• Äldre 22 Aug 21:43
    79638 visningar
    257 svar
    257
    79638

    Kan man GÅ en mil på under 60 min?

    JAG är den människan o JAG kan göra det, har gjort det flertalet gånger, vilket har blivit klockat, sträckan är uppmätt med bil (flera olika under de nio år jag bott här) plus vägskylt 2 kilometer från mitt hem.

    Kan inte låta bli att nynna på låten "jag e så avundsjuk"

    Men jag måste ju säga att jag känner mig bra hedrad av att det startas en tråd om mig Cool


    Pappa G skrev 2010-08-22 21:29:01 följande:
    Världsrekordet i gång är för kvinnor 1:25,11 för 20 km, så så omöjligt kan det väl inte vara..

    sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5ng_%28sport%29
    Ja, 1.25.11 på TVÅ mil.

    Två mil skulle alltså ta MINST 2 timmar för mig att gå, antagligen närmare 2,5 h då tröttheten sänker tempot på slutet.

    JAG går EN mil i rask takt på EN timme
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 21:47
    #10
    ticktick skrev 2010-08-22 21:43:59 följande:
    Jag har svårt att få ihop det. Springer milen på 53 minuter, och det kör slut på mig. Att GÅ samma sträcka, hur skulle det gå ihop?


    "Klappar tröstande på axeln"
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 21:53
    #17
    Rosa30 skrev 2010-08-22 21:49:23 följande:
    Om man googlar på normal gångtakt anges på de flesta sidor 4-6km/h, d.v.s. ungefär halva hastigheten jämfört med 10km/h. Snabb gångtakt anges till 6-8 km/h.  Jag brukade gå ca 4km på ca 30 min varje dag förut d.v.s. ca 8km/h och då gick jag i rask takt men joggade/sprang absolut inte, så helt omöjligt är det inte.om man bara har lite längre ben än vad jag har....
    Skönt o höra att det finns fler "udda typer" än mig

    Jag är 172 cm lång o har relativt långa ben, beroende på vad man gämnför med.
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 21:58
    #21
    PerG skrev 2010-08-22 21:51:23 följande:
    Tävlar du? Annars borde du nog..

    iof2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=4...

    Enligt många av resultaten för kvinnor i olika åldrar (vet inte hur gammal du är) så skulle du placera dig i toppen här!..
    Jag är 34 år gammal och, nej, jag tävlar inte o har inte minsta intresse att göra så.
    Däremot så är jag relativt vältränad, dels pga mitt jobb o dels pga att jag bor som jag gör plus fyra hästar som skall hållas igång (ensam vuxen på gården, vedhuggning/sågning, stängselsättning, foderhantering o mängder av andra sysslor...)
    Går ofta o går mycket, alltid i rask takt, bra motion o stärker benmuskulaturen utan att göra mig i behov av syrgastub som joggning/löpning skulle göra (rökare sedan många år...)
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 22:00
    #24
    Gravid2010 skrev 2010-08-22 21:51:45 följande:
    Rask takt.. = springa?

    Det kanske är en defintionsmiss av dig.... Vem vet.
    Jaa, GÅR i RASK TAKT, visst, för mig o alla andra här runt omkring då Drömmer

    Ja må va snabb på att GÅ men inte faan kan ja springa en mil, särskilt inte i ett par skor med 8 cm hög klack
    Men tack för komplimangen om att du trodde det
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 22:06
    #30
    Anova skrev 2010-08-22 21:56:06 följande:
    Jag tror absolut att man kan gå 10 km på en timme, själv gick jag på ca 1 timme och 15 minuter i hyffsat tempo. Men då gick jag fort och var väldigt vältränad (triathlet) då det begav sig (sprang milen på under 45 min).
    Akta dig, vältränade människor verkar inte vara så välkomna i detta forum
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 22:08
    #32
    Gravid2010 skrev 2010-08-22 21:58:37 följande:
    delvis citat...
    "Jag är ALLT ANNAT än elitidrottare " (+ rökare... säger Isnogood själv i en annan tråd...)
    Jaa

