• Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 22:49
    6583 visningar
    37 svar
    37
    6583

    Förhör med barn?

    Jag har jobbat mycket med brott mot barn och har därför varit med vid väldigt många förhör med barn.

    Vilken ålder är det på barnet? Ska barnet höras om misshande som det själv blivit utsatt för eller bevittnat?

  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 22:51
    #3
    h8him skrev 2010-08-15 22:49:06 följande:
    Försök att inte påverka barnet alls. Poliserna brukar vara duktiga och man får som förälder sitta med men man måste vara tyst, inte lägga ord i barnets mun.
    Det beror väldigt mycket på omständigheterna om föräldrarna får vad med (oftast är de det inte). Det är dock - nästan utan undantag - särskilt utbildade poliser som håller förhören.
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 22:55
    #6
    Minomin skrev 2010-08-15 22:53:21 följande:
    Du... ärligt talat... Om det är så att ditt barn är utsatt för misshandel, och det är det förhören gäller tycker jag du ska fråga utredarna (polisen) om detta. Ta inte en massa råd från allvetare här på FL... det kan bli så fel...
    Mycket bra poäng tycker jag (trots att jag själv tycker att jag vet mycket om detta, men det kan ju inte TS vara säker på ).
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 23:04
    #8
    Anonym skrev 2010-08-15 22:54:39 följande:
    han är 7 år och ska i så fall höras om en egen upplevd misshandel

    OK, trots att jag skrev att du inte ska lita för mycket på oss här inne så svarar jag lite översiktligt.


     


    Det är som en ovanstående skrev väldigt viktigt att barnet inte utsätts för påverkan eller att det kan misstänkas att så har skett. Det är ju dock alltid svårt som förälder att undvika svara på frågor som ett barn ställer. Om pojken vet om att det finns en polisanmälan och har frågor skulle jag om jag var du försöka att i väldigt allmäna ordalag säga att det är bra att polisen är involverad i frågan och att man får berätta precis allt för en polis - bara för att skapa en trygghet och ett förtroende.


     


    Men det är väldigt svårt för mig att vara mer specifik eftersom jag inte vet detaljer om vem som är misstänkt och den personens relation till dig/barnet etc. Om jag vore du skulle jag ringa till det polisdistrikt som anmälan är gjord hos och be att få prata med någon som kan redogöra för handläggningen mer specifikt.

  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 23:07
    #10
    Minomin skrev 2010-08-15 22:56:45 följande:
    Tack! Trodde nästan att du skulle bli lite arg på mig :)

    Lycka till ts!
    Nej då. Kunde dock inte låta bli att svara TS lite översiktligt eftersom jag förstår att frågorna kan snurra i huvudet så här sent på kvällen.
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 23:16
    #14
    h8him skrev 2010-08-15 23:12:06 följande:
    Jasså, vid misshandel av ett närstående barn fick föräldern vara med fastän det var styvpappan som var misstänkt för misshandel. När får föräldrar inte vara med, förutom om de själva är misstänkta? Att utredarna är duktiga på barnförhör vet jag med all säkerhet.
    Det är extremt ovanligt att föräldern är med enligt min erfarenhet - särskilt vid närståendemisshandel. Är du säker på att föräldern var med i förhörsrummet? Det händer ju absolut att föräldern är med till polisstationen/barnahuset eller liknande men då får h*n oftast sitta i ett annat rum och vänta.
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 23:28
    #17
    h8him skrev 2010-08-15 23:22:50 följande:
    Helt säker på att föräldern var med. Denne fick dock instruktioner om att vara tyst och inte svara på frågor men fick finnas med som stöd för barnet under hela förhöret.
    OK. Ovanligt som sagt.

    Nu måste jag gå och sova. Hoppas att det ordnar sig för pojken och TS på bästa sätt.
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 23:30
    #18
    Anonym skrev 2010-08-15 23:27:30 följande:
     men i vissa fall kan väl ett "föräldrastöd" vara mer stjälpande än hjälpande om det är så att barnet blir påverkat.. tex vid en vårdnadstvistsituation med anklagelser hit och dit som det så ofta kan bli
    Ja, precis! Och även i andra fall kan det vara svårare för barnet att "tala fritt" med en förälder närvarande. Dessutom hörs ju båda vårdnadshavarna oftast i utredningen också och bevisvärdet blir ju avsevärt bättre om alla hörs "för sig" utan närvaro/påverkan av varandra.

    NU ska jag gå och sova.
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 26 Aug 21:10
    #27

    Anonym (i samma sits) - Det är tyvärr en väldigt svår fråga att svara på. Direkta vittnen finns knappt aldrig så det står inte och faller på det. Till stor hjälp är det om eventuella skador är dokumenterade på något sätt och om barnet har berättat för någon - gärna i anslutning till att det hänt - kan man höra den personen som vittne också trots att h*n inte bevittnat något direkt. Men den här typen av mål ÄR jättesvåra. Tyvärr.


     


    Minomin - Det man gör från åklagarens sida är att gå in med en framställan om särskild företrädare för barn till tingsrätten. Den personen (en jurist) tar då över vårdnadshavarens ställning under/beträffande förundersökningen och polisen kan därmed med dennes godkännande höra barnet utan att vårdnadshavaren tillfrågas. Fullt tillåtet med andra ord och i många fall en nödvändighet för att den här typen av brott överhuvudtaget skall kunna utredas.

  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 26 Aug 21:47
    #29
    Minomin skrev 2010-08-26 21:16:38 följande:
    Oj... men att hämta barnet från dagis utan att vårdnadshavaren vet om detta? Hmm... Ponera att mamman hade kommit till dagis strax efter för att hämta barnet och personalen meddelar att "polisen har hämtat henne till förhör".
    Tja, det är givetvis ett olyckligt scenario som skulle kunna inträffa men man försöker givetvis ha koll på vilka tider barnet brukar vara på förskolan så att detta ska undvikas och direkt efter förhöret ska vårdnadshavarna underrättas om att ett sådant har hållits.
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 26 Aug 22:03
    #31

    Minomin - Självklart är det inget som används "i onödan". Främst av respekt och hänsyn till barnet och vårdnadshavarna men även p g a att det ju kostar samhället pengar (den särskilda företrädaren ska ju ha betalt av statliga medel). Kort sammanfattat används det i de fall där de misstänkte gärningsmannen är vårdnadhavare eller närstående till vårdnadshavaren.

    Det finns en särskild lag om särskild företrädare för barn.

Svar på tråden Förhör med barn?