• starbelle

    HJÄLP! Kryllar av silverfiskar i vårt nya hus!

    Har bott här i ca: 2 veckor nu och ser bara fler o fler silverfiskar. De finns i varje rum och inatt när jag gick upp fick jag värsta chocken, det kryllade av dom i köket o vardagsrummet, har aldrig sett nåt liknande. Vi håller på med totalrenovering och har således rivit ut kök och tagit bort alla golvlister och dörrkarmar men jag tror att dom jävlarna har bott här länge eftersom det är så mkt. Vi har fått lite grejer fån Anticimex men har inge större hopp om att de ska hjälpa. Eftersom vi håller på med renovering är det omöjligt att hålla rent hela tiden, vi har grejer överallt...
    Men jag mår skit av det här, gråter nästan varje dag, kan inte slappna av alls. Funderar på vad de förra ägarna har för ansvar egentligen. De måste ha sett de små jävlarna. Ska vi kontakta dom och isf vad ska vi säga? Om det är pga av fuktskada nånstans i huset är vi själva ansvariga för kostnaderna då? det gjordes ju en besikting innan vi köpte och de hittade inget som tydde på fuktskada så skulle det innebära att detta ät ett dolt fel?

    Vet inte vad vi ska göra, mår bara skit av det här. Nån som kan ge lite vägledning och kanske vet lite om ansvar/rättigheter iom husköpet och besiktingen m.m. Har inte besiktiningsfirman ett ansvar?  Gråter

  • Svar på tråden HJÄLP! Kryllar av silverfiskar i vårt nya hus!
  • Maria40

    Säljarna har ju en informationsskyldighet, så om de visste om silverfiskarna så borde de berättat.
    De har ansvar upp till 10 år för dolda fel.

    Vet inte om silverfiskar räknas in i det, men googla lite på dolda fel och säljarens ansvar resp köparens skyldighet så hittar du säkert en hel del.

    Ni kan ju börja med att kontakta mäklaren och förutsätta att det är säljaren som ska betala saneringen. Sedan är det upp till dem (tycker jag) att försöka få det till att det är ert ansvar.

  • arkeologitjejen

    När jag flyttade in i min förra bostadsrätt så hade jag det så där. Silverfiskar överallt. Det bara kryllade av dem. Det var så mycket att de till och med var ute i dagsljus ibland och kröp runt i hallen, garderoben, vardagsrummet/sovrummet (det var en etta) och i kök samt badrum. Jag fick också de där små fällorna med gift som man skulle lägga ut, men det hjälpte inte ett skvatt. Anticimex fick komma och spruta med gift flera gånger (tror det var tre-fyra gånger) innan det blev bättre. Skitjobbigt var det eftersom barn och husdjur samt allergiker (jag har astma) inte fick bo där på flera dygn efteråt så jag fick flytta hem till min mamma med jämna mellanrum. Jag blev helt av med det efter en sådan mastodontsprayning som följdes av ett stambyte där de hittade en fuktskada i badrummet. När den åtgärdades och rören byttes ut så försvann de sista så äckliga djuren.


    Linnea 080310 & BF 100930
  • starbelle

    Tack för era svar! Usch, jag bara gråter o gråter... Känner mig lurad på nåt sätt. Vill kontakta de förra ägarna och skälla ut dom men det hjälper inte. Känner mig helt låst, vet inte vart jag ska börja.
    Vi har inte råd att renovera hela badrummet om det skulle visa sig vara fuktskada där, men vi har inte sett några tecken alls på det när vi slitit upp golv och lister, det är torrt överallt.

    Besiktingsmannen som utförde besiktningen här fick vi aldrig tag på för att gå igonom allt med så vi fick prata med nån annan och nu undrar jag om vi inte satt oss i en jävla illa sits.

  • arkeologitjejen
    starbelle skrev 2010-08-01 15:08:50 följande:
    Tack för era svar! Usch, jag bara gråter o gråter... Känner mig lurad på nåt sätt. Vill kontakta de förra ägarna och skälla ut dom men det hjälper inte. Känner mig helt låst, vet inte vart jag ska börja.
    Vi har inte råd att renovera hela badrummet om det skulle visa sig vara fuktskada där, men vi har inte sett några tecken alls på det när vi slitit upp golv och lister, det är torrt överallt.

    Besiktingsmannen som utförde besiktningen här fick vi aldrig tag på för att gå igonom allt med så vi fick prata med nån annan och nu undrar jag om vi inte satt oss i en jävla illa sits.
    Börja med att ta dit Anticimex innan du oroar dig för resten. Det går ju dessutom rätt ofta på hemförsäkringen om jag förstått det hela rätt. Kolla med försäkringsbolaget. Sedan så kan du ju köpa en torrboll på tex Clas Ohlsson. Du vet, en sådan där grej som suger upp fukt, men kom ihåg att silverfiskar lever främst i kök och andra rum där mat förvaras då de i första hand är ute efter stärkelse och liknande vilket jag inte visste innan jag fick de där problemen.