    Jag är INTE elitidrottare men jag ÄR rökare

    "Fortsätter nynna på låten: JAG ÄR SÅ AVUNDSJUUUUUUK" Drömmer
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 22:09
    #34
    SweetNilam skrev 2010-08-22 22:03:26 följande:
    Jag ligger runt 1 mil på 1 h. Inte riktigt, men väldigt nära- diffar på 0-15 min beroende på gång (kollar några gamla mätningar med en kass GPS, men men...) och då går jag i rask takt. Varken joggar eller springer. Går. 

    Och har inga långa sprinterben eller så, bra kondis när det gäller att gå. Bra skor är a och o!  
    {#emotions_dlg.flower}   Skål

    Välkommen

    men "vissa" lär inte vilja tro oss i alla fall
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 22:11
    #36
    sextiotalist skrev 2010-08-22 22:07:11 följande:
    Jag har gjort det, skulle inte fixa det idag, och självklart protesterar alla som hör det, men jag kunde gå snabbare än de som joggar.
    Jag är en snabbgångare, min sambo tycker jag bara rusar iväg.

    Ja, tiden är klockad, det var precis under 60 minuter, det var fler om fixade det, vittnen finnes  ;)
    "Gör vågen för dig, mig o alla andra miljoner människor på denna jord som faktiskt klarar detta"

    Vittnen är tydligen ett MÅSTE här
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 22 Aug 22:13
    #38
    MysTic PrincesS skrev 2010-08-22 22:10:13 följande:
    Träning farligt det är, titta på döda orienterare och lär
    MysTic PrincesS skrev 2010-08-22 22:09:16 följande:
    Cola och en cigg mig bättre gilla.
    Meeeee tooooooo Tungan ute
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 23 Aug 18:56
    #69
    +1
    Anova skrev 2010-08-22 22:16:30 följande:
    hur fort springer du milen då?

    Jag tvivlar inte på att du är "vältränad" men du har ju inte någon träning som är inriktat på att "snabbhet".
    Jag har aldrig sprungit en mil så detta kan jag omöjligt svara på Obestämd
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 23 Aug 19:01
    #70
    Anghammarad skrev 2010-08-22 22:23:04 följande:
    58-59 minuter på 10 km är snubblande nära medalj på gångSM. 57.39 räckte i år. Det var för övrigt bara de tre medaljörerna som gick under timmen.

    Jag säger alltså att, visst är det möjligt att gå en mil på under en timme men isnogood har knappast gjort det. 

     
    Jasså

    Konstigt, tänk vad många det är här som e så Djävla säkra på sin sak utan att ens känna mig för fem öre, får mig att undra hur långt avundsjuka kan styra en annan människa...

    Tro mig eller tro mig inte, JAG vet att jag kan (och har gjort flera gånger), jag är säker på att jag kommer att göra det igen och jag har vänner som vet att jag gjort det, detta räcker gott och väl för mig

    "Nynnar vidare på en avskyvärt dålig låt som e evigt passande i denna tråd"
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 23 Aug 19:04
    #71
    Korsriddaren skrev 2010-08-23 15:47:00 följande:
    Fan vilken kort överkropp du måste ha då. Flört
    Den e alldeles perfekt i förhållande till mina ben
    Korsriddaren skrev 2010-08-23 15:50:17 följande:
    Och eftersom du är kvinna måste du ha minst två vittnen för att det skall räknas. Tungan ute
    Obestämd Attans, ska tänka på det nästa gång
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 23 Aug 19:20
    #75

    Tyvär (för er), jag varken filmade eller har en hög med vittnen som kontrollerade detta, känner inte heller att jag behöver dem, jag vet vad jag gjort, kan och vad jag klarar av

    Jag vet hur lång sträckan är (såvida inte vägverket el vem son nu sätter ut skyltarna..., och de bilar jag haft under dessa år jag bott här ute, alla råkar ha defekt mätinstrument som felmäter, bara detta fenomen att alla dessa skulle lyckas ha samma fel är väl något för rekordboken ) och jag vet hur lång tid det tagit de gånger jag klockat tiden.

