• Tjohalia

    Klippa tungbandet

    Redan när min son var nyfödd konstaterades det att han hade kort tungband, men man gjorde inget åt detta om inte barnet fick problem med det fick jag veta. Nu är min son 3,5 och kan inte säga "r" vilket iofs inte behöver betyda något eftersom han fortfarande är så liten, men sköterskan på bvc bad honom att slicka sig på överläppen efter att jag påtalat att han inte kunde uttala "r", vilket han inte kan/kunde eftersom bandet under tungan är för kort, så nu har hon skickat en remiss till öron näsa hals mottagningen (tror jag det var) och vi kommer att få en kallelse därifrån för att göra en bedömning.

    Nu funderar jag om det finns någon förälder här, vars barn har fått göra det här ingreppet och som kanske kan berätta lite tex om hur det gick, hur gammalt barnet var, fick barnet sövas, fick ni ligga innne nån natt osv?

    Det är ju inte klart ännu om han kommer att opereras, men jag funderar ändå lite kring det här...


    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Svar på tråden Klippa tungbandet
  • Tjohalia

    Behöver kanske inte fundera så länge till, fick en kallelse idag (det var tydligen logoped vi skulle till) och ska dit den 24:e. Men jag är fortfarande intresserad av era erfarenheter!


    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • NilleMilleTjejen

    Vi klippte tungbandet på min son, jag har själv kort tungband, har inte lidit av det, kan säga alla bokstäver och så, men är inte så bra på att slicka runt munnen eller "rensa tänderna" med tungan som en del gör efter man ätit.
    Jag blev ändå erbjuden att klippa tungbandet, men jag fegade ur , (jag var 6 år då)

    Men när vi märkte det på sonen, tyckte vi det var lika bra att fixa det när han var liten, så skulle han slippa fundera över det, när han blev äldre.

    Det var ett väldigt enkelt ingrepp, det gjordes på vc av en läkare. Hon höll i tungan med en pincett och sen gjorde hon ett snitt (klipp) med sax i tungbandet. Ingen bedövning behövdes, det låter kanske hemskt men det känns inte mycket säger dem, kan tänka mig att det känns ungefär som man har en blåsa i munnen. Vår son var ca2-3 månader då, han grät när de klippte (kanske för att vi höll fast honom) och efteråt fick han sin napp i munnen och slutade genast gråta.
    Man läker väldigt fort i munnen (fråga de som har piersat tungan )
    Det blödde knappt nått och han var som vanligt efteråt, tror han upplevde vaccinationernaspruterna värre.

    Men nu är ju din son äldre och kan ju bli lite skrämd av det liksom jag, man borde ju kunna få tandläkarbedövning, men den spruta borde ju göra lika ont som klippet. Kanske de smörjer med Emlakräm innan, vet inte riktigt.

    Men att bli sövd eller inlagd tror jag inte iallafall, det går fort och är över på några sekunder.

  • Tjohalia

    Tack för ditt svar! Jag har själv haft piercing i tungan så jag vet att man läker snabbt i munnen På sonen ville dom inte göra det om det inte blev några problem. Nu är väl största "problemet" att han inte kan slicka sig på överläppen, men jag skulle ändå gärna ha det gjort så man slapp fundera över det mera... Det lät ju väldigt okomplicerat att göra det på din son, och dom säger ju att det är lättare på bebisar. Jag tror knappast att min son frivilligt skulle gapa och låta dem skära i munnen i nuläget
    Men det låter ju som ett enkelt ingrepp iaf!


    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • MikuAndSaraLi

    Min lillasyster klippte dom tungbanden på.
    Det blev ett rullande jjjj-ljud när hon skulle säga R.
    Och visst, hon kunde sträcka ut tungan, men inte långt och toppen vek sej liksom under tungan.
    Två gånger fick dom klippa.
    Nu har hon inte längre nåt problem med R. Eller att lipa åt folk xD
    Hon gjorde det när hon var ganska liten (eller kanske stor) 5-6 år tror jag hon var.

  • 3 barns mor

    R behöver dom inte kunna säga förran vid 6 år. sen beror det på barnet om dom söver eller inte. får han en spets på tungan när han tar tungan över överläppen ? i så fall är den inte för kort.

  • AnniPanni

    Bella var iof bara 1½ vecka när hennes tungband klipptes så på henne var det VC läkaren med en sax ungefär.

