• Anonym (Kaffedraken)

    Frågor om etiopien

    Vi är mitt uppe i vår utredning och tankarna går främst till Afrika och vi har Kenya och Etiopien som favoritländer.

    För ett tag sedan var det ganska lång tid mellan BB och RB, vet någon om det är det fortfarande? Har för mig att det ett tag var 3-4 månader (huuu vilken väntan).

    Som lägst kan man ha önskemål om ålder 0-18 månader, är de flesta barnen då i övre spannet eller kan det även komma mycket små barn? (ja vi har önskemål om ett så litet barn som möjligt). Hur unga är de allra yngsta som kommer till Sverige?

    Det står på AC´s hemsida att väntetiden i landet är ca 6-12 månader, stämmer det fortfarande (ibland hinner de inte uppdatera webben så ofta)? Är det längre väntetid i landet för de små barnen (0-18 månader)?

    Oj vad många frågor det blev. Det är ju sååå svårt att välja land. Vi har en mycket bra kötid så det kommer inte spela in i vårt val.

  • Svar på tråden Frågor om etiopien
  • Anonym (Kaffedraken)

    Få se nu, ska försöka svara på några frågor.

    Väntetiden har ett tag varit ganska lång från skickade papper till BB,
    med ganska lång är det i jämförelse med tidigare väntan i Etiopien jag tänker på,
    förut var den väntan kort , men nu tror jag den är uppe i 1-1,5 år för små barn.

    Sen är den svenska kötiden ca 3 år dom som står först i AC listan har varit sökande sedan januari 2007.
    Och mellan BB och RB har det också varit ganska lång väntan, men nu ska det vara en till två månader från besked om barn till resa.

    Minsta barnen som kommer tror jag är kring 5-6 månader men det är ingen ide att gå och tro att barnet kommer vara så litet, dom flesta barn är över året. Ingen ide att snöa in på det, för då finns risken att man blir besviken och det är ju de sista man vill bli när man får BB.

    Det var kanske lite dåliga svar men,
    det är de bästa jag kunde ge med tanke på att vi hoppade av Etiopien kön för den stod still i ett år.
    På 3 år klättrade vi 50 platser, sista året klättrade vi inte ett steg utan gick istället bakåt några gången.
    Och hela tiden så trodde vi att ja men nästa höst, från första gången vi såg vårat nummer i kön trodde vi att det skulle bli nästa höst, för så fort hade det gått innan, precis innan vi bytte land hade AC nästan lovat oss att vi skulle få skicka i november 2009 i mars 2010 bytte vi land,  då hade vi backat 5 platser i Etiopen kön.
    Och då, om vi stått kvar hade vi hoppat fram 16 platser, för att sen stå still i 5 månader till

    Jag hoppas dom har fått ordning på allt nu och att det ska börja funka igen, för det stod still ett långt tag.

    Lyckatill och hoppas någon mer som är uppdaterad ska komma in och svara .

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är också nyfiken så jag puffar lite Flört Lycka till, Fågel blå!

Svar på tråden Frågor om etiopien