• Jaramla

    2,5 år vaknar och skriker hysteriskt varje natt...

    Är det någon annan som har det som vi har det? Vår son är 2,5 år och har alltid sovit dåligt. Det är ofta svårt att få honom att somna överhuvudtaget, han vill gärna ligga väldigt väldigt nära o kramas (vilket han får) men när han väl somnat så tar det oftast inte många timmar innan han vaknar och skriker hysteriskt. En bra natt vaknar han en gång, en dålig natt sex gånger.... Ibland skriker han kort o somnar om, ibland skriker och skriker och skriker han.... Han är väldigt svår att få kontakt med då (ungefär som när han skriker hysteriskt på dagen) men han känns inte sovande/frånvarande (det tyckte vi han gjorde när han var 1,5)

    Är det någon annan som har det så här? Vad gör ni? Hur hanterar ni det? Har ni ändrat på något? Har det gett resultat? Alla goda råd välkomna! Vi har en sexmånaders bebis som är lättväckt så vi börjar få allvarlig sömnbrist här hemma...

  • Svar på tråden 2,5 år vaknar och skriker hysteriskt varje natt...
  • Flickan och kråkan

    Nattskräck?

    Vår äldsta är 2½ år lite drygt. För sådär 1-2 månader sedan så drömde han mardrömmar. Gick över på ett par veckor och har sovit lugnt sedan dess. Han vaknade dock i natt, vi vaknade av att han skrikandes i full karriär var på väg ner för sängen (både han och hans lillebror sover med oss). När han vaknade till så var han inte ledsen eller så, bara lite förvånad. Han hade hur som helst en period med väldigt mycket drömmar för ett tag sedan.

  • tristania

    Våran pojk har haft nattskräck, det går i perioder. Inget man kan göra, bara finnas där......Du kan ju kontakta en barnläkare och rådgöra med dom, kanske finns det tips, kanske kan dom ta prover och utesluta eventuella sjukdomar m m...Lycka till.


  • ludicrous

    Jo det finns något man kan göra åt nattskräck :) eller pröva iaf. Oftast är nattskräck regelbundet eller vad msn ska kalla det, barnet " vaknar " oftast samma tid varje kväll/natt. För att bryta mönstret kan man ca 15 min innan gå in och väcka barnet lite, bara väcka upp barnet lite för att sen säga god natt direkt, en procedur på någon minut bara. Värt att pröva, det bröt min flickas jobbiga nätter. !

  • tristania
    ludicrous skrev 2010-08-07 21:46:55 följande:
    Jo det finns något man kan göra åt nattskräck :) eller pröva iaf. Oftast är nattskräck regelbundet eller vad msn ska kalla det, barnet " vaknar " oftast samma tid varje kväll/natt. För att bryta mönstret kan man ca 15 min innan gå in och väcka barnet lite, bara väcka upp barnet lite för att sen säga god natt direkt, en procedur på någon minut bara. Värt att pröva, det bröt min flickas jobbiga nätter. !
    Det hade jag ingen aning om, tack för tips för mej oxå
  • Little Ms Chatterbox

    Ge Omega, bör nog vara med både Omega-3 och omega-6 i. Tex Eye Q, Mor-EPA mini eller Eskimo kids.

    Omega har hjälp alla mina barn (4) med bättre sömn. Omega har hjälpt väldigt bra mot just nattskräck. Om du är intresserad av att läsa om Omega och vad andra föräldrar tycker om det så klicka på länken i min sidfot.


  • Bubbis10

    Ts

    jag hade det så en längre period när jag var liten...å det började efter att min mamma lämnade mig hos ett par andra en liten tid...har ditt barn sovit borta ngt? kanske e separationsångest?

  • Jaramla

    tack för svar!

    trodde det var nattskräck för ett år sen men är mer tveksam nu, han är som utom sig men inte sovandes, försökte förklara i trådstarten men misslyckades nog pratat med barnmedicbin, fick inte så mkt hjälp. sonen sover dock lite bättre astmamedicinerad.

    pregga: har faktiskt aldrig varit ifrån honom nattetid eller längre perioder varken före eller efter förlossning o BB med lillasyster för ett halvår sedan. men även om jag varit fysiskt närvarande dygnet runt så har ju ett krävande småsyskon inneburit en sämre tillgänglighet förstås. jag har funderat på om det kan ha samband. fast vi har haft sömnproblem alltid!

