• Äldre 5 Aug 22:31
    10291 visningar
    27 svar
    27
    10291

    Magoperation

    Jag gjorde en den 25/1 i år och det är helt klart det bästa jag någonsin har gjort
    Jag har gått ner 44 kilo och väger nu 61 kilo till mina 160 cm, mår helt underbart och älskar min nya kropp Cool
    Jag har lite svårt att äta ibland, kan sätta stopp och jag kräks en hel del...MEN det gör jag med glädje den livskvaliten jag har fått är värt allt och mycket mer.
    Jag vet att det finns risker med operationen vet även jag en som är väldigt sjuk efter den, men som en skrev tidigare så måste man överväga riskerna mot varandra, det är mycket mer riskfullt att fortsätta vara så pass överviktig som man är när man har rätt till operationen.
    Det är endast 3% av alla som är så pass överviktiga som klarar av att gå ned i vikt och hålla vikten nere resten av livet sen, det var en av sakerna som fick mig att bestämma mig för operation.

  • Äldre 5 Aug 22:35
    #6

    KAn ju länka in en före och efter bild så får ni se vad 44 kilo kan göra med en människa Tungan ute




    kan säga att livet är liiiite roligare att leva nu
  • Äldre 6 Aug 09:19
    #10
    Hamyes skrev 2010-08-05 22:47:59 följande:
    Jag har med funderingar på en magoperation men har hört att maten fastnar i halsen, kanske låter dumt men hur fastnar den? Får man ingen luft eller? Jag har ju spyfobi och fixar ju inte det heller...
    Jag får det du pratar om ganska ofta det är det enda som är jobbigt efter min operation. Men luft får man absolut fastnar lite längre ner, det känna mera att det är tjockt nere i halsen och kan göra liiiite ont, jag kräks en hel del men det är inte på samma sätt som när man är magsjuk tex, hmm svårt att förklara men det är inte lika obehagligt i vilket fall, sen kommer inga magsafter så det smakar och luktar inte som spa utan som vanlig mat haha fräscht att prata om va
    Betty Boop skrev 2010-08-05 23:15:52 följande:
    Jag har gjort två olika typer av magoperation. Först gjorde jag en Gatsric Banding-operation (där ett band sätts runt magsäcken och "snörper" åt den.) Jag gick ner ca 30 kg på ett drygt år. Det var svårt att äta vissa saker och det var ofta det fastnade nåt så jag fick upp och gå runt/hoppa för att maten skulle åka ner. Det blev värre och värre och jag fick upprepade magsår. Till slut opererades bandet bort och jag opererades om med en Gatric By pass-operation (som är en "riktig" magsäcksförminskning) istället. Gastric Banding-operationer görs nästan inte alls längre i Sverige.

    Nu mår jag jättebra och kan äta allt men i små mängder. De problem man kan få vid denna operation är s.k. dumping. Eftersom magen är omkopplad så går socker ut i tarmen och ut i blodet fortare än förrut. Detta gör att man kan känna extrema mättnings-känslor, känna sig dåsig etc. Detta varar i ca 15 minuter. Detta händer mig om jag äter FÖR MYCKET socker. Jag kan fortfarande äta lite socker utan att må dåligt. Livet är inte slut! Jag kan fortfarande gå på fest och äta EN liten tårtbit. Det kan  nästan jämföras med diabetes typ 2 som min man har. Han ska undvika socker men kan äta socker om han äter liite t.ex. om man är bortbjuden etc. Jag blir också påverkad av alkohol mycket snabbare än förrut. Bara jag tar det lugnt så funkar det.

    Om det är nåt du undrar över så är det bara att fråga!
    Jag kan tyvärr äta socker i mängder utan att dumpa och alkohol kan jag dricka som innan...men alla reagerar olika efter operationen.
    Vad fin du är, kul att se före och efter bilder, bra jobbat
  • Äldre 14 Apr 22:20
    #23
    Hondendärknasiga skrev 2010-08-09 10:53:55 följande:
    Måste bara säga vad jag tycker:
    Att inte kunna gå ner i vikt, visst det är kämpigt, det är svårt och det är inte kul.
    Men lite får man väl kämpa! Det är bara att ge sig katten på det, så går det. Gör om ditt liv, gör om din kost och det viktigaste...RÖR PÅ DIG!
    En kropp mår bra av detta.
    En operation är att göra det väldigt lätt för sig..dessutom sätter man sin kropp på spel...man vet aldrig hur det kan gå.
    Haha allvarligt tror du verkligen att det är så lätt att man gör en operation sen är allt löst? man måste fortfarande lägga om kosten och ändra hela sin livsstil om man ska få behålla sin viktnedgång, gör man inte det så går man upp igen.
    Operationen är ett hjälpmedel som gör att man får en ny start och en rejäl spark i rumpan så man sätter fart, i vilket fall är det så för mig.
    Jag tränar vara annan dag 1½ timme och äter sunt, är ute och går varje dag...så nej det har inte varit en lätt lösning faktiskt.
Svar på tråden Magoperation