• amia01

    Kvoterad föräldraförsäkring igen

    Några procent på arbetsgivaravgiften tror jag inte är till någon hjälp.
    Många företagare har ingen möjlighet att ta ut lön från sina företag, och däremed ingen möjlighet att anställa någon ersättare, oavsett storlek på avgifter mm.
    I många fall handlar det också om att man startat ett företag baserat på personliga kontakter och kompetenser, vilka inte kan "lämnas över" till någon "vikarie".
    Vi har varit tvungna att dela "ojämlikt" på föräldraledigheten för att ha möjlighet att både behålla företaget och vara hemma med barnen första tiden, och jag känner många andra småföretagare som varit i samma situation, både män och kvinnor.
    En viktig fråga för unga småföretagare - en grupp som borde vara välkomna av alla partier?

  • Svar på tråden Kvoterad föräldraförsäkring igen
  • Miljöpartiet

    Hej!

    Jag ska först försöka förklara hur vi tänker.

    Vi vill öka antalet dagar som inte går at överlåta för att vi tror att det är viktigt för barn med nära relationer till båda sina föräldrar. Och barnets första år är en betydelsefull tid då mycket händer.

    Vi ser att ett sätt att underlätta en nära relation är att vika ytterligare dagar för i det här fallet pappan. Vi vill också göra det möjligt för föräldrarna att vara hemma samtidigt med barnet.

    Fördelen med miljöpartiet jämfört med en del andra förslag, är att det fortfarande återstår en tredjedel som föräldrarna förfogar fritt över och kan dela mellan sig eller inte dela mellan sig beroende på vad man vill.

    En anledning till att vi tycker det är viktigt att dela föräldraförsäkringen beror på att det finns högre risk för skilsmässa i familjer där man inte delar på den. Dessutom är det så att om man skulle hamna i vårdnadstvist efter en eventuell skilsmässa, har den förälder som tagit ut föräldraledigheten störst chans att få ensam vårdnad om barnet, enligt svensk forskning.

    Med den kunskapen blir det inte så konstigt för mig att ta ställning för en politik som ökar möjligheten för barn att få nära och varaktiga relationer med båda sina föräldrar.

    Eftersom du är engagerad i den här frågan och kanske också har erfarenhet av småföretagande i kombination med att ilda familj, så är jag nyfiken på om du har några förslag på hur det ska bli lättare att kombinera företag med familj?

    Jag är öppen för förslag.

    Helene

Svar på tråden Kvoterad föräldraförsäkring igen