• Stårsc­han
    Äldre 28 Jul 11:30
    2848 visningar
    9 svar
    9
    2848

    Vill du att din sextonåring ska åka på språkresa?

    Som ett litet alternativ till suparresor till Kos...


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att din sextonåring ska åka på språkresa?
  • Äldre 28 Jul 12:16
    #1

    Jag har själv varit på språkresa och inte lärde man sig särskilt mycket på de få veckorna... men det var både roligt och lite lärorikt att bo i en familj i ett annat land så om våra barn vill åka på språkresa är det klart att de ska få göra det. Jag kan betala (en partajresa till Kos får de däremot betala själva...).

  • Äldre 28 Jul 12:36
    #2

    Eftersom du skrev 16 så skulle jag nog motvilligt gå med på det om barnet verkligen ville och vi gemensamt valde ort och organisation. Men det känns som förtäckta suparresor. Jag åkte själv till Hastings som 14 åring och en liknande resa skulle mina barn aldrig få göra i den åldern. Alkoholen flödade eftersom vi fick både handla i affären och på puben och vi utsatte oss för många farliga situationer, det var nog ren tur att det gick bra. Ledarna hade inte mycket koll. En pojke från Italien dog när vi var där. Han var full och ramlade från piren. En annan hamnade på sjukhus med allvarliga skador efter ett bråk och en tjej blev våldtagen.

    Jag skulle nog hellre skicka barnet som riktig utbytesstudent under ett läsår i gymnasiet.


    Stitch längtar efter Lilo
  • La Lola
    Äldre 28 Jul 12:37
    #3

    Nä, jag har aldrig förstått mig på sånt så det känns onödigt....


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Äldre 28 Jul 12:38
    #4

    Ja, om ekonomin tillåter. I praktiken har vi aldrig haft råd med sådant i och för sig, men jag tror inte det är så dumt egentligen ...




  • Stårsc­han
    Äldre 28 Jul 12:44
    #5

    Jag har redan nu börjat försöka peppa mina barn till att vilja åka när de blir större. Min språkresa är en av de bästa resor jag gjort i livet. Visst dracks det lite, och blev sena kvällar, men inte alls så farligt att det övervägde de positiva sidorna. Jag fick vänner för livet, kom över den mentala språkbarriären och började tala obehindrat, upptäckte ny mat (som fortfarande hänger med i min matlagning 20 år senare) och hade dessutom jäkligt kul. Jag är så tacksam mot mina föräldrar för att de lät mig åka. Det hade jag inte vågat hoppas på när jag lade fram en försiktig fråga. Var helt övertygad om att min överbeskyddande far skulle säga blankt nej, men så överraskade han mig och började fråga vart jag i så fall ville åka!


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Manche­ster
    Äldre 28 Jul 15:54
    #6

    De får åka, förmodligen redan vid femton om de vill. Jag tycker att en sådan resa är utvecklande. Dock skulle jag vara med och välja ort. Jag har jobbat som språkreseledare på Isle of Wight (relativt lugnt) och i Brighton (kaos). Jag skulle välja en mindre ort och gärna en internationell klass.

    När jag var på språkresa gick jag bara med svenska elever och bodde med två svenska kompisar i samma familj. Visst lärde jag mig en del engelska, men det berodde nog mest på att jag träffade en engelsk kille som jag sedan var tillsammans med av och till i flera år.

  • Äldre 29 Jul 11:08
    #7

    Hm. Jag är varken för eller emot. Vill hen åka så får hen förmodligen det. Men jag kommer nog inte propsa på det =)


    Omnia mea mecum porto - Allt jag har bär jag med mig - (Aj, min rygg =)
  • Mamman till två
    Äldre 30 Jul 14:38
    #8

    Nej.

    Jag var själv på språkresa i fyra veckor när jag var 15 och är inte speciellt sugen på att släppa iväg mina barn på en liknande resa om man uttrycker sig snällt....

  • Äldre 3 Jul 14:03
    #9

    Jag är definitivt FÖR! Skickade iväg mina två barn till Malta med EF. De var så himla nöjda - jag med! Grym service och barnen hade så kul. Verkligen ett minne för livet för dom. Glad

Svar på tråden Vill du att din sextonåring ska åka på språkresa?