    Såg faktiskt på "sjukhuset" igår o där klippte de tungbandet på en 1åring. Han sövdes men sen om det är något de gör på rutin har jag ingen aning om faktiskt.

  • Tjohalia
    3 barns mor skrev 2010-08-13 11:55:36 följande:
    R behöver dom inte kunna säga förran vid 6 år. sen beror det på barnet om dom söver eller inte. får han en spets på tungan när han tar tungan över överläppen ? i så fall är den inte för kort.
    Nej, han KAN inte sätta tungan mot överläppen, bara om han har munnen stängd runt tungan. Sträcker han tungan utanför munnen så blir den kluven (hjärtformad). Jag vet att han inte behöver kunna säga R än, men dom kollar visst på fler saker, det var pga att han inte kan sträcka tungan mot överläppen som sköterskan på bvc skickade en remiss.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • 3 barns mor
    Tjohalia skrev 2010-08-13 12:55:24 följande:
    Nej, han KAN inte sätta tungan mot överläppen, bara om han har munnen stängd runt tungan. Sträcker han tungan utanför munnen så blir den kluven (hjärtformad). Jag vet att han inte behöver kunna säga R än, men dom kollar visst på fler saker, det var pga att han inte kan sträcka tungan mot överläppen som sköterskan på bvc skickade en remiss.
    dottern som snart är 4 år har också kort tungband men inget dom vill göra något åt ännu. för det va tydligen så bra strets i det
  • mammalovis

    Jag såg att det är en gammal tråd, men det vore väldigt intressant att få veta hur det gått ...

    Var på konsultation hos tandläkaren idag p g a kort tungband. Tösen kan inte slicka på överläppen utan att trycka upp med underkäken. R-ljudet blir j eller l. Hon sitter på lumpan och heter jonja. Likaså har hon bekymmer med sch-ljudet.

    För vår del behöver de inte klippa bara de kan garantera att hon kommer ha fysisk möjlighet att uttala alla ljud inför kommande läsning och att hon slipper bli retad nu när hon bytt till stora avdelningen. Däremot vill jag inte höra i efterhand att det kunde gjorts för flera år sedan.

  • nozpa
    mammalovis skrev 2014-08-28 21:59:22 följande:

    Jag såg att det är en gammal tråd, men det vore väldigt intressant att få veta hur det gått ...

    Var på konsultation hos tandläkaren idag p g a kort tungband. Tösen kan inte slicka på överläppen utan att trycka upp med underkäken. R-ljudet blir j eller l. Hon sitter på lumpan och heter jonja. Likaså har hon bekymmer med sch-ljudet.

    För vår del behöver de inte klippa bara de kan garantera att hon kommer ha fysisk möjlighet att uttala alla ljud inför kommande läsning och att hon slipper bli retad nu när hon bytt till stora avdelningen. Däremot vill jag inte höra i efterhand att det kunde gjorts för flera år sedan.


    På mina klippte dom tidigt. Första vid 5 månader och andra när hon var 2 dagar. Dom sa att dom väntar till runt 6 år om det behövs klippas igen. Då sövs dom och det blir ett "snyggare" ingrepp. Dom ansåg det så pass viktigt att göra det tidigt här iaf.
    Min första kunde inte ammas, det var så vi upptäckte efter tyvärr för lång tid, att tungbandet var för kort.

  • Tjohalia

    Hej! Jo, tråden är gammal och pojken äldre :). Det har gått bra, tungbandet är inte klippt men han pratar bra nu. Tungan är inte heller lika hjärtformad som när han var yngre, så jag gissar att det stretchades ut med tiden.


    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia
    nozpa skrev 2014-08-29 10:15:11 följande:

    På mina klippte dom tidigt. Första vid 5 månader och andra när hon var 2 dagar. Dom sa att dom väntar till runt 6 år om det behövs klippas igen. Då sövs dom och det blir ett "snyggare" ingrepp. Dom ansåg det så pass viktigt att göra det tidigt här iaf.

    Min första kunde inte ammas, det var så vi upptäckte efter tyvärr för lång tid, att tungbandet var för kort.


    Sonen var ganska oeffektiv med amningen, otålig och hade nog svårt att få rätt grepp. Han gick upp dåligt i vikt en period. Så jag tror faktiskt att det hade varit bättre om dom hade klippt direkt på BB när det upptäcktes...
    Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden Klippa tungbandet