• Äldre 9 Aug 15:37
    15174 visningar
    24 svar
    24
    15174

    Har du hyrt hus utomlands via Blocket?

    alskdldskjf skrev 2010-08-08 21:26:18 följande:

    Vi bokade hus via en förmedlare som annonserade på Blocket.
    Det fungerade kanon. Vi betalade endast en liten del innan och merparten till ägaren vid ankomst till huset.
    Vi åkte till Italien.
    Vi hörde om en som hade använt sig av denna förmedlare och som hade varit mycket nöjd med allt och det gjorde ju absolut att det kändes mindre riskfyllt.
    Vi bokade ett år innan, men det var mer för att vi planerade resan såpass tidigt. Vi hade nog inte haft några som helst bekymmer med att boka senare, men så åkte vi inte förrän i mitten av september heller. Vill man åka under högsäsongen på sommartid så får man nog vara i tid om man hittar något speciellt hus man vill ha.


    Att man känner någon som hyrt av förmedlaren är nog en stor fördel.  Jag har läst om flera som blivit lurade och hyrt hus som inte ens ägdes av uthyraren.  I ett fall var det en städerska som tog foton av ett hus som hon städade och lade ut det för uthyrning på nätet...  Rynkar på näsan
  • Äldre 9 Aug 15:45
    #5
    Kinne79 skrev 2010-08-09 15:42:05 följande:
    Vi är ganska risktagande människor. Vi tänker som så att så länge vi har en buffert med oss, som kan tänka ett ev hotell så är det inga större beskymmer.

    Känner två stycken par som hyrt via Blocket. I Kroatien och Italien, det hade funkat toppen. Men vill ändå veta fler erfarenheter.
    Jag tror nog att det är bäst om man i alla fall känner någon som använt sig av uthyraren.  Har man betalt pengarna direkt till ett bankkonto så kan det ju annars vara svårt att få pengarna tillbaka.  Om man har betalt med kort så har man ju skydd och kan klaga på att man inte fått varan man betalt för. 
  • Äldre 9 Aug 16:06
    #10
    alskdldskjf skrev 2010-08-09 15:54:04 följande:
    Ett par vänner till oss hyrde en stuga på Öland genom en annons på Blocket. De betalade hälften vid bokningen och hälften en vecka innan deras hyrvecka när avbokningstiden gick ut så att säga. När de efter en lång bilresa kom fram till rätt adress låg det ett helt annat hus där än det som de sett på bilderna. Visade sig att det bodde en gammal förvirrad tant där som inte hade en aning om någonting.
    Polisen sa att förmodligen är det någon som känner till tanten som har använt sig av hennes hus.
    Mina vänner som både pratat i telefon med den trevlige uthyraren och mailat en del med honom angående mer bilder och allmän information om uthyrningen var helt knäckta.
    Telefonnumret var uppsagt och emailadressen fungerade inte längre. Polisen sa att det var en mycket liten chans att de skulle komma åt bedragaren så här i efterhand. 
    5000 kronor i hyra för en stuga de inte fick använda och en lång bilresa inklusive alla kostnader plus ett dyrt hotellrum blev summan för den semestern.
    Så visst kan man råka ut för rötägg!

    Jag skulle inte hyra från någon som kräver alla pengar i förväg. Och rekommendationer, helst givna innan kontakt med förmedlaren är ett måste.
    Ja, tyvärr verkar det inte alltför ovanligt av vad jag har hört och läst.  Vi har en gång hyrt ett hus där man fick betala en stor del i förväg, men då hade min man en arbetskamrat som hyrt av samma person så det kändes mindre som en chansning.  Annars skulle jag noga hyra av en större förmedlare så att man har någon att kontakta om något går fel.
  • Äldre 9 Aug 16:08
    #11
    Kinne79 skrev 2010-08-09 15:58:44 följande:
    Men hur vet man att de som rekommenderar inte är nära vänner till den som hyr ut?
    Ja, det där är verkligen svårt.  Det enda som man borde kunna lita på är ju om man känner personen som rekommenderar uthyraren.
  • Äldre 9 Aug 16:10
    #12
    Kinne79 skrev 2010-08-09 15:49:41 följande:
    Då kan vi ju glömma att hyra via Blocket iom att vi inte känner någon som har hyrt i de länder vi är intresserade av.

