• guaca

    Jag vill behålla barnet men pappan vill inte

    Jag tog bort min hormonspiral den 7 maj efter att ha haft den i 6 år, ja jag vet att den ska ut efter 5 år men det fick jag reda på nyligen. Saken är den att jag ville så gärna ha en liten till, har 2 innan men min sambo tycker det räcker med 2. Jag sa till honom som det var, vill inte han ha barn får han skydda sig eller avbryta sexet tills jag bestämmt mig för vilket prevmedel jag ska använda då jag får problem med hormonerna i dem...
    Och nu tjoff så är jag gravid, jag är ju glad men min sambo är helt förstörd...Han vill inte,,men vad ska jag göra..han visste ju att jag inte hade skydd så varför utmana ödet och inte avbryta? Han har slarvat flera ggr och jag har sagt till honom, slarva inte du vet hur lätt jag blir med barn..Jag vet inte om detta kommer ta kål på vårt förhållande efter 16 år tillsammans, men är det mitt fel? Man är väl 2 om det, eller har jag så fel? Enligt min sambo så har jag tvingat fram detta barn, hur gjorde jag då? Höll jag fast honom eller? Jag bara önskar att han kan känna glädje över detta, eller åtminstone inse att det är som det är. Jag kommer inte att ta bort barnet..Gjorde en abort när vi precis hade träffats då jag var 16 år och den ångrar jag än idag, ska han verkligen utsätta mig för detta? Han visste riskerna och jag tänker inte utsätta mig för en abort då jag kommer kolapsa psykiskt. Sen kanske det inte var rätt tillfälle, jag ska plugga i 3 år på högskolan, men det är som det är..det var meningen att vi skulle ha en till och så får det bli oavsett vad han säger..
    Jag tror han fick en chock av beskedet att jag är gravid, det är därför han reagerar som han gör
    ..Men samtidigt är det konstigt att han inte fattat att jag skulle bli gravid då han kom i mig..(Ursäkta språket)...
    Hur naiv får man lov att vara?!
  • Svar på tråden Jag vill behålla barnet men pappan vill inte
  • flena

    Du har svaret själv. Du kommer inte göra abort. Du har alla argument klara också, han visste och du hade förvarnat honom.

    Självklart ska du inte göra abort när allt var så tydligt innan. Och eftersom du vet vad en abort innebär i ditt liv så finns det ju inget alternativ.

    Om du skriver här för att få stöd för dina tankar så har du mitt fulla stöd. Han visste vad han gjorde - och kan inte kräva att du utsätts för ett mentalt och kroppsligt övergrepp för att han inte skyddade sig.

    Lycka till med allt

  • Nannafia

    hej,
    känner så väl igen dina tankar... Jag tror att han behöver tid på sig för att "smälta" detta. Att få ett barn till är ju ett stort beslut. Vi blev med en fyra väldigt oväntat, och min man var inte direkt glad...snarare sa han att det var en katastrof. Men nu är jag i v23 och han verkar glad och tillfreds och har ställt om och planerar med bilbyte och annat. Men jag har låtit honom få ta sin tid, inte pressat honom. Jag kände också väldigt starkt att abort inte var ett alternativ, MEN jag ville ju inte få ett barn utan hans stöd heller. Tror du känner så också. Sedan tror jag att du lite undermedvetet verkligen velat bli gravid, och att du ändå gjort det tydligt för honom att det isf var hans val att skydda sig. Han har nog inte riktigt velat inse fakta. De flestaMVC har ju kuratorer dit man kan gå i par för att diskutera detta. Jag hoppas att det går bra för er, LYCKA TILL!
    Kram nannafia

  • guaca

    Tack för ert stöd! Känns verkligen skönt att man inte är ensam.....Ja, jag har också tänkt att han får ta sin tid att fundera...i slutändan kommer han acceptera detta...Klart jag önskat att bli gravid och det har jag inte hållit tyst om heller, han har vetat exakt vad jag velat och nu blev det som jag ville...
    Kram

  • Nannafia
    guaca skrev 2010-08-26 10:18:05 följande:
    Tack för ert stöd! Känns verkligen skönt att man inte är ensam.....Ja, jag har också tänkt att han får ta sin tid att fundera...i slutändan kommer han acceptera detta...Klart jag önskat att bli gravid och det har jag inte hållit tyst om heller, han har vetat exakt vad jag velat och nu blev det som jag ville...
    Kram
    Förstår dig, var samma för mig.. Han har ju också någonstans vetat att detta "kunde hända". Jag håller tummarna för att det blir bra. Jag minns att jag kände mig så ensam med graviditeten innan han "var med på tåget". Det var inte kul. Men som sagt det kan vända!
    Stor kram till dig!!!
  • guaca

    Ja, tack Nannafia! Känner mig verkligen lugnare nu...Man vill ju kunna glädjas av detta, samtidigt som det är svårt då min sambo reagerat som han gjort...Hoppas det blir bättre snart!!?
    Kram kram!!

