• Plutteli

    En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!

    Jag och min sambo tror på en fri uppfostran, när man nämner det på detta forum i olika trådar verkar tyvärr så gott som alla dra stora växlar på att vi enligt dem låter vår dotter få göra precis vad som helst. Allt från att slå sönder allt vi äger och har till att leva på godis osv.

    Så här funkar fri uppfostran enligt oss:
    Vår dotter är en egen individ, det betyder att HON bestämmer över SIN kropp i största möjliga mån. Vi passerar den gränsen enbart när det är nödvändigt (tex ge henne alvedon när hon har så hög feber att hon får frossa och spyr pga den), i övrigt bestämmer hon vad hon vill göra med sin kropp. Detta betyder i praktiken att hon när hon blir äldre får klippa sitt hår själv om hon vill det, att hon kan färga det om hon så önskar, att hon får tatuera sig bäst hon vill när hon har åldern inne, att hon får ta hål var hon vill när hon är gammal nog, att hon får utforska sin kropp på egen hand eller med någon annan, enda kravet är att alla parter är med på det frivilligt utan påtryckningar osv. Som sagt, hennes kropp är hennes kropp och endast hon har rätt att bestämma över den.

    När det kommer till prylar, leksaker och böcker: HENNES leksaker är HENNES, dem gör hon vad hon vill med. Vill hon ta sönder sin docka är det upp till henne, men hon får ingen ny om hon gör det utan får leva med att den isåfall är sönder. Enkelt eller hur? Det gäller f.ö alla hennes prylar, tar hon sönder dem med flit är det hennes förlust, vi skäller inte på henne men hon får heller inget nytt. När det kommer till ANDRAS saker däremot gäller respekt! DÄR är vi hårda med att hon inte får ta något utan att fråga, att man är rädd om andras saker och att hon inte får ta sönder något som inte är hennes. Det låter väll ganska enkelt det också?

    Och ja, så fortsätter det. Vi har massor med regler, men bara där vi anser att det faktiskt fyller en reell funktion, vilket rent praktiskt brukar handla om att regler tillkommer för att hon 1. inte skall göra sig illa, 2. inte göra någon annan illa eller 3. inte förstöra något som inte är hennes. I övrigt är det inte många regler vi har, men det lär säker tillkomma efter behov när hon blir äldre, än är hon bara 2 år.

    Så, en gång för alla, kan alla SLUTA att utgå ifrån att vår dotter får göra precis vad fan som helst bara för att vi inte har regler ni anser som "självklara"?

  • Svar på tråden En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!
  • Hedebris

    funkar det bra för er så varför inte?

    en fråga? Om  hon vill göra en väggmålning av sina kritor på sin vägg.. får hon det då?

  • ReRant

    Och om hon vill lägga sig klockan 03:00 varje kväll får hon det?
    Och om hon vill spendera en hel dag att bara se på tv får hon det då?

    Generellt så tror jag inte det är bra att lära barn att att det är ok att förstöra all sina saker bara för att man känner för det. I stället bör man lära dom att ta väl hand om dom, att leksaker också har ett värde. Det hjälper nog barnet så småningom att hantera sin ekonomi när det blir äldre. Dvs pengars värde.

  • Plutteli

    Inte i denna lägenhet eftersom det är en hyresrätt, när vi flyttar så småningom kommer vi inreda hennes rum med tapeter som är till för att ritas på, så då kommer svaret bli ja. Hitills har hon dock inte visat intresse i att rita på väggen utan bara i sina böcker, på ritpapper och någon enstaka gång på vår TV

  • Plutteli
    ReRant skrev 2010-07-22 16:57:36 följande:
    Och om hon vill lägga sig klockan 03:00 varje kväll får hon det?
    Och om hon vill spendera en hel dag att bara se på tv får hon det då?

    Generellt så tror jag inte det är bra att lära barn att att det är ok att förstöra all sina saker bara för att man känner för det. I stället bör man lära dom att ta väl hand om dom, att leksaker också har ett värde. Det hjälper nog barnet så småningom att hantera sin ekonomi när det blir äldre. Dvs pengars värde.
    Om hon vill lägga sig 03.00 varje kväll hade hon fått de ja, ddet hade nog gått över snabbt när hon insett att hon likt förbannat måste upp på morgonen. Nu är det ett icke bekymmer då hon tvärdäckar varje kväll absolut senast kl nio.
    Vill hon spendera en dag framför tv så är det fritt fram. Nu är hon som sagt 2 år och har massor med spring i benen så det är ingen större sannolikhet att hon vill det.

