• Tigrino

    Vad betalar ni för elen - två personer i en tvåa?

    Vi har börjat få räkningar på över 800kr från vattenfall varje månad - förut betalade vi 800 i kvartalet. Det känns inte rimligt? Eller har elpriset stigit så mycket?

    Vi har två laptops, en rätt stor och klumpig tv (börjar fundera på om den är boven). Ingen tvätt- och diskmaskin. Såklart smålampor, kyl, frys, spis, micro.  Vi har inte tänt i timtal utan bara i det rummet vi vistas i. Stänger av allting på natten.  

    Vad betalar ni i el, som är två stycken i en tvårummare? Jag räknar inte med bebisen, eftersom han inte använder några elektronikgrejer.  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 09:04
    Glömde - skriv gärna vad ni har för elbolag!
  • Svar på tråden Vad betalar ni för elen - två personer i en tvåa?
  • Hanna01

    Vi har Vattenfall och julis räkning var på  275 kr! Aldrig haft så billig el... Innan vi flyttade brukade den ligga på ca 400 kr.
    Vi bor i en 3:a (75kvm) och jag har typ alla lampor tända, jag e lampfanatiker och har flera myslampor i varje rum som står på från att det börjat skymma ute.
    Diskmaskin och fullstor tvättmaskin och båda dessa körs i stort sett varje dag. Tv och dator som alltid står påslagna när vi e hemma. Ja på natten e ju förstås allt avstängt.
    Vi använder bara lågenergilampor och halogen-spotlights med dimmer i alla rum.
    Ingenting står nånsin på standby - antingen av eller på!

    Förra månaden fick vi dubbla fakturor o ringde Vattenfall direkt. Det visade sig att dom gjort om och nu betalar man för den månad det är direkt, tidigare fick man en faktura som skulle betala en månad senare...

    Vi har rörligt pris och betalar varje månad för att slippa stora klumpsummor.

    I vintras när priset var som högst var vår högsta faktura på 550 kr. Det var i vår gamla lägenhet (90kvm) där vi hade fullstor tvättmaskin + en torktumlare som gick flera ggr i veckan + handduksvärmare som alltid stod på fullt.

  • KataStråf

    Jag bor själv i min tvåa. Betalar 750-800 kr/kvartal

  • Tigrino

    Det låter ju som att vi har det fruktansvärt dyrt med elen! Förvånad 


    Cornellia skrev 2010-08-03 09:50:06 följande:
    Troligtvis så betalar ni bara för det ni förbrukat, så slutfakturan blir nog inte större än andra månader.
     Jag har mailat kundtjänst och frågat, om det stämmer så blir det tusan byte med en gång.

    Ska koll in på elpriskollen.se och se om det blir fler alternativ där. Det låter bra att det är neutralare än elskling!  
  • Cornellia
    Tigrino skrev 2010-08-03 10:40:14 följande:
    Det låter ju som att vi har det fruktansvärt dyrt med elen! Förvånad  Jag har mailat kundtjänst och frågat, om det stämmer så blir det tusan byte med en gång.

    Ska koll in på elpriskollen.se och se om det blir fler alternativ där. Det låter bra att det är neutralare än elskling!  
    Det är juh bara att kolla på fakturan vad du betalar per kwh. Jag skulle säga att idag är allt under 50 öre per kwh är ganska bra.
  • Tigrino
    Cornellia skrev 2010-08-03 10:46:01 följande:
    Det är juh bara att kolla på fakturan vad du betalar per kwh. Jag skulle säga att idag är allt under 50 öre per kwh är ganska bra.
    Vi betalar 67,60 öre/kWh exkl. moms.
    Energiskatt 28 öre exkl. moms. 
    Årsavgift för elhandel - 288Kr/år
    Elnät - 928kr/år
    Elöverföring 17,20 öre/kWh exkl. moms 

    Till saken hör den att vi just nu har tillsvidareavtal, har haft det ett tag och såklart att det är dyrare. Men det är först nu som kostnaderna börjat bli i överkant.

    Det jag tycker är lite svårt med elbolagens sidor är att hitta uppgifter på kostnader för elnätet och överföringen, men det kanske blir exakt samma som idag eftersom det är Vattenfall som sköter det här?  
  • Cornellia
    Tigrino skrev 2010-08-03 11:07:52 följande:
    Vi betalar 67,60 öre/kWh exkl. moms.
    Energiskatt 28 öre exkl. moms. 
    Årsavgift för elhandel - 288Kr/år
    Elnät - 928kr/år
    Elöverföring 17,20 öre/kWh exkl. moms 

    Till saken hör den att vi just nu har tillsvidareavtal, har haft det ett tag och såklart att det är dyrare. Men det är först nu som kostnaderna börjat bli i överkant.

    Det jag tycker är lite svårt med elbolagens sidor är att hitta uppgifter på kostnader för elnätet och överföringen, men det kanske blir exakt samma som idag eftersom det är Vattenfall som sköter det här?  
    Elnätet och elöverföring kan du inte påverka öht (eller om du sänker din förbrukning så blir juh även elöverföringen mindre).

    Men jag skulle garanterat byta bolag och skaffa ett fastprisavtal om jag var du, just nu kan du få avtal för undet 50 öre, och dessutom ibland utan årsavgift.
  • PAAC

    OJ! 

    Vi bor två personer och en bebis i en 3:a och betalar mellan 400-500 kr/månaden. Då har vi dator som alltid står i standby, tv som oftast står i standby, diskmaskin och tvättmaskin och vi betalar dessutom uppvärmningen av varmvattnet. Den summan är dessutom inkl. nätavgiften. 

    Vi kör på Fortum och har ett rörligt avtal.  

  • Pappa G

    Varför har ni tillsvidareavtal? Tillsvidareavtal är ju svindyrt.

    Teckna ett avtal med rörligt pris istället! Det är ju ingen (eller max 1 månads) bindningstid.

    Vi betalade 336 kr inkl. moms för juni månad för 346 kWh.
    Baskostnaden var 41,25 öre
    + leverantörens påslag 2,7 öre
    + energiskatt 28 öre
    + elcertifikatsavgift 5,8 öre
    och så slutligen moms på det.

    Vi köper från Elverket i Vallentuna, www.elverket.se. De har ingen fast årsavgift vid förbrukning över 4000 kWh per år.

    OBS! Ovanstående är utan nätkostnader, som debiteras separat från Vattenfall.

  • Cornellia
    Pappa G skrev 2010-08-03 11:27:23 följande:
    Teckna ett avtal med rörligt pris istället! Det är ju ingen (eller max 1 månads) bindningstid.
    Där jag jobbar är det 3 månaders uppsägningstid.
  • MatildaAn

    700kr månaden på 70kvm. Vi bor i HSB så de bestämmer och avläser

Svar på tråden Vad betalar ni för elen - två personer i en tvåa?