• Topdog

    Vad kommer min anställda att kosta? Kan någon hjälpa mig?

    Add3 skrev 2010-08-09 21:29:09 följande:
    Brukar räkna med ett lönekostnadspåslag på 61% för arbetare över 25 år. Detta inkluderar arbetsgivaravgifter, semester, vanliga försäkringarna, samt ett schablonpåslag för sjukdomskostnader.
    61%, det låter otroligt mycket? Stämmer det verkligen?
  • Topdog
    Anonym skrev 2010-08-17 20:34:43 följande:
    Om du inte betalar statlig skatt och tjänar 100:- får du behålla ungefär 70:-. 61:- extra kostar det arbetsgivaren och dessutom betalar du 30:- i skatt. Så för varje 70:- du får i handen betalas det ytterligare 91:- från arbetsgivaren. Om du betalar statlig skatt får du behålla ungefär 55-60:- per tjänad hundralapp (beror lit epå hur långt över gränsen frö statlig skatt du ligger) och arbetsgivaren måste lägga ut ytterligare 101-106:-. Jag kan säga att detta är ett skäl till att jag aldrig anställt i mina egna bolag.
    Det är jag helt med på. Jag är egen företagare själv, dock utan anställda. Det jag är konfunderad över är att det skulle kosta 70% utöver lönen. Arbetsgivaravgifterna är jag helt med på. Men att gå från 100:- i timmen till den anställde, till 170:- eller till och med 200:- i timmen för arbetsgivaren, det är det jag inte får ihop. Vad går dessa 70-100:- till förutom arbetsgivar/sociala avgifter?
  • Topdog
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2010-08-19 14:55:23 följande:
    Har man en tillsvidare anställd har den personen 25 dagars semester med lön, dvs personen är inte på jobbet, men får lön som vanligt. Eftersom TS angav månadslöner förklarade jag det utifrån det. Har man timanställda tillkommer 12% i semesterersättning. Sjuklön utgår med 80% av normal bruttolön till den som är sjuk och betalas de första 14 dagarna av sjukdomen av arbetsgivaren, därefter sker en prövning av Försäkringskassan. Friskvårdsbidrag tillhör kategorin löneförmåner och utgår endast om det är avtalat därom. Och sånt hamnar under "övrigt" och kostar grats...Min poäng är: startar du företag och ska anställa: bruttolönen +45% så är kalkylen väldigt nära vad den verkliga kostnaden. Väljer man att hitta på extrasaker, som friskvård, fri bil, fri semesterstuga, fri lunch osv, så måste man självklart ta hänsyn till det. Men det inte det jag uppfattade att TS ville ha svar på.
    Tack! Det var lite närmare hur jag uppfattat det hela. Som sagt, mobiltelefoner, utbildning, friskvård etc, är ju faktiskt ingen självklarhet, utan något en arbetsgivare ger utöver lönen, OM arbetsgivaren tycker att det är berättigat.

    Sen beror det ju självklart på hur företaget ser ut. Extrakostnader vid sjukdom, blir ju bara en realitet om man behöver ta in en vikare (vilket man måste i flera branscher, men inte behöver i andra).
Svar på tråden Vad kommer min anställda att kosta? Kan någon hjälpa mig?