• TinaE

    Kina. CCAA öppnar ett nytt adoptionsprogram inom 72-timmars

    Hej Är det något som hört något från de svenska adoptionsorganisationerna om detta? Handlar om att barn som funnits på listan i över två månader ska flyttas till en "Special Focus"-lista. Se artiklen som jag hittade om detta: www.rainbowkids.com/ArticleDetails.aspx

  • Svar på tråden Kina. CCAA öppnar ett nytt adoptionsprogram inom 72-timmars
  • TinaE

    Ska bli spännande att höra om det berör svenska adoptanter.

    Jag blev lite frågande över denna meningen:
    "Families pursuing a Special Focus child will have 6 months (instead of 3 months) to get their dossier into CCAA"
    CCAA kräver väl att man ska ha sin ansökan i kina innan organisationen kan reservera ett barn för just den familjen?

  • Zabka
    TinaE skrev 2010-08-19 13:03:47 följande:

    Ska bli spännande att höra om det berör svenska adoptanter.

    Jag blev lite frågande över denna meningen:
    "Families pursuing a Special Focus child will have 6 months (instead of 3 months) to get their dossier into CCAA"
    CCAA kräver väl att man ska ha sin ansökan i kina innan organisationen kan reservera ett barn för just den familjen?


    För barn som har varit på listan mindre än 1 månad så måste man ha ett LID (dvs sin stora ansökan i Kina). För barn som har varit på listan längre än en månad så har man 3 månader på sig att registrera sin ansökan i Kina. Och för Special Focus så kommer man ha 6 månader på sig.
    Mitt intryck är att det nog inte spelar så stor roll för oss svenskar ändå då de flesta svenska organisationer verkar kräva att man redan har ett LID innan de börjar leta barn åt en.
  • fabbemam

    Hej
    Detta låter spännande! Är det någon som hört något mer? Enligt länken ovan skulle ju detta börja gälla i torsdags.

     Vid en kontakt jag hade med någon organisation (jag kommer inte ihåg vilken för jag har pratat med alla tre) var hon mycket svävande och sa att så här går det till nu men det kan förändras innan ni får medgivande för det är många barn som får ligga länge på listan och även de behöver familj snabbt. Jag tror det var när jag undrade varför man måste ha loggin datum först.

    MVH
    Fabbemam

Svar på tråden Kina. CCAA öppnar ett nytt adoptionsprogram inom 72-timmars