    Tro mig eller tro mig inte, upp till er.
    Själv har jag aningen annat för mig som jag finner viktigare i livet än att försöka "bevisa" vad jag kan och inte kan.

    Oh, just det...höll nästan på att glömma:

    En väldigt snabb person är inte per automatik intresserad av att tävla, en person extremt duktig på någonting gör inte per automatik detta till en tävling o ständig strävan efter bättre tider o att visa upp sig för omvärlden.
    Jag berättade inte detta pga att försöka imponera på någon, för mig e det en självklarhet att klara av detta...

    Ledsen att jag trampat så många på tårna o andra ömma punkter för att jag råkat göra misstaget att klara av detta, inte min mening att förstöra era illusioner om hur vad o varför.

    Jag har berättat vad jag gjort, jag har berättat hur lång tid det tagit de gånger jag klockat, jag är nöjd. Denna tråd startades pga en annan tråd, visst, men den handlade i största grad om mig o mitt misstag att berätta.

    Hade jag vetat vilka konsekvenser mitt utalande om detta skulle få så hade jag valt att vara tyst, hellre det än att bli nästintill påhoppad av patetiska patrask till människor som inte klarar av att hantera att någon  "vanlig" klarar av någonting som inte ni kan göra.
    Finns människor som kan så mycket, även utanför tävlingsarenorna, tänk på det. Finns människor som lever sitt stillsamma liv utanför tävlingsbanorna o all exponering som tävlandet medför. MÅNGA männsikor, normala människor som ser det de kan klara av o gör som...just normalt.

    Jag tänker inte fortsätta denna diskution, för den kommer ingenstans, i alla fall inte när den gäller mig o mina promenader in till stan.

    Ber om ursäkt för att jag klämde era ömma punkter så att avundsjukan rann över, var inte min mening. MEN (!) Jag är ärlig i det jag säger, det är sant att jag gjort det, det är sant att jag klarar av det.

    Lycka till i framtiden med vad ni än skall göra.


    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 30 Aug 13:12

    Enligt de bilar jag haft o mätt sträckan med och enligt googlemaps så är min sträcka 10 (tio) km (kilometer)= 1 (EN) mil.
    Men jag antar att det inte spelar er någon roll, alla mätningar är väl fel enligt er (patetiska avundsjuka människor)  i alla fall...
    Tack för mig


    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 30 Aug 14:53
    Gravid2010 skrev 2010-08-30 14:06:30 följande:
    sa inte du tack och hej i denna diskussion för många inlägg sen? (har lite problem med folk som säger hejdå "för alltid" och sen kommer tillbaka... blir lite väl oseriöst över det hela)
    Då jag kollat upp denna sträcka på fler sätt sedan dess så ansåg jag mig ha mer information att komma med.

    He he he, du har haft svårt för mig sedan jag klev på din ytterst ömma tå så det gör ju ingen större skillnad med detta då
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 30 Aug 14:54
    augustisten skrev 2010-08-30 14:46:32 följande:
    Men ingen har väl sagt att det är omöjligt - det är det ju inte. Däremot är det mycket otroligt att det finns väldigt många som kan gå så fort här på fl. Eftersom det är en hastighet som bara ungefär fem/sex kvinnliga tävlingsgångare i sverige går (på bana) på ett år.