  • Bubbis10
    Jaramla skrev 2010-08-08 01:47:27 följande:
    tack för svar!

    trodde det var nattskräck för ett år sen men är mer tveksam nu, han är som utom sig men inte sovandes, försökte förklara i trådstarten men misslyckades nog pratat med barnmedicbin, fick inte så mkt hjälp. sonen sover dock lite bättre astmamedicinerad.

    pregga: har faktiskt aldrig varit ifrån honom nattetid eller längre perioder varken före eller efter förlossning o BB med lillasyster för ett halvår sedan. men även om jag varit fysiskt närvarande dygnet runt så har ju ett krävande småsyskon inneburit en sämre tillgänglighet förstås. jag har funderat på om det kan ha samband. fast vi har haft sömnproblem alltid!
    Ok, för det var så det började med mig, jag vaknade på natten å sprang i hysteri å skrek å min mamma fick komma springandes å möta upp mig, hålla om mig tills jag lugnade ner mig...å detta var efter att jag blev bortlämnad. hm, kan ju kanske vara lite svartsjuka..att mamma inte har samma tid längre...såg inte om du skrivit det, men har du varit i kontakt med pub?
  • TaBz
    ludicrous skrev 2010-08-07 21:46:55 följande:
    Jo det finns något man kan göra åt nattskräck :) eller pröva iaf. Oftast är nattskräck regelbundet eller vad msn ska kalla det, barnet " vaknar " oftast samma tid varje kväll/natt. För att bryta mönstret kan man ca 15 min innan gå in och väcka barnet lite, bara väcka upp barnet lite för att sen säga god natt direkt, en procedur på någon minut bara. Värt att pröva, det bröt min flickas jobbiga nätter. !
    Min 3-åring har haft attacker nästan varje natt hela sommaren. Ibland lite mildare, då bara jämrar hon sig och vrider sig i sängen eller sätter sig och stirrar. Men vissa nätter (då hon haft extra kul under dagen) är det full panik, hon skriker hysteriskt och slår omkring sig.

    Vi började försöka med sk schemalagd väckning igår, men det tog ju inte precis någon minut att väcka henne.... Hon sover otroligt djupt (det är ju det som är problemet om jag fattat rätt) och det var först efter att vi ruskat om henne, burit runt henne och gått ut i friska luften på balkongen som hon började vakna till lite. Sen somnade hon direkt när jag la ner henne och anfallet kom tyvärr som vanligt lite senare. Men vi ska fortsätta försöka.
  • Emsan8315

    Ser att det här är en gammal tråd men vi har PRECIS samma bekymmer med vår tvååring! Kom du nånsin fram till vad det berodde på? Och löste det sig tillslut? Alla tips och råd välkomnas ????

  • LejonSa
    Emsan8315 skrev 2017-10-27 05:08:00 följande:

    Ser att det här är en gammal tråd men vi har PRECIS samma bekymmer med vår tvååring! Kom du nånsin fram till vad det berodde på? Och löste det sig tillslut? Alla tips och råd välkomnas ????


    Ser också att det är en gammal tråd men vår 2,5 åring har också börjat vakna under nätterna och gnäll/skriker och slår sig omkring i sin säng. Tills nån av oss föräldrar går in och lugnt frågar om han vill sova hos oss ist och bär in honom där. Då kan han lugna ner sig.

    Men förstår inte heller vad det står för?! Han har alltid sovit natten igenom utan problem. Vaknat ibland någon gång men då fått nappen o somnat om. Ger vi honom nappen nu när han vaknar så tar han ut den och kastar den och fortsätter sparka/skrika.

    Hur går det för er? Har ni fått några svar på varför?
  • Stevie

    Hej alla,
    Som sagt, en gammal tråd men jag är desperat och behöver information. Tycker så synd om min snart 3 åring som har samma problem.

    Växte det bort?

Svar på tråden 2,5 år vaknar och skriker hysteriskt varje natt...