• Pre mamma

    Finns det någon Hamburg tråd?

    Hej


     


    Jag undrar om det finns någon tråd av föräldrar som bor i Hmaburg. Jag o min sambo funderar på att flytta dit och behöver lite tipps!!


     


     

  • Svar på tråden Finns det någon Hamburg tråd?
  • neele

    Jag bor inte i Hamburg, men i Berlin. Kanske kan svara på någon fråga ändå?

  • mammamumin

    Hej


    Kul att höra, jag ska flytta till Hamburg under sommaren och undrar lite generellt över hamburg. Vi har en 1årig son, är det svårt att få dagis plats i Tyskland, vilket dagis ska man välja osv osv. Som sagt många frågor, men kanske främst om Hamburg. Men berätta gärna lite om hur det är att bo i tyskland med barn.


    Med Vänlig Hälsning

  • neele

    Kul att ni ska flytta hit

    Tror det har funnits trådar om Tyskland här, men tror inte det finns det nu.

    Tyvärr är det generellt sett ganska svårt att få dagisplats här. Berlin är däremot relativt enkelt (i jämförelse med andra delstater). Men har vänner i Niedersachsen och Bayern som har haft det jättesvårt att hitta platser.

    De flesta platserna är från tre års ålder. Då är det Kindergarten. Har man riktig tur, får man plats på Kinderkrippe, som är för barn från noll till tre års ålder. De platserna är ganska få och där måste man vänta länge på en plats. Tror de brukar kolla antal timmar man jobbar, har båda föräldrarna jobb är det större chans att barnet får en plats.

    Min ettåriga dotter går på Kita. Det är för barn mellan noll och fem år. Tror det är vanligare här i Berlin, här är det över lag mer vanligt att barnen går på dagis from. ett års ålder. Hos vänner i Niedersachsen är det i stort sett inget barn i deras vänkrets som går på Kinderkrippe, utan de är hemma med mamman (japp, inga hemmapappor). Dessutom när de började dagis så gällde det bara mellan kl. 9-12.

    Antal lediga platser och priser etc. skiljer sig mellan städer och delstater. Så jag kan tyvärr inte prata för Hamburg. Men om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att det finns en skandinavisk förskola i Hamburg. Där borde ni ju ha förtur.

    Jobba och ha barn är inte jätteenkelt i Tyskland. Lite lättare i Berlin har jag insett, men det är lite svårt ibland också.
    Har du tänkt jobba eller vara hemma med sonen?

    Hamburg är en jättevacker och fantastisk stad! Skulle gärna bo där!

  • mammamumin

    Jag kommer att jobba, jag blir klar läkare till sommaren, fast jag är medveten om att det kan ta lite tid att få anställning, det är inte som att vara läkare i Sverige där de skriker efter en. Jag skulle gärna jobba 80% men tror inte det går som läkare utan är inställd på att jobba 100%.

  • neele

    Okej, tyska läkare jobbar väldigt mycket.
    Många jag känner brukar antingen ha någon som hämtar barnet på dagis (de flesta stänger vid 15-tiden). Eller att de jobbar halvtid så att de själva kan hämta.

    Annars är det ganska bra att ha barn här. I och för sig har jag inget att jämföra med eftersom jag aldrig haft barn i Sverige. Men jag trivs, förutom att det ibland känns som att vara 30 år tillbaks i tiden.

  • TyskMamma

    Jag bor i närheten av Hamburg iallafall=) räknas det? Drömmer

  • mammamumin

    ÅÅ tack för alla råd neele. Jag har redan tagit kontakt med skandinaviska dagiset, har även kollat runt på andra kita och kinderkrippe runt oss men skandinaviska ligger överlägset i topp. Det ända problemet vi har med skandinaviska dagiset är att då får vår son inte lära sig tyska och vi kommer att bo kvar i Tyskland iaf i 5-10 år till. Dvs han måste lära sig tyska någonstans ifrån. Men vi känner att vi kanske börjar med skandinaviska dagiset sen får vi se därifrån.
    Hur skulle du ha gjort??

    TyskMamma: Vart bor du någonstans? Vi ska flytta till Centrala hamburg under sommaren (othmarschen)

  • neele

    Hmm... Jag hade nog tagit ett tyskt dagis faktiskt. Din man är svensk antar jag. Det betyder att din son bara kommer höra svenska hemma, och då hade ju dagiset och omgivningen skött tyskan.
    Sen skulle han ju även lära sig det i omgivningen, och hemma hos kompisar etc.

    När det blir skandinaviskt dagis kommer ju den språkdelen försvinna. Då kommer han i stort sett bara höra tyska i omgivningen (antar att de inte pratar tyska med barnen på skandinaviska dagiset?). Men därmed är det ju inte helt uteslutet att han lär sig. Det kommer kanske bara inte gå lika fort, och jag tror svenskan skulle bli det starka språket.

    Om ni då ska bo 5-10 år så kommer han ju även hinna börja skolan. Skulle han börja en tysk skola då skulle det nog bli lite mer problematiskt, men annars kan ni ju ha honom på skandinaviska skolan?

    Jag hade som sagt satt honom på ett tyskt dagis (pga. språket, men sen måste man ju kolla på massa annat också, öppettider, avstånd, personal), men det är ert val, och ni ska såklart göra det som ni tycker känns rätt!

    Glömde nämna, om du inte sett det än, så finns det även något som heter "Kinderladen". De är oftast privata och dyrare men det kan ju vara värt att kolla upp, som ytterligare ett alternativ.

  • mammamumin

    Min man är holländsk, han pratar även flytande tyska eftersom han bodde i tyskland när han var liten. Men min man pratar holländska med min son och jag svenska. Jag håller med om att tyskt dagis hade varit bättre pga språket, men de skandinaviska verkar helt enkelt bättre. Jag ska ringa någr andra dagis idag också för att se hur de verkar. Sen får vi se.

