• Äldre 7 Aug 11:35
    8569 visningar
    16 svar
    16
    8569

    ADHD och rätten till skolskjuts?

    Hej!Jag har lite funderingar ang min son och hans ADHD. Det är så att han har blivit flyttad till en skola där det finns specialkompetens för just ADHD, en särskild klass för just dessa barn, men det är inom samma ort och inte speciellt långt. Han skulle lätt kunna cykla. Men nu till frågan: Vad gäller dessa barn då det gäller skolskjuts?? Både jag och min man jobbar/pluggar och har inte möjlighet att skjutsa till skolan, dessutom har han väldigt svårt att ta sig upp på morgonen, så jag måste ringa hem och tjata och tjata, men ska det vara så att jag åker från jobbet för att skjutsa han till skolan? Har inte barn som har neuropsykiatriska funktionshinder rätt till skolskjuts? Han blev nekad förut men då hade inte hans ADHD fastställts. Vart ska jag vända mig för att få reda på allt detta?

  • Svar på tråden ADHD och rätten till skolskjuts?
  • Kennet­h b
    Äldre 7 Aug 12:12
    #1

    Kan man inte cykla med ADHD? Vad gör det för skillnad om det står en skolskjuts eller en cykel utanför dörren?

  • Kennet­h b
    Äldre 7 Aug 13:11
    #2

    ...kommunen är dom du ska kontakta

  • trista­nia
    Äldre 7 Aug 14:06
    #3
    Kenneth b skrev 2010-08-07 12:12:56 följande:
    Kan man inte cykla med ADHD? Vad gör det för skillnad om det står en skolskjuts eller en cykel utanför dörren?
    Kanske inte så kul att cykla om det blir 26 minus grader.....
  • Trolle­t Ludenb­en
    Äldre 7 Aug 19:25
    #4

    Min son med Asperger och ADHD får skolskjuts (göteborgs kommun). Till skolan är det 2,5 km gångväg men bussvägen är det ett bussbyte. Vi sökte om det därför att han egentligen skulle gå i skola granne med vårt bostadshus. Men där har de ingen specialklass för honom utan endast särklass och det är vi inte alls intresserade av för det passar inte honom då han är normalbegåvad. Kan han inte gå på sin hemskola pga bristande resurser så tyckte vi att han hade rätt till skjuts och det tyckte de som bestämmer med. Han åker skoltaxi varje morgon och varje eftermiddag, kommun står för det.

    För att svara på inlägg 1. Håller med tristiania, inte kul att cykla i minusgrader. Och nej, alla med ADHD kan inte cykla. Själva ADHD:n kan vara ett hinder då man i denna diagnosen kan ha problem med motorik och koordination. Dock verkar inte ts barn ha det men det finns andra som har det.


    Älskade ungar
  • Äldre 8 Aug 00:27
    #5
    Kenneth b skrev 2010-08-07 12:12:56 följande:
    Kan man inte cykla med ADHD? Vad gör det för skillnad om det står en skolskjuts eller en cykel utanför dörren?
    Ibland spelar det ingen roll om det så står en tromb utanför dörren, personen med ADHD kommer inte upp ur sängen för det. Om det då finns någon med lite mer skyldigheter än chaufförer från lokaltrafiken, som tex skolbuss eller skoltaxi så kan det hända att personen med ADHD kanske kommer komma iväg till skolan några fler gånger eller åtminstone föräldrar eller skola blir underrättade om personen kom iväg eller inte.

    Jag vet inte hur det är för TS, det här var bara min första tanke som poppade upp ur huvudet på mig när jag läste. Sen kom jag även på det där med koordinationssvårigheterna som är vanligt hos personerna med ADHD, som min son har men är ändå ganska duktig på att cykla (inte som någon utan koordinationssvårigheter men för hans del) så jag tänkte inte så fort på det. MEN jag försöker nog inte racka ner på TS för det. Det var bara en stilla undran från hennes del.
  • Öländs­kan
    Äldre 8 Aug 22:46
    #6

    Kennet B:
    Vilket svar!
    Jag kan berätta varför, har man ett funktionshinder som kallas adhd så kan man inte sålla intrycken man kan inte sära på om det kommer en långtradare som kör förbi eller om det är en fågel, tex.
    Impulsiviteten gör att han inte hinner tänka tanken att, om jag svänger ut i gatan så kan det komma en lastbil det kan vara farligt, dessa fara impulser hittar inte rätt banor i hjärnan vilket gör att barnet utan förvarning kan svänga rakt ut i gatan, vad händer då tror du.
    Barn med adhd kan ju också ha damp som lite mer betonar motorik svårighet och så
    Mitt barn har svår adhd och atypisk autism så jag borde veta vad jag snackar om, det finns inte en chans att det skulle fungera för vår son att ens cyckla 25 meter om nu skolan skulle vara så nära vilket den inte är.
    Han skulle inte kunna hålla konsentrationen  så pass att han skulle ta sig dit på egen hand.
    Nu verkar ts son vara äldre men , har man stora svårigheter i adhd spektrat så gör det att man har väldigt svårt att klara vardagen 5 år som 15

  • Kennet­h b
    Äldre 8 Aug 23:01
    #7

    Jag ber om ursäkt.
    Missuppfattade dessutom att huvudproblemet var att han inte kom upp på morgonen och att skolskjuts skulle vara lösningen på det.

  • Helena­mittbe­na
    Äldre 10 Aug 09:54
    #8

    Jag jobbar på exakt en sån skola och våra elever har rätt till skolskjuts.
    Det lättaste för dig är nog att prata med skolan, de talar om vem du ska vända dig till för att få det beviljat, sen brukar det (åtminstone hos oss) finnas en person på skolan som har ansvar för kontakt med taxi och då gör ni tillsammans det schema som funkar för er.
    Det är ju förstås inte säkert att det går till på exakt samma sätt, men i stora drag kanske.
    Lycka till!

