• Olles mamma

    Tips mot foglossning om natten...

    Jag har åkt dit och fått foglossning, och jävlar vad ont det gör... Främst på natten, kan omöjligt hitta en bra ställning att sova i...

    Har du tips som kan lindra? Vad funkar? Just nu ligger jag med en kudde under höften för att få lite mjukare.
    Vetekudde/värmedyna, är det okej att använda när man är gravid? Kan alvedon hjälpa? Någon extra vitamin kanske? Alla tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Tips mot foglossning om natten...
  • Mariohn

    om du har något i siden eller liknande halt tyg så lägg det i sängen under rumpan. Det hjälper till så att du glider lättare om du har ont när du vänder dig eller behöver komma upp. 

  • Olles mamma
    Mariohn skrev 2010-08-21 16:54:13 följande:
    om du har något i siden eller liknande halt tyg så lägg det i sängen under rumpan. Det hjälper till så att du glider lättare om du har ont när du vänder dig eller behöver komma upp. 
    Ah, fiffigt! Tack!
  • Lindreas

    Alvedon är okej att använda, prova om det hjälper! I alla fall inför natten. Vetekudde är också okej, det har jag använt mycket när jag hade ont i ryggen ett tag. I övrigt har jag inte haft någon foglossning att prata om, så jag har egentligen inga bra tips... Själv sover jag med en kudde mellan knäna och låren och en kudde under magen, på sidan, med benen lite uppdragna.

    Hoppas du hittar ett sätt som hjälper!

  • Bumblebina

    Alvedon kan du lugnt ta. Jag har ett extra täcke som jag formar efter kroppen under magen, mellan benen hela vägen ner till anklarna. En kudde funkar också att lägga mellan benen då bör den ligga mellan knäna och underbenen ner till anklarna. Finns ju SI-bälte att köpa men det är främst tänkt att använda dagtid då man står och/eller går. Vetekudde kan du också lugnt använda. Akupunktur hjälper många liksom TNS. Sjukgymnast kan hjälpa. Sen finns många bra hjälpmedel liksom glidlakan, griptång, kryckor, sittbräda till dusch/badkar etc. Vänd dig till hjälpmedelscentralen där du bor för att få hjälp och tips.

    Har/har haft foglossning under alla mina fem grav, så jag vet vilken j-a plåga det är... Lider med dig, tro mig.

  • Bumblebina

    Alvedon kan du lugnt ta. Jag har ett extra täcke som jag formar efter kroppen under magen, mellan benen hela vägen ner till anklarna. En kudde funkar också att lägga mellan benen då bör den ligga mellan knäna och underbenen ner till anklarna. Finns ju SI-bälte att köpa men det är främst tänkt att använda dagtid då man står och/eller går. Vetekudde kan du också lugnt använda. Akupunktur hjälper många liksom TNS. Sjukgymnast kan hjälpa. Sen finns många bra hjälpmedel liksom glidlakan, griptång, kryckor, sittbräda till dusch/badkar etc. Vänd dig till hjälpmedelscentralen där du bor för att få hjälp och tips.

    Har/har haft foglossning under alla mina fem grav, så jag vet vilken j-a plåga det är... Lider med dig, tro mig.

  • Mamma till två mirakel

    Siden nattkläder /satin pyjamas... och kudde mellan benen...coh absolut panodil,finns även starkare värktabletter att få utskrivna...


    Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • Delene

    Har oxå ont som faan.. Somnar numera ofta i soffan på rygg men med benen upp på en kudde.. Skönt för svullnaden iaf! Sen vaknar man o måste gå till sängen o kan knappt ställa sig.., urk!

  • Hannah74

    Jag bytte säng!! Lite drastiskt kanske men hade en som var för hård. Bytte madrassen på min sida till den billigAste Ikeamadrassen jag kunde hitta. Enda som fungerade för mig. Har fortfarande den.

    Tyckte även det var allra bäst sova på ryggmen inte alla gravida som kan det.

  • Strumpan08

    Håller med sista svaret, byt, eller ännu bättre, lägg till en madrass! Jag hade jätteproblem med foglossning min första graviditet, särskilt nattetid då jag knappt kunde vända mig om i sängen och på mornarna då benen inte bar mig. Denna graviditet tog jag fram en extramadrass modell MJUKAST så fort min foglossning började spöka och lade på min vanliga madrass, och se där, har inte alls lika mycket besvär av min foglossning längre. Sover även med kuddar mellan knäna och fötterna. Fogarna avlastas under natten och får vila upp sig och på mornarna känns de oftast helt ok, har mest problem nu på kvällarna innan jag gått och lagt mig. Hur skönt som helst.


    Strumpan ♥ 081209 ~ Pyret ♥ BF 101010
  • Clouds

    Du verkar ha fått de tips jag fått, inget har dock hjälpt mig. Fick tillslut starkare tabletter utskrivna och det tar iallafall bort udden av värken och gör det lättare att sova.


    Harley 080809
Svar på tråden Tips mot foglossning om natten...