  • guaca

    Min sambo har börjat smälta det hela..vi satt med vänner igår och hittade på olika namn på bäbisen..då satt han med och var delaktig..vi har pratat mycket och jag har sagt precis som jag tycker och känner...visst jag ville ha barn men för det kan jag inte hokus pokusa så jag blir gravid...vi är två om detta och det kommer bli bra...han höll väl till viss del med mig men män och deras stolthet....ett slag för sig....
    Tack än en gång för erat stöd....
    Kram

  • Nannafia
    guaca skrev 2010-08-27 07:50:24 följande:
    Min sambo har börjat smälta det hela..vi satt med vänner igår och hittade på olika namn på bäbisen..då satt han med och var delaktig..vi har pratat mycket och jag har sagt precis som jag tycker och känner...visst jag ville ha barn men för det kan jag inte hokus pokusa så jag blir gravid...vi är två om detta och det kommer bli bra...han höll väl till viss del med mig men män och deras stolthet....ett slag för sig....
    Tack än en gång för erat stöd....
    Kram
    Skönt, du ska se att han vänjer sig vid tanken. Och det är ju bra att han tar det "så allvarligt" på ett sätt, för då känner han ju ansvar och det betyder något för honom. Jag hoppas att det blir för dig som det blev för mig!
    Kram
  • 3tobe

    Hej!

    Här har ni en till som är lite i samma sits....
    Min sambo och jag har träffats i 1,5 år snart, vi har barn på var sitt håll men jag skulle gärna vilja ha barn.... Men inte han, jag har käkat piller men så plötsligt en dag visade d sej att jag var gravid ändå.... Och han blev rasande :( Han är en del äldre än mej och har ganska stora barn.... Men som jag har sagt till han hela tiden, att jag aldrig kommer göra abort OM jag skulle bli gravid, för d var d värsta jag har gjort :( Nu hotar han att lämna mej om jag behåller barnet, jag älskar honom men vet inte om jag fixar att leva med dom hoten :(

  • Nannafia
    3tobe skrev 2010-08-27 09:57:40 följande:
    Hej!

    Här har ni en till som är lite i samma sits....
    Min sambo och jag har träffats i 1,5 år snart, vi har barn på var sitt håll men jag skulle gärna vilja ha barn.... Men inte han, jag har käkat piller men så plötsligt en dag visade d sej att jag var gravid ändå.... Och han blev rasande :( Han är en del äldre än mej och har ganska stora barn.... Men som jag har sagt till han hela tiden, att jag aldrig kommer göra abort OM jag skulle bli gravid, för d var d värsta jag har gjort :( Nu hotar han att lämna mej om jag behåller barnet, jag älskar honom men vet inte om jag fixar att leva med dom hoten :(
    Åh, kram till dig. Ingen lätt sits. Varför tror han att något ska bli bättre för att han lämnar dig? Barnet finns ju ändå? Måste vara lättare att ta det tillsammans. Kanske är han rädd? Kan ni ta hjälp av kurator på MVC? Om du gör abort för "hans skull" är det ju inte säkert att dina känslor för honom är detsamma efteråt. Eller att du ÄR densamma. Ja, man känner sig inmålad i ett hörn i dessa lägen. Kan bara önska dig Lycka till och att det löser sig.
    Kramkram
  • 3tobe
    Nannafia skrev 2010-08-27 10:03:31 följande:
    Åh, kram till dig. Ingen lätt sits. Varför tror han att något ska bli bättre för att han lämnar dig? Barnet finns ju ändå? Måste vara lättare att ta det tillsammans. Kanske är han rädd? Kan ni ta hjälp av kurator på MVC? Om du gör abort för "hans skull" är det ju inte säkert att dina känslor för honom är detsamma efteråt. Eller att du ÄR densamma. Ja, man känner sig inmålad i ett hörn i dessa lägen. Kan bara önska dig Lycka till och att det löser sig.
    Kramkram
    Ja d e en jobbig sits, men har gjort abort en gång, och tänker aldrig mera göra det :(
    Ja vi får hoppas d går bra.....
  • Nannafia
    3tobe skrev 2010-08-27 11:08:49 följande:
    Ja d e en jobbig sits, men har gjort abort en gång, och tänker aldrig mera göra det :(
    Ja vi får hoppas d går bra.....
    Förstår dig, har aldrig gjort abort , men upplevde att jag absolut inte kunde klara det. Men jag kände mig ganska maktlös, jag och maken har ju redan tre barn ihop och hus och hem...skulle varit svårt att inte "ha honom med på tåget". Ville ju inte bli själv med barnen... Men kände att vår relation inte skulle bli desamma om jag gjorde abort för hans skull. Skulle ha svårt att glömma det. Kanske är det lite så du känner också?
    Jag hoppas att han kan tänka om. Kramis
  • Sebastianlarsoon

    Amen förhelvete din era jävla kräk...

    FATTA NI INTE ATT DET INTE HANDLAR OM ER? NI MÅSTE TÄNKA PÅ BARNET?!

    varför ska du utsätta ditt barn för att växa upp utan en pappa? ÄR NI SÅ JÄVLA EGOISTISKA och inte alls tänker på en annan människas liv?(det är inte en leksak eller djur ni tar skapar, det är ett liv), snälla tjejer tänk er om. OM pappan inte vill vara fader till barnet, gör en abort. hitta en annan kille.

    Detta går speciellt ut till dem tjejerna som träffar en random kille och sen väljer att behålla barnet,
    Snälla, va inte så jävla idiotiska...

    OCH om man ska vara 100% ärlig, om en kille är i ett SAMBO/GIFT/SERIÖST FÖRHÅLLANDE. Och gör sin älskling gravid, och väljer att man inte vill ha barnet och e jätte sur på kvinnan är det 60-75% chans för att killen inte ser dig som en "bra mamma" eller inte har några "framtids planer" med dig...
    (bra sätt att testa killen, säg att du e gravid... se om han verkligen älskar dig :) haha--- )

Svar på tråden Jag vill behålla barnet men pappan vill inte