  • Äldre 10 Aug 18:19
    #9
    Kenneth b skrev 2010-08-07 12:12:56 följande:
    Kan man inte cykla med ADHD? Vad gör det för skillnad om det står en skolskjuts eller en cykel utanför dörren?
    Klart man kan cykla men inte i värsta snöyran och kallt!! Dumma svar kan vara..
  • Äldre 10 Aug 18:25
    #10
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-08 00:27:14 följande:
    Ibland spelar det ingen roll om det så står en tromb utanför dörren, personen med ADHD kommer inte upp ur sängen för det. Om det då finns någon med lite mer skyldigheter än chaufförer från lokaltrafiken, som tex skolbuss eller skoltaxi så kan det hända att personen med ADHD kanske kommer komma iväg till skolan några fler gånger eller åtminstone föräldrar eller skola blir underrättade om personen kom iväg eller inte.

    Jag vet inte hur det är för TS, det här var bara min första tanke som poppade upp ur huvudet på mig när jag läste. Sen kom jag även på det där med koordinationssvårigheterna som är vanligt hos personerna med ADHD, som min son har men är ändå ganska duktig på att cykla (inte som någon utan koordinationssvårigheter men för hans del) så jag tänkte inte så fort på det. MEN jag försöker nog inte racka ner på TS för det. Det var bara en stilla undran från hennes del.
    Vilket bra svar...Precis så är det för min kille. vi måste ringa och ringa och tjata och tjata för att överhuvudtaget ta sig ur sängen. Ska han dessutom vara mer eller mindre tvingad att ta cykel eller gå så stannar han hellre hemma. De med ADHD har inte den här drivkraften som "normala" barn har. Inte min pojke iaf. Och jag tycker inte att det ska ligga på föräldrarnas ansvar att behöva åka från jobbet för att skjutsa! När jag vet att man kan få beviljad skolskjuts.
  • Äldre 10 Aug 18:28
    #11
    Kenneth b skrev 2010-08-08 23:01:10 följande:
    Jag ber om ursäkt.
    Missuppfattade dessutom att huvudproblemet var att han inte kom upp på morgonen och att skolskjuts skulle vara lösningen på det.
    Läs TS! Huvudproblemet är EJ att han ej tar sig upp på morgonen!!! Det är ett helt annat problem som tillkommer när man som han har just ADHD! Drivkraften saknas. Alltså, har du ens något på denna tråden att göra? Du verkar ej ha någon erfarenhet av detta  problem utan letar endast fel! Låt oss som har barn med dessa neuropsykiatriska funktionshinder utbyta erfarenheter med varandra utan att göra oss förlöjligade! Tack!
  • Äldre 10 Aug 18:30
    #12
    Helenamittbena skrev 2010-08-10 09:54:21 följande:
    Jag jobbar på exakt en sån skola och våra elever har rätt till skolskjuts.
    Det lättaste för dig är nog att prata med skolan, de talar om vem du ska vända dig till för att få det beviljat, sen brukar det (åtminstone hos oss) finnas en person på skolan som har ansvar för kontakt med taxi och då gör ni tillsammans det schema som funkar för er.
    Det är ju förstås inte säkert att det går till på exakt samma sätt, men i stora drag kanske.
    Lycka till!
    Tack, ska ringa ansvarig för skulskjuts i vår kommu i morgon och höra mig för.
  • Äldre 13 Aug 01:06
    #13
    Rapunzel72 skrev 2010-08-10 18:19:45 följande:
    Klart man kan cykla men inte i värsta snöyran och kallt!! Dumma svar kan vara..
    Dåligt argument för att få skolskjuts. Då skulle alla få det. Tyvärr tror jag det är RIKTIGT svårt att få det beviljat när det är såpass nära. En bekant vars barn är utvecklingsstörd (som bor  200-300m från skolan) fick det beviljat efter mycket tjat på kommunen.  Den mamman kunde inte heller följa barnet till skolan.

    Det finns ingen chans av att träna sonen så att han klarar av att cykla till skolan annars? Det ger ju honom en bra erfarenhet senare i livet! Kommer ju inte alltid att stå skjuts utanför dörren när han ska någonstans  DET tycker jag annars skolan borde kunna hjälpa till med, speciellt om den är anpassad efter barn med adhd!
  • Trolle­t Ludenb­en
    Äldre 13 Aug 14:31
    #14
    KinkyE skrev 2010-08-13 01:06:34 följande:
    Dåligt argument för att få skolskjuts. Då skulle alla få det. Tyvärr tror jag det är RIKTIGT svårt att få det beviljat när det är såpass nära. En bekant vars barn är utvecklingsstörd (som bor  200-300m från skolan) fick det beviljat efter mycket tjat på kommunen.  Den mamman kunde inte heller följa barnet till skolan.

    Det finns ingen chans av att träna sonen så att han klarar av att cykla till skolan annars? Det ger ju honom en bra erfarenhet senare i livet! Kommer ju inte alltid att stå skjuts utanför dörren när han ska någonstans  DET tycker jag annars skolan borde kunna hjälpa till med, speciellt om den är anpassad efter barn med adhd!
    hur vet du att det är RIKTIGT svårt? min son har 2,5 km till skolan, vi fick det utan strid.
    Älskade ungar
  • Äldre 10 Oct 19:33
    #15

    Jag älskar pappa

  • Litet My
    Äldre 10 Oct 19:34
    #16

    I vår kommun har barnen som går på resurskolan rätt till färdtjänst.

Svar på tråden ADHD och rätten till skolskjuts?