• Äldre 16 Aug 22:36
    14515 visningar
    8 svar
    8
    14515

    Kan/får utvecklingsstörda skaffa barn?

    Först vill jag börja tråden men att säga att jag vill att detta ska vara en respektabel tråd, där vi som vuxna människor kan visa att vi kan diskutera detta utan att nedvärdera eller på ngtvis såra varandra/andra.

    Jag läser en bok som heter "Kärlek och stålull"
    Har knappt kommit in i halva boken men har redan blivit så berörd av denna boken på många sätt.

    "Lisbeth Pipping berättar i boken om sin svåra uppväxt med en utvecklingsstörd mamma och två små systrar. Det är en självbiografisk berättelse om en utsatt och plågad barndom, men också om överlevnad och revansch. Trots svårast möjliga utgångsläge kunde Lisbeth vända sina villkor och skapa sig ett bra liv.
    Idag är Lisbeth gift och mamma till två barn. Hon är en ofta anlitad och mycket uppskattad föreläsare i frågor om barn till utvecklingsstörda föräldrar."

    Denna kvinnan var född på 60-talet, men jag undrar hur det är idag med utvecklingsstörda som vill skaffa barn.
    Är det allas rätt att få skaffa barn som kan göra det?
    Vart går gränsen?
    Jag vet inte riktigt vart jag själv står i denna frågan.

    Å ena sidan vill jag inte beröva ngn längtan/önskan om att få ett eget barn att älska och ta hand om.
    Å andra sidan tänker jag på de barnen som ska växa upp i dessa familjer och kan få lida mkt.
    Har samhället ngt ansvar i detta. Hur ser det ut idag?

  • Svar på tråden Kan/får utvecklingsstörda skaffa barn?
  • Äldre 17 Aug 11:01
    #4
    Pernilla 83 skrev 2010-08-17 07:50:03 följande:
    Jag är egentligen noll insatt i det här ämnet men min spontana känsla är: nej! Om båda föräldrarna är grovt förståndshandikappade så anser jag det vara fel. Vare sig de får ett "friskt" barn eller ett förståndshandikappat så kan de inte ta hand om barnet själva. De kan ju oftast inte sköta sig själva helt och hållet så hur ska de då klara av ett barn? Jag håller med om att det är en svår etisk fråga men som jag nyss skrev: kan man inte ta hand om sig själv är man olämplig som förälder. Sedan undrar jag om grovt förståndshandikappade känner ett direkt "sug" efter barn. Jag kan inte på rak arm minnas att jag har läst om något sådant fall. Inte där båda föräldrarna är grovt förståndshandikappade. Men jag håller med ovanstående talare: jag vet verkligen inte hur man skulle kunna hindra dem om de nu verkligen ville skaffa barnObestämd
    Jo jag tänker just de som inte är så grovt förståndshandikappde utan de som är så pass så att dom förstår att man kan skaffa barn och vill ha familj.
    Som ejv gav som exempel. Vart drar man gränsen för grov deussutom.
    Jag har jobbat inom vården ett tag och har mött olika människor med förståndshandikapp i olika former.
    Jag minns starkt en tjej vars högsta önskan var att få en pojkvän så hon kunde skaffa barn.
    Underbar tjej på många vis, men hon kunde inte ta hand om sig själv och än mindre skulle hon kunna försörja och uppfostra ett barn.
    Man hör inte så mkt om just detta ämnet, och vad jag förstått  i boken som jag läser är det för att man inte vill ta upp detta ämnet. Det är helt enkelt väldigt känsligt och det förstår man ju.
    Men jag undrade hur samhället agerar då en förståndhandikapp i den grad att det blir svårt att ta hand om ett barn vill göra det. Ingriper man, läkaren lyckades ju övertala i ejv's exempel men lyckas man i alla fall?

    Hur skulle du som förälder till ett förståndshandikappat barn reagera/agera om ditt barn ville skaffa barn?
Svar på tråden Kan/får utvecklingsstörda skaffa barn?