• tjejen33

    30 år och bor hemma!

    Jag behöver råd!


     


    Min bror är 30 år gammal och bor hemma hos mamma och pappa fortfarande. Detta är verkligen så tragiskt och hemskt så det är inget jag pratar öppet om.


    Det värsta är att han inte har en tanke eller ja inte vill flytta hemifrån. Han har det bra där, får mat varje dag, tvätten tvättad och slipper hjälpa till, möjligt att han klipper gräset nån gång. Dessutom kan han spara en massa pengar då han bor gratis. Varken boende eller mat betalar han.


    Jag har tagit upp det här med både honom och mina föräldrar men utan resultat.


    Han blir som en mussla och man ser att han absolut inte vill prata om det.


    Mina föräldrar säger att de inte kan slänga ut honom och att han får bo hemma så länge han vill.


    På ett sätt lider jag både med honom och dem för att ha det så, men ändå så får de skylla sig själva. På ett annat sätt känner jag mig orättvist behandlad att de bara betalar och betalar och betalar för honom.


     


    Jag flytta hemifrån för många år sedan i ”normal” tid!

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden 30 år och bor hemma!
  • snillis

    På vilket sätt är det ett problem för dig?

    Ok att de betalar för honom men han kommer förmodligen att vara ungkarl för resten av livet eftersom ingen normalt funtat människa vill vara tillsammans med någon som bor hemma hos mamma vid den åldern.
    Är det nåt att vara avundsjuk på? 

    Sluta vara så missunnsam för det är inget att vara avundsjuk på. 
    Han är patetisk och tragisk och dina föräldrar hjälper honom att vara det men det är inte ditt problem. 
    Lev ditt liv och var glad över att du är en sund vuxen människa. 

  • Selma1966

    Låter som min gammpöjk till svåger. Bor på liten ort, kommer aldrig få flickvän, ingen koll på pengar, kan inte laga mat, vet inte hur tvättmaskinen fungerar. Men när han kommer på besök sätter jag honom i jobb utan problem och bevisar för mamman att han visst kan bara man låter honom ta sin tid (och överdriver berömmet)... Min man hotar skämtsamt med att han flyttar hit när svärmor dött...

    Samtidigt träffades mina föräldrar i den åldern och min pappa bodde fortfarande hemma då (detta på 60-talet då farmor verkligen skämde bort enda sonen). Min mamma hade gått igenom tidiig graviditet, smärtsam skilsmässa (ej accepterat på den tiden), ensam med två barn, dålig lön etc... Hon hade så mycket mer erfarenhet... Men det blev karl av min pappa också! De lever nog väldigt jämlikt numera om man jämför med mina vänner Så det kan även lyckas alldeles utmärkt! Tycker mest synd om föräldrarna som inte klarar att klippa navelbandet i tid!

  • tjejen33

    Hej

    Du verkar ha missförstått mig!
    Har du några syskon?
    Vill du ha de ska bo hemma hos mamma och pappa, aldrig träffa någon att leva med och aldrig få barn?
    Jag tycker synd om honom och har försökt att hjälpa honom att sluta vilja bo hemma.

    Jag kan tycka att mina föräldrar är orättvisa då de kan betala en massa för honom, men aldrig ge mig som en liten blomma när de kommer och hälsar på. Kanske bara jag som tycker det är orättvist... möjligt men det är så jag känner det!

  • snillis

    Nej, jag missförstår dig inte.
    Ja, jag har syskon.
    Men jag ser fortfarande inte varför detta är ett problem för DIG.

    Och att dina föräldrar inte ger dig nåt har inget göra med att din bror ff bor hemma utan är ju ett problem för dig fristående av det andra så att säga.

    Om du nu skall prata med dem om situationen - säg vad som verkligen stör dig - att du känner dig förfördelad. För det är ju det det handlar om. 

  • Tow2Mater

    Dina föräldrar måste göra det mer obekvämt att bo hemma, och om han jobbar, börja kräva betalning för boende, mat, etc. Mer obekvämt kan de göra det egnom att börja kräva att han gör sin del av allt som behöver göras i ett hem, dvs laga mat till alla, städa, sköta sin egen tvätt om han inte gör det, klippa gräs var tredje gång, etc. Om han inte jobbar, desto mer ska han göra hemma. Måla/tapetsera om etc kan också vara projekt han kan sättas i jobb med.

  • Mickezzz

    Hur har det gått?

    Undrar för jag har någon i släkten som bor hemma hos sin pappa.

    Dom är sambos är ca 37 år och har två barn bägge jobbar men har fruktansvärt dålig koll på ekonomin därav har dom tvingats flytta hem till hennes pappa.

    Och trivs med det behöver inte betala något utan dom kan leva som tonåringar igen och bara shoppa å shoppa..

Svar på tråden 30 år och bor hemma!