  • TyskMamma
    mammamumin skrev 2011-01-09 17:01:53 följande:
    ÅÅ tack för alla råd neele. Jag har redan tagit kontakt med skandinaviska dagiset, har även kollat runt på andra kita och kinderkrippe runt oss men skandinaviska ligger överlägset i topp. Det ända problemet vi har med skandinaviska dagiset är att då får vår son inte lära sig tyska och vi kommer att bo kvar i Tyskland iaf i 5-10 år till. Dvs han måste lära sig tyska någonstans ifrån. Men vi känner att vi kanske börjar med skandinaviska dagiset sen får vi se därifrån.
    Hur skulle du ha gjort??

    TyskMamma: Vart bor du någonstans? Vi ska flytta till Centrala hamburg under sommaren (othmarschen)
    Jag bor i Maschen, det är ju inte direkt i Hamburg men det är inte långt därfrån =)
  • mammamumin

    Ja det ligger ju nära. Hur länge har du bott där? Trivs du?
    Tänkte fråga en till fråga, vad försäkringar behöver man i Tyskland, sjukvård, tandvård, hemförsäkring etc??

  • HarperSeven

    För nästan tre år sedan så stod vi inför samma val som er avseende förskola i Hamburg. Vår son var då tre år gammal. Både jag och min man är svenskar och vi bodde i Sverige. Planen var att stanna två till tre år i Hamburg och sedan flytta hem. Vi hade dessa alternativ tysk, skandinavisk, engelsk eller tvåspråkig tysk/engelsk förskola. Det var absolut inte lätt. Om vi hade valt engelsk eller skandinavisk förskola så skulle sonen inte kunna prata med andra barn i lekparken och med människor på restauranger, affärer mm. I Hamburg så kan långt ifrån alla människor engelska. På skandinavisk förskola så skulle det dessutom vara ännu mer begränsat med vilka personer som han kan prata med. Tyska förskolor var dessutom ganska svåra att hitta pga att jag inte talade tyska. Jag arbetade dessutom inte så om jag och sonen skulle få någon möjlighet att komma in i det tyska samhället så krävdes det att sonen gick på en förskola där det gick tyska barn. Dessutom så tyckte vi att det var en unik möjlighet för sonen att lära sig en till språk. En möjlighet som vi inte ville missa. Både jag och min man har svenska som modersmål. Vi hittade en tvåspråkig förskola som verkade jätte bra och som vi fick plats på. Jag hade läst att det inte är några svårigheter för barn att lära sig flera språk samtidigt och därför valde vi den förskolan. Det var naturligtvis jobbigt i början och det tog tid innan han började prata tyska. Men när vi sen lämnade Hamburg efter två så kunde han i princip perfekt tyska utan brytning och en hel del engelska. Vi bor nu i Amsterdam och sonen går på en engelsk skola. Tack vare hans tvåspråkiga förskola i Hamburg så kunde han prata engelska från dag 1 och han har inte haft några problem med språket. Jag fick dessutom fyra väninnor från sonens förskola som jag håller kontakt med. Sonen fick fem tyska vänner som är barn till mina väninnor. Väninnorna med barn kom till Sverige och firade min födelsedag i somras. Vi har varit tillbaka och hälsat på en gång. En väninna kommer och hälsar på oss om två veckor. I sommar så kommer vi att åka till Gotland tillsammans. Vi blir fem mammor och nio barn.

    Men det är naturligtvis ett svårare val att göra när föräldrarna har olika modersmål. Det är dessutom inte säkert att det som är rätt för oss är rätt för andra. Jag vill med här berätta lite hur vi tänkte, vilka val vi stod inför och hur utgången blev. Med facit i hand så tycker jag att vi gjorde ett helt rätt val för vår son.

  • absentmind

    mammamumin! Nu har det gått ett par år sen tråden skrevs men jag hoppas att du kommer svara i alla fall :) Jag är snart färdig läkare och har en tysk pojkvän som bor här i Sverige. Efter min AT skulle vi vilja spendera ett år i Hamburg. Hur gick det för dig? Vad har en svensk läkare för arbetsmöjligheter i Hamburg? Jag kan knappt någon tyska, så jag misstänker att jag inte kan jobba i kliniken utan måste fundera på något annat som forskning, läkemedelsföretag, försäkringsbolag (...?) det råkar inte finnas en svensk läkarmottagning?

  • mammamumin

    Vi bor kvar i Hamburg och trivs bra, jag jobbar 60% och vi kommer nog att stanna i Hamburg. Att få dagisplats var absolut inget problem, första åren gick min son hos dagmamma nu går han i skolan och min yngsta går på dagiset bredvid. Att jobba som läkare är helt ok, även om de är lite mer formella än i sverige så är det mindre bråk om kostnader och mrt får man iregel samma dag eller dagen efter. Det var svårt att få licensen bara, allt måste vara översatt på tyska och du måste ha utdrag från belastningsregistret och ifrån socialstyrelsen, pluss att du måste kunna rätt ok tyska..

  • mammamumin

    Sjuksystrarna är väldigt outbildade det är väl största skillnaden, du får göra allt själv, blod, nålar etc. Men man vänjer sig, tyskar är också lite mer raka och hårda mot varandra än i sverige, mmen de mjuknar när man lär känna dem ????. Så få inte panik ibörjan.. Att få jobb är inte så svårt, men du behöver nog lära dig bättre tyska och kanske inte de mest eftertraktade klinikerna och specialiteterna ????

Svar på tråden Finns det någon Hamburg tråd?