• Liljekonvaljblomman

    Hur mycket ska en kattunge äta?

    Hur mycket ska en kattunge äta? De är 3 månader och vill äta hela tiden.

    Morgon: Torrfoder
    Lunch: Burkmat
    Kvällsmat: Ljummen mjölk

    Däremellan så blir det lite torrfoder oxå men det kanske är för lite? De är ju väldigt aktiva i den åldern. Har försökt att läsa mig till men hittar inget bra.

  • Svar på tråden Hur mycket ska en kattunge äta?
  • dezibel

    När mina katter varit små har det stått torrfoder+vatten framme jämt. Ingen katt har överätit utan äter det dom behöver, dom leker ju konstant och växer så dom förbrukar en hel del energi.

  • Styvmamma88

    Torrfoder ska stå framme hela tiden, sen när den är kattunge jan du ju ge lite blötmat morgon och kväll

  • LunaLunatic

    De ska äta så de blir mätta. Jag skulle utfodra 4-6 gånger (om inte helt fri tillgång), och skippa mjölken.

  • Liljekonvaljblomman
    LunaLunatic skrev 2010-08-18 20:13:53 följande:
    De ska äta så de blir mätta. Jag skulle utfodra 4-6 gånger (om inte helt fri tillgång), och skippa mjölken.
    Varför ska de inte dricka mjölk? De ÄLSKAR det...
  • Joico

    Ger du vanlig mjölk? Tänk på att många katter har svårt att smälta vanlig mjölk, ge kattmjölk istället isåfall.

  • Snelson
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-08-18 20:16:02 följande:
    Varför ska de inte dricka mjölk? De ÄLSKAR det...
    jag har för mig om att de flesta katter är allergiska mot nåt speciellt komjölksprotein? Är osäker men det är inte bra att ge katter mjölk. Vatten är bäst :)
  • Liljekonvaljblomman
    Joico skrev 2010-08-18 20:42:10 följande:
    Ger du vanlig mjölk? Tänk på att många katter har svårt att smälta vanlig mjölk, ge kattmjölk istället isåfall.
    Ja, det har jag gjort och det har mina föräldrar gett sina i kanske 20 år. Köper man kattmjölk i vanlig affär?
  • Soul

    Friska, normala katter äter ofta, men lite åt gången. Vi har sen vi fick katterna  vid 12 veckor gett dem fri tillgång till torrfoder. De gillar att gå och knapra lite då och då. Blötfoder får de en liten mängd av till kvällen, mest för att de gillar det så. Köper de lite dyrare, små burkarna man kan köpa i djurbutiker.

    Det är viktigt att katten dricker ordentligt, vilket ibland kan vara lite svårt. Det man vanligtvis gör fel är att ställe en skål med vatten intill matskålen, vilket är helt fel. Katter vill inte äta och dricka på samma ställe. Vi har spridit ut vattenskålar på lite olika ställen i huset. Katter klarar sig alldeles utmärkt med vanligt vatten. Vill man ge mjölk ska man köpa speciell kattmjölk då många katters magar inte alls mår bra av vanlig mjölk. Har man svårt att få katten att dricka kan man testa vattenfontäner. Många katter gillar när vattnet rör sig lite, t.ex. gillar många katter att dricka direkt från en droppande kran.

  • Soul
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-08-18 20:46:30 följande:
    Ja, det har jag gjort och det har mina föräldrar gett sina i kanske 20 år. Köper man kattmjölk i vanlig affär?
    Välsorterade butiker har det. Står vid kattmaten då den inte behöver in i kylskåp innan du har öppnat den.
  • Eklofen

    En kattunge ska alltid ha fri tillgång till torrfoder och vatten och sen om man vill så kan man ju ge lite blötmat extra när man känner för de.
    Gällande mjölk så är inte kattens mage uppbyggd för att klara de, så där skulle jag vara väldigt väldigt försiktigt!

  • Majsan70

    Eftersom en katt äter ca 16 ggr per dygn skall det alltid finnas fri tillgång till torrfoder. Små kattungar bör man dessutom ge någon typ av blöt mat ca 3 ggr per dag.  Mjölk skall bannlysas, det är inget de behöver och inget som är bra för dem oavsett om de gillar det.

  • Joico
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-08-18 20:46:30 följande:
    Ja, det har jag gjort och det har mina föräldrar gett sina i kanske 20 år. Köper man kattmjölk i vanlig affär?
    Ja, i välsorterade... men helt ärligt så finns det ingen mening med det. Klart katten tycker om mjölk, men det betyder inte att hon behöver ha det varje dag. Kanske nångång ibland som gottis, men annars-  nää
  • skorpionen80

    Fri tillgång!! Bra om de lär sig det som kattungar också, så vågar man lämna dem själva lite längre också. Annars måste man ju vara hemma vid varje matstund.

    Katter tål laktosfri mjölk, så du behöver inte köpa speciell kattmjölk.

  • khawla

    jag har köpt en kattunge i Egypten . och vet inte hur gammal denär , min kat äter inte om inte jag matar honom. vet inte om det är för att den är så liten . kan någon hjälpa mig
     

Svar på tråden Hur mycket ska en kattunge äta?