    Förstår fullkomligt att du mår dåligt, jag har ju varit i samma sits själv att man lagt mycket pengar på ett nytt boende som man drömt om och har planer för och så händer detta som ju är så jäkla äckligt. Det kanske blir bättre när ni är klara med köket. Vet vet? Dessutom, se det så här, om ni nu har dragit bort golv och grejer så kommer ju anticimex bättre åt att spraya.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • Nathal

    Du kan hälsa anticimex att det spelar ingen roll hur mycket ni sanerar, för silverfiskarna kommer inte försvinna av att ni sanerar.
    Jag har samma problem själv i min lägenhet, jag har en fuktskada i ena väggen och jag har silverfiskar i typ hela lägenheten, jag vet precis hur det känns =(
    Du måste ta dit någon som gör fuktmätningar i hela huset för där det finns silverfiskar finns det fukt, alltså har ni fuktskador förmodligen i större delar av huset!
    Tar ni bort fuktskadorna försvinner silverfiskarna, så sa inticimex till mig.
    Silverfiskar trivs i mörka fuktiga utrymmen, dom brukar finnas i badrum men han på anticimex sa att egentligen ska man inte hitta dom i badrummen.
    Bor man i en lägenhet/hus där  det inte finns fukt så finns det inga silverfiskar heller.
    Jag har en son på 6 månader så jag vet att det känns förjävligt, vi kommer förhoppningsvis flytta snart.
    Jag hoppas att det går bra för er!
    KRAM!

  • starbelle

    Jag ska ringa anticimex och be att de kommer och kollar ev. fuktskador. Vad kostar allt sånt egentligen? Fan i helvete vad jag är förbannad, ursäkta de fula orden... Vi ska ju få bebis i höst och jag vill inte att den ska vara i närheten av krypen. Om hela huset skulle va fuktskadat är det vi som sitter i skiten då eller ?

  • Nathal

    Det har jag tyvärr ingen aning om men du kan säger fråga anticimex..
    Och ring och prata med erat försäkringsbolag, kolla kontrakt osv vad som står.
    Jag tycker att det är förjävligt, vidrigt!!! jag får plocka upp allt från golvet på natten och på dagarna om jag ska gå ut annars är det silverfiska på bebbens grejjer :(
    Ibland har jag lagt mig i sängen och vad ligger där o sprattlar?? jo en äcklig jäääävla silverfisk!!!
    Det känns så ofrächt måste verkligen flytta nu nu nu!!!
    Men ring anicimex o be dom komma o mäta fukt i erat hus så får ni ju veta hur det ligger till!
    Jag hoppas verkligen att det går bra för er, dom som bodde där innan er borde faktiskt få stå för kalaset tycker jag för dom måste ju ha vart medvetna om silverfiskarna och fuktskadorna... så elakt!!!

  • starbelle

    näe fy faan, i sängen??? Usch nu kommer jag inte kunna sova...

    Min man känner en kille (lite grann) som han träffade igår som jobbar med just fuktmätningar så han ringde honom nu och han ska komma förbi oss i morrn och göra en bedömning. Tur att man känner folk. Jag ska ringa mäklaren imorrn och säga hur det ligger till och höra vad han säger också. Börjar hellre med att ringa honom innan de förra ägarana.

    Vill bara röja upp här och städa ihjäl mig men det är svårt mitt i renovering och flyttsaker. Och jag tror som sagt att dom  där silverjävlarna har bott här ett tag så det beror inte på att vi har mycket saker överallt. Kan man hälla kokande vatten i golvbrunnarna tro?
    Har läst att röd ceder ska vara jätteeffektivt mot firrarna men de rekommenderar inte att man ska spruta med det i huset när m,an är gravid eftersom det inte gjorts tillräckligt med undersökningar om det kan vara skadligt för foster. Anticimex ska iaf komma hit om en månad och göra en gratis besiktning då det ingår i vår försäkring.

    Vill bara ha bort bort kräken nu!!!! 

  • Nathal

    japp i sängen =( såå jäkla äckligt, det känns inte kul att jag har en liten bebbe i det här heller!
    Men vilken tur att han känner någon då, det bästa är ju att man har någon bekant eller så för då vet man att det blir ordentligt kollat!
    Det spelar ingen roll hur mycket man änn städar, det har ingenting med renliget att göra, men jag försöker att ha så lite grejjer som möjligt på golven.
    Dom lever inte bara i badrumsbrunnarna utan har du ex. fukt i en vägg ja då smiter dom in genom dom små springorna på listerna man kan säga att dom lever där fukten finns!
    Dom överlever inte om det inte finns fukt!
    Jag brukar alltid gå en runda med skor på när jag kommer hem, trampa trampa o lyfta på mattorna o skorna.
    Jag hoppas att det löser sig för er, uppdatera gärna när du vet hur det går!

