• Anonym

    föräldrapenning

    Jag tycker att den kvoterade föräldrapenning är dålig och tror att den drabbar kvinnor. Som det är idag har mannen hälften av dagarna och kvinnan hälften om man inte själv väljer att skriva över sina dagar på den andre. Så länge man kan ta ut hur många eller få dagar man vill kan det i praktiken vara så att kvinnan är hemma längre än mannen trots att de tar ut lika många dagar. Jag har själv drabbats av detta då min man inte kan vara hemma under perioden fram till dagis. Han vill dock inte ge bort sina dagar och har därför valt att ta ut 7/7 dagar under sommaren. Jag har i stället snålat med mina dagar för att kunna vara hemma fram till dagis. Vad tycker ni om detta? Hur ser ni på föräldraförsäkeringens uppbyggnad?

  • Svar på tråden föräldrapenning
  • Miljöpartiet

    Hej!

    Du lyfter ett perspektiv på föräldraförsäkringen som jag har funderat en del på, men som sällan diskuteras när man pratar föräldrapenning. 

    Jag skulle personligen vara intresserad av att få statistik på hur män och kvinnors uttag skiljer sig och om man kan se vilka konsekvenser det får för när barnet börjar i förskolan och föräldrarnas ställning på arbetsmarknaden, och familjens ekonomi.

    Jag tror inte det finns någon opinon för att förändra den här delen av föräldraförsäkringen inom det närmaste.

    Helene

Svar på tråden föräldrapenning