• mosterYster

    Funkar bedövningsspray när huvudet ska ut?

    OK. Kanske FL:s dummaste fråga nånsin enligt vissa, men jag har inte varit gravid själv så jag har ingen aning om sånt här. Syrran har fött två barn, så jag har koll på det basala. Men när det kommer till detaljer vet jag inte mycket. Tydligen så finns det en bedövningsspray de sprayar innan de syr (om kvinnan spricker eller blir klippt *hua*) Och när jag tänker på hur det skulle kännas att pressa ut ett barnhuvud genom det lilla hålet så tänker jag mig att det först och främst måste svida satan. Skulle inte den där bedövningssprayen kunna göra det hela lite lindrigare precis när huvudet ska ut iaf? Drömmer

  • Svar på tråden Funkar bedövningsspray när huvudet ska ut?
  • Philippa

    Skulle det fungera skulle det användas på alla kvinnor tror jag....och det används aldrig.. eller så är det farligt för babyn.....

  • Spexig

    Ingen aning, men jag kan säga att för mig gjorde det inte ett dugg ont när huvudet skulle ut. Okej, hela tjejen kom ut i en värk, så jag slapp vara uttänjd så länge. Men det kanske kan vara skönt att höra att det faktiskt kan vara smärfritt oxå. Och då sprack jag ändå lite grann (typ 5 stygn, tror jag).

  • mosterYster
    Philippa skrev 2010-08-09 18:49:43 följande:
    Skulle det fungera skulle det användas på alla kvinnor tror jag....och det används aldrig.. eller så är det farligt för babyn.....
    Hur kan det vara farligt?
    Spexig skrev 2010-08-09 18:50:13 följande:
    Ingen aning, men jag kan säga att för mig gjorde det inte ett dugg ont när huvudet skulle ut. Okej, hela tjejen kom ut i en värk, så jag slapp vara uttänjd så länge. Men det kanske kan vara skönt att höra att det faktiskt kan vara smärfritt oxå. Och då sprack jag ändå lite grann (typ 5 stygn, tror jag).
    Oj wow! Hade du mycket ont innan själva "slutklämmen"? Tyst
  • Philippa
    mosterYster skrev 2010-08-09 18:56:26 följande:
    Hur kan det vara farligt?
    Spexig skrev 2010-08-09 18:50:13 följande:
    Ingen aning, men jag kan säga att för mig gjorde det inte ett dugg ont när huvudet skulle ut. Okej, hela tjejen kom ut i en värk, så jag slapp vara uttänjd så länge. Men det kanske kan vara skönt att höra att det faktiskt kan vara smärfritt oxå. Och då sprack jag ändå lite grann (typ 5 stygn, tror jag).
    Oj wow! Hade du mycket ont innan själva "slutklämmen"? Tyst
    Bedövningssprayen kan innehålla något som inte är så lämpligt att komma på babyn....
  • Casey

    Visst svider det, men samtidigt så är det så utspänt att man har minimalt med blod i de utspända vävnaderna så smärtan är inte så maxad som man kan tro.

    Och som tidigare sagt, om sprayen funkade så skulle det användas.

    Jag vet en del barnmorskor som sagt att de inte vill att man smörjer med olja precis innan förlossningen (för att minska risken för bristning) för att de får sämre möjlighet att vrida barnet samt att de inte riktigt kan hålla emot just för att minimera bristningar. Kanske lite samma sak? Inte spraya på en massa? Jag vet inte, bara spekulerar.

    Xylocain (som det är i sprayen) skulle jag inte vilja ha i ögonen, men i övrigt ser jag ingen fara med det. För barnet alltså, men vad vet man.

  • nettan87

    det är inte faligt för barnet. det används inte så mycket för det har inte behövts tycker dom fläesta bm.

  • Camilla85

    Ingen aning om den där sprayen... =P Men kan bara säga att visst faaan svider det utav HELVETE när huvudet ska ut, och då har jag inte ens spruckit under nån av mina 3 förlossningar, men det har känts (kan jag lova) som jag har spruckit sönder och samman! ;)


    ***Amber 071120, Liam 090223 & Leon 100423***
  • GullpuckotMe
    Spexig skrev 2010-08-09 18:50:13 följande:
    Ingen aning, men jag kan säga att för mig gjorde det inte ett dugg ont när huvudet skulle ut. Okej, hela tjejen kom ut i en värk, så jag slapp vara uttänjd så länge. Men det kanske kan vara skönt att höra att det faktiskt kan vara smärfritt oxå. Och då sprack jag ändå lite grann (typ 5 stygn, tror jag).
    jag tyckte inte heller det gjorde ont i föda ut barnen över huvudtaget (födde tvillingar)
  • lokisse

    altsa man känner inte själva snittet eller när det brister.
    det gör sa sablans ont överalt annars och man är sa uptagen med att trycka pa att det inte skulle göra till eller fran


    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Trollungen08

    På min baddade bm med varmt vatten när huvudet skulle ut. Det var jätte skönt o gjorde inte det minsta ont. Så det ska jag säga åt dom att jag vill ha denna gången med.

Svar på tråden Funkar bedövningsspray när huvudet ska ut?