  • Fimpen72

    Vi hade massa silverfiskar i vår lägenhet när vi flyttade in.
    De krypte tom upp på skärbrädan.
    Det visade sig att de tidigare ägarna inte hade täppt till ett avloppsrör som var öppet.
    Anticemex sprutade en gång i kök/badrum plus satte ut fällor.
    Har inte sett en enda sedan dess.

    Vi hade hela flockar under diskhon i köket som rusade undan när man öppnade skåpdörren. Virdrigt..
    Men som sagt, har inte ett en enda sedan besprutningen

  • Pappa G

    Som sagt, så trivs de i fuktiga miljöer. Relativt ofarliga, men inte så trevligt ändå..

    En bra väg är att ni skaffar en avfuktare.
    Har ni en luftvärmepump så sätt på den i avfuktningsläget.
    Glöm inte att stänga tilluftsventilerna.

  • Sven123456789

    Jag har silverfiskar i mitt nya hus. Den e inte så gammal, besiktningsmannen sa att det inte är fukt i huset. Men om jag får inte får bort det kommer jag lämna huset samt kräva alla mina pengar tillbaka av mäklaren. Annars kommer mäklaren inte leva kvar ????

  • evaeva18

    Vad stod det i köpeskontraktet?

    Har säljaren någon dolt fel försäkring?

    Köpte ni huset i friskrivningsklasu är det skört.

    Är silverfiskar dolt fel? För det kan vara så att den nya ägaren har med sig det när dem flyttar in.

    Sen har dem hittat ett ställe att föröka sig på? Eller har jag fel?

  • Smålänning

    De försvinner troligen en stund om man sprutar,men lär komma tillbaka. Problemet är högst troligt att det är lite för fuktigt.
    Finns det någon dold fuktskada?
    Finns det fungerande ventilation? Går det att förbättra ventilationen?

    Någon enstaka silverfisk i badrum och källare får man stå ut med, men de skall inte finnas i andra rum (nåja, kanske man kan se någon i köket om man har otur)

  • DouglasHamilton

    När den här tråden skapades var vårt hus inte ens byggt. Det byggdes 2011 men först 2016 började vi få problem med den där större typen av silverfiskar som är svartgråa och har spröt. Den typen dök först upp på 90-talet enligt Anticimex och kommer ofta med byggmaterial och kartonger.
    Det finns för- och nackdelar med dessa äckliga varelser jämfört med den vanliga typen av silverfärgade mindre silverfiskar.

    Nackdelar: De är inte lika beroende av fukt som deras mindre kusiner. Så även om huset är snustorrt stortrivs de. Därför hittar man dem i nästan alla rum, men framför allt i köket eftersom de bl.a. gillar brödsmulor. Men det gör också att det är svårt att bli av med dem eftersom det inte finns någon fuktskada att fixa. Preparat som cederträolja och MyrNIX gillar de såklart inte, men tål det bättre. Vi har sprutat cederträolja på olika ytor och ibland när vi jagat en silverfisk har de sprungit rakt in i oljan, där de också dör nästan omedelbart. Men det visar också hur tåliga de är mot lukten. Det är ovanligt men ibland har vi hittat de äckliga krypen i sängen.

    Fördelar: Ja det finns faktiskt några. De är större och därmed lite långsammare än kusinerna. Eftersom de är nästan helt oberoende av vatten finns de såklart i alla rum, men deras närvaro behöver inte betyda att huset har en fuktskada. Eftersom de är lite större tror vi att de inte är lika benägna att klättra upp i skåp, lådor, kastruller etc. Åtminstone har vi sluppit dem där. Vi inbillar oss också att de inte är riktigt lika snabba på att reproducera sig.

    Vi har dock kommit på lite knep att få bort dem och hittills ser det mycket lovande ut. Förutom att köra MyxNIX längs alla lister och cederträolja vid trösklar och dörrmattor (opraktiskt med pulver på dessa ytor) har vi tätat alla springor och lister. Sen har vi börjat dammsuga och våttorka golven kliniskt varje dag för att ta bort ?maten? för krypen. Men det verkliga vapnet är att vi varje natt när det varit kolmörkt i huset någon timme, går upp och slår ihjäl dem med en sopskyffelsborste. Borsten är lättare att ta dem med jämfört med en papperstuss. Vi tänder alltså alla lampor så att det blir så ljust som möjligt och då tvärstannar de på golvet. Sen är det bara att gå bananas med borsten. Dessa ?räder? gör vi 2 ggr per natt med en timmes mellanrum och efter bara några nätter märkte vi en kraftig minskning. Som värst hittade vi 20-30 varje natt. Sen gick det snabbt ner till 2-3 stycken per natt och de vi då tog var enbart ?bäbisar?. Vi är inte helt av med dem idag men populationen är en bråkdel mot tidigare.

    Jobbigt? Jovisst men tillslut blir det en sport :)

Svar på tråden HJÄLP! Kryllar av silverfiskar i vårt nya hus!