• Anonym
    Äldre 9 Aug 21:19
    24338 visningar
    30 svar
    30
    24338

    Vad kommer min anställda att kosta? Kan någon hjälpa mig?

    Hej.
    Kommer givetvis anlita en revisor när vi ska anställa och så. men lite frågor jag vill veta innan jag träffar revisorn.
    Har ett byggföretag.
    Enskild firma i nuläget. kommer byta till AB senare.
    Behöver anställa 2 personer.
    Den ena är fullärd sen tidigare och den andra ganska ny.

    Det jag undrar över är på ett ungefär hur mkt de kommer kosta.

    Han med mest lön kommer få en lön på 30000 brutto. 
    Så ca 21000 netto för hans del om vi betalar in 30% i skatt åt honom.
    Vad utöver dessa 30000 kommer han kosta oss?

    Han med mindre i lön kommer få 20000 brutto och då ca 14000 netto.
    Vad utöver dessa 20000 kommer han kosta oss?

    Någon som vet på ett ungefär?
    Eller har tips på bra sida med någon kalkyl där man kan beräkna sådant?

    Mkt tacksam för svar.
     

  • Svar på tråden Vad kommer min anställda att kosta? Kan någon hjälpa mig?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 21:37
    #3

    Ok. Tack
    Men räknar jag då 30000 + 31% då ca för arbgivaravgifterna?
    Alltså 30000+9300=39300??
    Eller fattar jag fel då?  

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 21:38
    #4
    Add3 skrev 2010-08-09 21:29:09 följande:
    Brukar räkna med ett lönekostnadspåslag på 61% för arbetare över 25 år. Detta inkluderar arbetsgivaravgifter, semester, vanliga försäkringarna, samt ett schablonpåslag för sjukdomskostnader.
    Ah ok Tack
    Hatar skv. Fattar inte deras språk riktigt. Bättre med ren "svenska" ;-D
    Så då kommer de anställda kosta ca 48300kr/mån + 32200kr/mån.
    har jag fattat detta rätt då?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 21:39
    #5

    Ah förresten. Den ena killen är ju bara 20 så då blir det billigare va?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 21:44
    #7

    Tackar

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 21:48
    #9
    Pompmom skrev 2010-08-09 21:42:18 följande:
    Här har uträkningsverktyget och hemsidan du kan hitta mycket bra information på!

    www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvand...

    Hälsningar informatör Skatteverket
    Vilken bra sida
     Har du förresten någon aning om ifall man får ha 2 anställda i en enskild firma?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 23:59
    #11
    Pompmom skrev 2010-08-09 21:49:27 följande:
    Du får ha så många anställda du vill i vilken företagsform du än driver ditt företag i!
    Ok. Tackar
  • Anonym
    Äldre 13 Aug 02:31
    #16
    Topdog skrev 2010-08-12 16:58:16 följande:
    61%, det låter otroligt mycket? Stämmer det verkligen?
    Jag får det till lite mer för mina anställda. Budgeterar 70 % påslag på bruttolönen för att ha en liten buffert för eventuella sjukdomskostnader. I övrigt är det arbetsgivaravgifter, semester, pensionskostnad och avtalsförsäkringar.
  • Anonym
    Äldre 17 Aug 20:34
    #17
    Topdog skrev 2010-08-12 16:58:16 följande:
    61%, det låter otroligt mycket? Stämmer det verkligen?
    Ja, det stämmer nog alldeles utmärkt. Det är DYRT att anställa i Sverige, oavsett vad en del partier vill få dig att tro. Bakgrunden är att man under sen industrialisering (50-talet om jag minns rätt) från politiskt håll bedömde att det vore bra att uppmuntra automatisering i industrin. Så man (och detta var en överenskommelse över de politiska blockgränserna!) höjde skatterna på arbete. Det har sedan dessa varit svårt (av praktiska eller ideologiska skäl beroende på regering, mestadels ideologiska skäl så som det politiska landskapet sett ut under lång tid) att vända på det. Vilket är väldigt synd nu då industrin inte längre är lika internationellt konkurrenskraftig bl.a. på grund av arbetskostnaderna här i Sverige och extra synd eftersom tjänster och innovation (som är arbetsintensivt) är det som vi kan ersätta industrin med...

    Om vi räknar lågt och tänker 61% snarare än 70% som i inlägget nedan det jag svarar på får vi följande:

    Om du inte betalar statlig skatt och tjänar 100:- får du behålla ungefär 70:-. 61:- extra kostar det arbetsgivaren och dessutom betalar du 30:- i skatt. Så för varje 70:- du får i handen betalas det ytterligare 91:- från arbetsgivaren. Om du betalar statlig skatt får du behålla ungefär 55-60:- per tjänad hundralapp (beror lit epå hur långt över gränsen frö statlig skatt du ligger) och arbetsgivaren måste lägga ut ytterligare 101-106:-. Jag kan säga att detta är ett skäl till att jag aldrig anställt i mina egna bolag.
  • Anonym
    Äldre 18 Aug 07:50
    #18

    För den som tjänar 3000:- kommer du att betala ca 40000:- i månaden.
    Du kan gå in på www.ekonomifakta.se och räkna på skatter mm.

  • Anonym
    Äldre 18 Aug 14:00
    #21
    Topdog skrev 2010-08-18 09:36:09 följande:
    Det är jag helt med på. Jag är egen företagare själv, dock utan anställda. Det jag är konfunderad över är att det skulle kosta 70% utöver lönen. Arbetsgivaravgifterna är jag helt med på. Men att gå från 100:- i timmen till den anställde, till 170:- eller till och med 200:- i timmen för arbetsgivaren, det är det jag inte får ihop. Vad går dessa 70-100:- till förutom arbetsgivar/sociala avgifter?
    Pensionsförsäkring, sjukförsäkring, semestertillägg, marginal för sjuklön, och ev andra saker som tillkommer genom kollektivavtal.

    200:-/h var det aldrig tal om. 161:-/h i båda fallen, skillnaden bestod i vilken andel den anställde får behålla.
  • Anonym
    Äldre 18 Aug 14:02
    #22
    Anonym skrev 2010-08-18 07:50:15 följande:
    För den som tjänar 3000:- kommer du att betala ca 40000:- i månaden.
    Du kan gå in på www.ekonomifakta.se och räkna på skatter mm.
    Den webbsidan räknar inte in pensionsförsäkringspremier, sjukförsäkringspremier och andra kostnader som arbetsgivaren har för en anställde, t.ex. att lägga undan extra penagr för semestertillågg och för tillfällen då arbetstagaren är sjuk (första tiden betalar arbetsgivaren sjuklön och eventuellt måste en vikarie hyras in också...).
  • Anonym
    Äldre 19 Aug 15:03
    #29

    Hej
    Tänkte på h*n med mindre erfarenhet, är det en lärling ?
    I så fall skall dennes lön utgå ifrån vad de fullbetalande på arbetsplatsen har. Hur mkt du ska betala beror på hur långt i sin utbildning som h*n kommit. Lönen ges % av vad den fullbetalda har. Ex. om personen i fråga har uppnått så många timmar i arbetet att h*n ska ha 75% lön , betyder det i ditt fall 75% av 30 000 kr.

Svar på tråden Vad kommer min anställda att kosta? Kan någon hjälpa mig?