    Blir vi lurade så blir vi, det är inte så mycket pengar det handlar om så det är inte största bekymmret.

    Antar att man få ha mailkontakt med den som hyr ut och senare också telefonkontakt.
    Jag skulle alltså välja en större uthyrare som är etablerad (typ Sembo) och hyra genom blocket enbart om jag verkligen kände någon som hyrt av samma person. 
  • Äldre 9 Aug 16:32
    #14
    Kinne79 skrev 2010-08-09 16:30:28 följande:
    Det blir ju dyrare då. Om vi vågar oss på att hyra detta huset som vi hittat så rör det sig om en kostnad på 4000kr för 2 veckor som vi kanske blir blåsta på.
    Jag betalar hellre mer och ser till att jag inte blir blåst, men vi är ju alla olika.  Flört
  • Äldre 9 Aug 20:01
    #16
    Kinne79 skrev 2010-08-09 16:44:07 följande:
    Vi får fundera lite mer. Blir isåfall första (ev andra) gången vi reser med barn, så då kanske det är smart att ta det säkra före det osäkra.

    Får kolla runt lite vad det kostar att hyra via en förmedling, men blir det mycket dyrare så kan vi lika gärna bo på hotell, för det är mest kostnaden som lockar med att hyra hus.
    Jag gillar att hyra lägenhet/hus för det är så praktiskt att själv kunna fixa lite mat och att kunna tvätta lite kläder när man har barn med sig.
  • Äldre 9 Aug 21:53
    #19
    Guy skrev 2010-08-09 21:22:10 följande:
    Känner du ngn som hyr hus/lght i Portugal eller Frankrike?
    Nej.  Jag bor i USA så vi har mest hyrt hus och lägenhet här, oftast på Hawaii.  Men Sembo tror jag har bostäder i Portugal och Frankrike.
  • Äldre 9 Aug 23:08
    #21
    Pysse skrev 2010-08-09 22:13:39 följande:
    Det finns någon sorts organisation som heter "Gites de France" som har hyr ut hus/stugor i hela Frankrike. Ofta kan man gå via regionenens turistbyrå och hitta länkar till uthyrarna. Det klart man kan bli lurad där också  - men jag tror det är ovanligt. Mina föräldrar och många av mina kollegor har hyrt genom dem och alltid fått boende som var mycket bättre än vad de förväntade sig och tämligen billigit också.
    Vi hyrde semesterlängenhet i Tyskland nu i sommar. HIttade länkar via stadens turistbyrå. MIn man ringde till tanten som hyrde ut och bokade. Vi betalade inget i förväg - det enda vi gjorde var att faxa en lapp med vårt namn och adress till tanten och det räckte. Lägenheten var på andra våningen i tantens hus - vi hade egen ingång och märkte inte att någon annan bodde i huset. Lägenheten var jättemysig - kliniskt ren och  det stod en bukett med färska blommor på matbordet. VI hade två stora sovrum, vardagsrum, kök och badrum. Balkong med utsikt över en lummig trädgård. För 5 nätter(2 vuxna och en 9-åriong) betalde vi 200 euro - med sängkläder, städning och handdukar.  Tanten var jättegullig - även om jag bara förstår var 5:e ord på tyska - så var hon väldigt vänlig.
    Gites de France har jag hört talas om och jag tror helt klart att det är mindre risk att bli lurad genom dem än t ex via en annons på Blocket (säkert är de flesta på Blocket också seriösa, men man kan ju råka hyra av någon som inte är seriös).

    Uthyrare genom turistbyråer borde vara pålitliga.  Om någon blivit lurad av uthyrare som de kontaktat via tursitbyrån så tar de säkert kontakt med turistbyrån som tar bort den uthyraren ur sitt register.  Det är också säkrare om man inte betalar i förväg eller kan betala med kort.
Svar på tråden Har du hyrt hus utomlands via Blocket?