    Kan säga att hon för att vara 2 år är betydligt mer försiktig med sina (och framförallt andras) saker än hennes jämnåriga, helt enkelt för att hon redan nu vet att de kan gå sönder. För tänk efter, hur kul blir det för henne om hon skulle ta sönder precis alla sina leksaker? Som sagt, tar hon sönder dem med flit får hon inget nytt som ersätter leksaken.

    När jag var liten körde mina föräldrar på samma spår, jag fick ta sönder mina saker bäst jag ville, men var de sönder så var det och hur kul var det? Jag lärde mig snabbt mina leksakers värde för jag ville ju egentligen inte att de skulle vara sönder. Pengars värde lärde jag mig genom arbete och genom att inte få allt jag pekade på utan få spara ihop till saker jag önskade mig.
  • Plutteli
    Tow2Mater skrev 2010-07-22 16:58:34 följande:
    Vaccinerar ni?
    Vissa vaccineringar, men inte alla.
    (Pga min härkomst)
  • SD80

    Låter väldigt bra och i största mån som faktiskt sunt förnuft.. Både för er lilla tjej men också som fölrälder

    En i min omedelbara närhet sa sig också ha denna syn på uppfostran men hur det ska tolkas blev jag lite fundersam till. På en semester i ett väldigt solstarkt land vägra hennes flicka (4år) att ta på sig solkräm och enligt deras "fria" uppfostran så lät de flickan bada och sola utan solskydd..

    Vad hände? Jo, flickan fick stor vatten fyllda blåsor på armar och axlar... Som gjorde resten av resan till ett rent helvete för oss andra som var med men också som lämnade ärr på hennes lilla kropp och kan ge henne men längre fram i tiden.

    Detta kan omöjligt vara en god del av den så kallade fria uppfostran och misstänker att denna typ av förälder gör skit för andra som väljer denna typ av fostran men som har förståndet att inte låta sina barn utsättas för risker som de utsatte sin lilla flicka för.

    Men det du beskriver ovan är något jag hade kunnat skriva under på och själv stå för!!

  • ReRant
    Plutteli skrev 2010-07-22 17:02:56 följande:
    Om hon vill lägga sig 03.00 varje kväll hade hon fått de ja, ddet hade nog gått över snabbt när hon insett att hon likt förbannat måste upp på morgonen.
    Varför måste hon upp på morgonen on hon inte vill?
  • Plutteli
    SD80 skrev 2010-07-22 17:04:30 följande:
    Låter väldigt bra och i största mån som faktiskt sunt förnuft.. Både för er lilla tjej men också som fölrälder

    En i min omedelbara närhet sa sig också ha denna syn på uppfostran men hur det ska tolkas blev jag lite fundersam till. På en semester i ett väldigt solstarkt land vägra hennes flicka (4år) att ta på sig solkräm och enligt deras "fria" uppfostran så lät de flickan bada och sola utan solskydd..

    Vad hände? Jo, flickan fick stor vatten fyllda blåsor på armar och axlar... Som gjorde resten av resan till ett rent helvete för oss andra som var med men också som lämnade ärr på hennes lilla kropp och kan ge henne men längre fram i tiden.

    Detta kan omöjligt vara en god del av den så kallade fria uppfostran och misstänker att denna typ av förälder gör skit för andra som väljer denna typ av fostran men som har förståndet att inte låta sina barn utsättas för risker som de utsatte sin lilla flicka för.

    Men det du beskriver ovan är något jag hade kunnat skriva under på och själv stå för!!
    Ja, jag har märkt av att det finns de som just tolkar "fri uppfostran" till att det är curling och inga regler alls som gäller. Som sagt, vår tjej bestämmer över sin kropp redan nu, men till en gräns. Om hon vägrar sådant vi vet är för hennes bästa sätter vi oss över hennes bestämmande över sin kropp. Ju äldre hon blir ju större kommer hennes rätt att bestämma helt över sin kropp att bli.
  • Plutteli
    ReRant skrev 2010-07-22 17:07:51 följande:
    Varför måste hon upp på morgonen on hon inte vill?
    För att jag och min sambo tyvärr inte kan stanna hemma med henne om hon vill sova, hon måste till förskolan
Svar på tråden En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!