• k girl

    Plockmat / baby-led weaning

    Jag hade gärna låtit plockmaten varit en introduktion till fast föda för min son, tyvärr blev det inte så och han äter gärna mosad mat. Men glädjen han visar när han får käka själv är obetalbar och det är något vi har uppmuntrat sedan han var sex månader. Nu har han börjat vägra att skedmatas vid vissa tillfällen och jag och min man ger honom hellre lite mumsbitar han kan sitta och pula med. Han har fyra tänder ute varav två inte kommit fram så mycket.


     


    Hur som, tips på plockmat skulle uppskattas. Broccoli, små kokta morötter, kokt potatis, melon, avocado, korv, bönor, ärtor, mjuksmörgås, skorpa, jordgubbar, blåbär och banan är sådant han har klarat av. Exempelvis ärtskidor får han av i för stora bitar och är lite för svårmosat med gommen. Men mer då? Bitar av leverpastej, fiskbullar och frikadeller har jag funderat på som lämpliga proteiner. Ni som ger plockmat, vad ger ni? Hur bygger ni upp en måltid?

  • Svar på tråden Plockmat / baby-led weaning
  • örtagård
    sarap1978 skrev 2010-09-04 20:29:20 följande:
    Måste fråga, kan man inte kombinera detta med att ge pureer ibland, vad säger att man bara måste köra med BLW?
    Ni som har erfarenhet, berätta gärna.
    Jag kör inte BLW men ger helt enket oftsta plockmat och mosar delar av vår egen.Men låter hennes intresse styra helt. Stressar inte som med de andra över att de inte äter. Förlitar mig på amningen till mycket högre grad.  Körde puréer när hon var mellan sex och sju månader men det var ytterst lite, en tredjedels liten burk per dag om det passade i tid och ork och intresse för bebisen. Men vid sju månader bara allt föll på plats och hon hade hittat vår rytm och är vaken med oss andra vid våra måltider och kunde plötstligt klara lite mosas mat och sen plötsligt plocka själv. Dock ammar hon mest.

    Vårt äldsta barn fick bara traditionell hemlagad barnmat och började äta själv runt året.

    Vårt mellanbarn fick plockmat och burkmat parallellt - alltså vid samma måltid. En burk och en delad köttbulle att plocka med. Han åt vår mat helt vid tio mån, bitar och kunde plocka själv.
  • k girl

    Kort sagt innebär det väl att man förlitar sig på att barnet får i sig det hon/han behöver via amning och introducerar fast föda som plockmat. Man slipper en situation som är kravfylld (med skedmatning) och gör matsituationen lite mer lekfylld och barnstyrd, helt enkelt.


     


    Ikväll ratade sonen den mosade middagen - inte så konstigt, han är förkyld - men fick ett par räkor, lite potatis och ärtor som han åt med stor förtjusning.

  • k girl
    ASHE skrev 2010-09-04 20:05:35 följande:
    Hur gammal är din son? Vi har ju inte börjat ännu och ska inte börja än på ett tag heller. ;) 
    Men jag tycker om att vara förberedd. :D 
    Han är nio månader nu.
  • Mimmi P

    Kokt klibbigt ris kan man göra små klumpar av.
    Pasta som nån nämnt.
    Smörgåsbitar med lite smör.
    Hmm, vi gav av det mesta som inte var för hårt eller innehöll "förbjudna" saker. Det beror ju lite på hur jobbigt man tycker det är med kladd, annars tycker jag att det mesta som var lagom kladdigt verkade funka bra.

    Vår son vägrade låta sig matas så han började äta först när han kunde börja plocka i sig maten själv.

  • örtagård
    k girl skrev 2010-09-04 22:05:54 följande:

    Kort sagt innebär det väl att man förlitar sig på att barnet får i sig det hon/han behöver via amning och introducerar fast föda som plockmat. Man slipper en situation som är kravfylld (med skedmatning) och gör matsituationen lite mer lekfylld och barnstyrd, helt enkelt.


     


    Ikväll ratade sonen den mosade middagen - inte så konstigt, han är förkyld - men fick ett par räkor, lite potatis och ärtor som han åt med stor förtjusning.


    ja, då kör vi blw (med de äldre också)
  • sara1981

    Aha, då gjorde min son det på helt eget bevåg. :) Totalvägrade pureer totalt, jag försökte med ALLT, köpt, hemgjort, frukt, olika tider på dygnet, inget funkade.
    Han åt aldrig mer än 1 max 2 teskedar.

    Till slut gav jag upp och han fick istället prova med bitar av våran mat. Allt funkade utan problem!

  • sarap1978
    örtagård skrev 2010-09-04 20:38:30 följande:
    Jag kör inte BLW men ger helt enket oftsta plockmat och mosar delar av vår egen.Men låter hennes intresse styra helt. Stressar inte som med de andra över att de inte äter. Förlitar mig på amningen till mycket högre grad.  Körde puréer när hon var mellan sex och sju månader men det var ytterst lite, en tredjedels liten burk per dag om det passade i tid och ork och intresse för bebisen. Men vid sju månader bara allt föll på plats och hon hade hittat vår rytm och är vaken med oss andra vid våra måltider och kunde plötstligt klara lite mosas mat och sen plötsligt plocka själv. Dock ammar hon mest.

    Vårt äldsta barn fick bara traditionell hemlagad barnmat och började äta själv runt året.

    Vårt mellanbarn fick plockmat och burkmat parallellt - alltså vid samma måltid. En burk och en delad köttbulle att plocka med. Han åt vår mat helt vid tio mån, bitar och kunde plocka själv.
    Det här låter sunt och bra, skönt att höra. Vår dotter är super "dålig" på att äta när jag matar henne, hon fattar lixom inte grejen. Tog en månad att få henne att fatta att hon skulle svälja och inte spotta ut pure...
  • StoraD

    hej, min lille kille tycker om när man rullar ostskivor som han kan hålla i handen, man kan nog rulla annan mat som finns i skivor kan jag tänka! Jag fick idén fråm Johanna Westmans mosbok, och hon tipsar nog om skinka också tror jag (har jag inte testat själv, tänker att det är lite salt). Jag har tänkt göra så med pannkakor också, men inte kommit för mig... (dvs inte pallat steka pannkakor ) däremot åt han en liten våffelbit häromdagen. 

    Vi lägger upp måltiderna så att vi gör två portioner, en med lite småbitar som han kan plocka med, och så en som vi skedmatar med, och den vi matar med är mer mosad. Vi kör alltså inte BLW renodlat på ngt vis, utan ammar, skedmatar och låter knatten plocka.

Svar på tråden Plockmat / baby-led weaning