010-07-22 23:21:13 följande:

    Det är jätteläskigt att sluta med larmet och innan man är mogen att sluta så går det nog inte. Vi slutade med larmet när sonen var runt 9 månader. Vi fick order om att ha det tills han var 6 månader och sen fick vi sluta men vi klarade inte av att sluta riktigt då. Vi slutade till slut för att det falsklarmade så mycket och första natten så var det hur läskigt som helst och vi sov båda jättedåligt men sen märkte vi att sonen dog inte. Han fortsatte att andas och sov jättefint. När vi fick larmet utskrivet från andningsmottagningen pratade vi med de om vad man gör om man inte kan sluta med larmet. Då sa de bara att vi inte skulle oroa oss för det. Skulle det bli ett problem så kunde vi få hjälp med det. Vet många som använt larmet tills barnet är över ett år.

    Hamnar dottern helt tokigt på plattan så att det larmar och larmar eller är det så att det "larmar till" och sedan tystnar? Vi hade en grön och en röd lampa på våran och när den falsklarmade så tjöt det oftast bara till och sen började den gröna lampan blinka igen i takt med andetagen. Kan man ändra känsligheten på ert larm? Det kanske kan avhjälpa problemet lite. Likaså om man har en bäddmadrass i spjälsängen så kan man ta bort den och låta barnet ligga på bara madressen, då blir det känsligare för plattorna och det falsklarmar inte lika lätt. Prova er fram lite!


    Nej jag är inte dugg mentalt redo att ta bort den!
    Hade tänkt minst tills hon kan ta sig ur sängen själv, dvs när hon kommer gående tassande till sängen och ropar "mmmaaammmaaa,pppaapppaa". så ett bra tag till- var tanken! (men gärna tills hon flyttar hemifrån om jag kunde!!)

    Ok, vad skönt att höra att de sa det! Ord jag ska tänka på!

    Ev, kanske man kan, när jag är redo, börja testa stänga av den på dagen då hon sover middag och se hur jag känner. och sen ta små små steg att stänga av den nån timme på natten. osv.
    Lite träning. Fast som sagt är jag inte redo nu! Det är alldeles förtidigt! Känns det som..

    Jag har ingenaning, ska kolla det! Tack för att du sa det ang kängligheten.

    När det inte andas, eller dvs när hon ligger intryck mot sängen och inte ligger på plattan så räknar den till 20sek, och man hör pick pick pick pick pick och sedan börjar brandalarmet... vissa gånger hinner jag stänga av alarmet när den pick pick pick.. men oftas inte, då jag/vi sover så tungt.
    Men tackolov sover min tjej också rätt tungt så hon vaknar aldrig av larmet. Bara när vi petar. men har börja sluta med det och bara känna på magen så hon slipper vakna till att vi är helt panikslagna. inte bra för någon!

    Men som sagt  som du säger, man får prova sig fram lite. Ska börja först och se om det går att ändra!
    Det hade allfall jag, inte tänkt på!

    Tack kära du för detta inlägg!!!!!
Svar på tråden Andningsalarm.