    Och att gå det med barnvagn i terräng - som någon hävdade - låter faktiskt omöjligt. Då tror jag att sträckan är felmätt.
    Faktiskt, det är FLERA som sagt att det är omöjligt...
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 30 Aug 15:35
    Puttep skrev 2010-08-30 15:08:09 följande:
    Håller du med om att gå en mil på en timme motsvara en hastighet av 10km/h ?
    Jaa, det är väl endå ganska logiskt Drömmer
    Puttep skrev 2010-08-30 15:08:09 följande:
    Lycka till.
    Tack
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 30 Aug 20:48
    Tjoflöjt skrev 2010-08-30 19:31:50 följande:
    Hur ställer du dig till resten av inlägget då? Tar du tre kliv på vardera 90 cm per sekund?
    Vet du, jag har faktiskt inte mätt hur långa kliv jag tar, det enda jag gjort är att klocka tiden det tar för mig att GÅ i rask takt in till stan. Vilket för mig är det enda intressanta, jag bor på landet, med näst intill obefintliga bussmöjligheter, så för mig gäller det att just GÅ om jag vill ta mig in till stan och ta några glas med kompisarna.
    Taxi är en möjlighet men en väldigt dyr sådan, det är bra mycket billigare att GÅ och det är just vad jag gör, jag GÅR i rask takt, visst, tar ganska långa steg (jag går alltså inte på samma sätt som "tävlingsgångare" utan långa raska steg), men jag har inget att vinna på att mäta mina steg, jag har ingenting att vinna på att ha någon "kontrollant" el dyligt.
    Jag vet hur lång sträckan är och jag vet hur lång tid det tar för mig att gå den när jag går som snabbast
    Gravid2010 skrev 2010-08-30 17:55:56 följande:
    Jag har inge svårt för dig öht. Har aldrig haft. Det är DU som påstår detta over and over again.. och det börjar också bli aningen tröttsamt.

    Som jag sagt.. Jag tvivlar inte på att det går. Jag tvivlar på att du GÅR. (och jag verkar heller inte vara ensam om att tvivla.. så... helt taget ur luften kan inte min tvivlan vara.)
    Aningen tröttsamt är även att folk (inte bara du) är så himskans insnöade så de inte kan förstå att jag faktiskt kan göra detta jag säger att jag kan
    Vart era tvivel är tagna ifrån får stå för er, det tänker jag inte ens spekulera i, jag vet vad jag kan göra, jag har sagt att jag kan göra detta och jag står för det jag säger

    -Jag menade inte dig som person, dig personligen har jag absolut ingenting emot, våra åsikter om detta går däremot isär, vilket är helt ok för mig, personer har olika åsikter om saker och ting. MEN det jag känner är just att det är ledsamt att människor faktiskt på en gång "attackerar" andra för att de säger sig klara någonting som tydligen är svårt att göra...
    Detta, i detta tempo är ingenting jag gör DAGLIGEN eller ens varje gång jag går in till stan, däremot så går jag ofta dit och jag pressar mig själv, testar mig själv i allt jag gör för att se om jag kan göra det bättre, snabbare..
    Tiderna, jaa, efter att ha läst vad andra skriver så är jag extra nöjd med vad jag pressat mig till, men ingenting som stiger mig åt huvudet.

    Jag klev ur tråden då jag kände att jag inte hade någonting mer att tillföra och även denna gång skriver jag:
    "Tack och hej för mig"
    Fast...jag kanske skulle säga: "på återseende"

    Fred
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Äldre 31 Aug 09:57
    Puttep skrev 2010-08-30 20:58:41 följande:
    Isnogood:  Men fattar du inte, du hävdar att du går lika fort som gångare som slutar på top 5 i SM.
    Och det är förbjudet enligt lag att kunna göra det då..? Obestämd

    Snarare är det Ni som inte förstår, eller klarar av att ta till er att en person klarar detta utan att vilja befinna sig på diverse träningsbanor / tävlingsbanor.

    NU säger jag tack och hej för alltid i denna tråd
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
Svar på tråden Kan man GÅ en mil på under 60 min?