• Author
    Äldre 15 Aug 21:02
    885 visningar
    2 svar
    2
    885

    En skola för alla?

    Forskningsresultat visar ensidigt att vi alla lär in på olika sätt. Detta kommer man även snabbt fram till på egen hand om man funderar på sig själv och tittar sig om i sin omgivning. Detta har vi vetat under många år nu, men fortfarande ser undervisningen ut på liknande sätt som tidigare, enda skillnaden är att barnen får ännu mer "eget ansvar" på ett sätt som de inte alls är mogna för och som inte passar deras inlärningsprofil.

    Forskningen visar att om vi får lära in oss på ett sätt som passar oss, och om vi får lära in på flera olika sätt, så förstår vi bättre och kommer ihåg det vi har lärt oss under en längre tid.

    Har ni några visioner att förändra undervisningen/läroplanen på något sätt, så att barn som lär in genom att:
    - experimentera
    - lära ut till andra
    - se bilder
    - använda händerna
    också har en möjlighet att lyckas bra "redan" i grundskolan? Eller ska det fortsätta vara så att enbart barn som lär in genom att:
    - läsa
    - höra läraren prata
    ska klara sig bra?

    Jag jobbar på socialtjänsten och träffar dagligen de ungdomar som tidigt blivit utslagna eftersom de är mer praktiska av sig, eller för att de kommer bättre ihåg om de ser bilder. De är så tragiskt! Detta är duktiga ungdomar som blir totalt undervärderade genom hela skolgången. De får inte en chans, och i värsta fall hamnar de hos oss på mitt jobb.

  • Svar på tråden En skola för alla?
  • Miljöp­artiet
    Äldre 16 Aug 20:15
    #1

    Hej!

    Vi vill lägga mer makt över skolan i pedagogernas händer. Det är lärarna som är bäst på att se elevernas förutsättningar och ge dem bästa stödet. Som politiker kan vi skapa förutsättningar för att pedagogerna ska räcka till för sina elever och ha de verktyg som behövs för att nå resultat.

    Miljöpartiet vill ha ökad lokal frihet kombinerat med en skärpt tillsyn med möjligheter till sanktioner för att komma till rätta med skolor som brister i sin verksamhet.

    Skolan behöver inte hårdare centralstyrning och begränsande timplaner. I stället krävs nya idéer för att bryta den negativa utvecklingen i skolan, idéer som ger alla skolor ökad frihet.

    För att komma till rätta med skolans problem krävs en väsentligt ökad individualisering där varje elev blir sedd, får utvecklas och lära utifrån sina egna förutsättningar och behov.

    För att kunna se och lyfta varje individ krävs större pedagogisk mångfald och lokal frihet att utforma arbetet på det sätt som passar just den skolan och just de eleverna.

    För att skolan ska fungera bättre måste vi sätta större tilltro till rektorer, lärare, elever och deras föräldrar. Vi vill att skolorna själva ska kunna anpassa timplanen efter ett barns behov.

    Helene

  • Miljöp­artiet
    Äldre 17 Aug 14:51
    #2

    Och sjävklart behövs fler pedadoger och vi har budgeterat för att ge stöd till kommunerna att öka lärartätheten.

    Helene

Svar på tråden En skola för alla?