• Anonym (Anna)
    Äldre 24 Aug 14:57
    865 visningar
    1 svar
    1
    865

    Skall barns syn fortsätta att vara en klassfråga i Stockholm?

    Jag är mamma till ett barn med ett svårt synfel. Min dotter fick sina första glasögon redan vid 11 månader då hennes syn låg på +11 dioptrier. Enligt hennes läkare på St Eriks ögonsjukhus måste barn med så svåra synfel bära glasögon mer eller mindre all vaken tid för att synen skall utvecklas normal. Om så inte sker riskerar barnet permanenta synskador som inte går att korrigera vare sig med operation eller glasögon.


    Nu till problemet. I Stockholm finns inga subventioner av glasögon till barn som inte klassas som synskadade, vilket de inte gör om synen kan korrigeras med glasögon. Problemet är dock att i optikernas ordinarie sortiment av glas finns bara spannet -6 till +6 dioptrier. Detta gör att exempelvis min dotters glasögon (som hon alltså måste ha för att inte riskera permanenta synskador som inte går att korrigera) måste specialbeställas. Glasen blir då ca 10 gånger så dyra som de vanliga glasen som de flesta kan få. Under min dotters första år med glasögon växte hon så mycket att hon först ordinerades att byta glas en gång i kvartalet och när glasögonen då (exklusive bågar) kostar ca 5000-6000 kronor så blir det en stor summa för en barnfamilj att lägga ut. Inga försäkringar gäller och det enda stipendium man kan få är från Majblomman, om man har tur.


    Är det meningen att man i Sverige idag inte skall se till att även dessa barn skall kunna utvecklas utan att riskera ett liv med handikapp, samt kunna delta i aktiviteter på förskola och senare i skola även om föräldrarna ”bara” är låg- eller medelinkomsttagare.

    Vad vill ert parti göra för att hjälpa dessa, faktiskt rätt få barn, som hamnar i kläm pga ett synfel som inte klassas som synskada, men som leder till det utan hjälp?

  • Svar på tråden Skall barns syn fortsätta att vara en klassfråga i Stockholm?
  • Miljöp­artiet
    Äldre 24 Aug 15:49
    #1

    Hej!

    Jag skulle gärna se att även vi i Stockholm har ett glasögonbidrag. Jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad mellan att behöva en hörapparat och ett par glasögon.

    Helene

Svar på tråden Skall barns syn fortsätta att vara en klassfråga i Stockholm?