• Mieber
    Äldre 26 Aug 08:05
    4837 visningar
    16 svar
    16
    4837

    Välja land, tips och råd tack :-)

    Hej!

    Vi har en son från Thailand och ska nu börja förbereda för syskon. Vi har tänkt skaffa medgivande för "syskonpar" eftersom vi vill ha fler än två barn och vi inte kommer hinna genomgå två separata adoptioner innan vi blir för gamla.

    Vi funderar mellan:
     Colombia - Lite oroliga över lång resetid i landet eftersom vår son är handikappad och vi vill ha tillgång till bra sjukvård.
    Nigeria eller Lesotho eller Syd korea, Taiwan kan oxå vara ett alternativ.

    Skulle bli väldigt glad för alla tips ni kan tänkas ge, och även höra mer om hur det är att adoptera från dessa olika länder.

    //Marie

  • Svar på tråden Välja land, tips och råd tack :-)
  • Ethi
    Äldre 26 Aug 11:30
    #1

    Superkul att ni är på G till syskon

    Jag hade strukit Nigeria, då resan verkar tuff plus att vistelsetiden är i princip lika lång som för Colombia. Lesotho är fortfarande ett pilotland och frågan är väl hur bra det fungerar/kommer att fungera i landet, så jag hade tills vidare strukit det med...

    Jag hade valt Colombia, Sydkorea eller Taiwan. När det gäller sjukvården och vistelsetiden hade jag valt någon av de sistnämnda, men på det stora hela hade jag nog ändå valt Colombia. Eller jag vet inte... Jag hade kanske valt Sydkorea ändå.

  • Äldre 26 Aug 17:57
    #2

    Hej!

    Jag är övertygad om att ni kan få tillgång till god sjukvård i Colombia, åtminstone i  de större städerna. Alla de privata barnhemmen som svenska organisationer har auktorisation för ligger i Bogotá, Meddellín eller Cali. Om ni väljer ICBF kan ni bli placerad i vilken provins som helst, och då kan de kanske vara lite si och så med tillgången på bra sjukvård. En sak är viktig: det är inte säkert att i övrigt välutblidade colombianer är så duktiga på engelska. Om ni inte redan kan spanska är det en bra idé att ägna väntetiden till studier i spanska. Colombianerna talar en mycket tydlig och lättförståelig variant av spanska. Man klarar sig bra med svensk skolspanska. Då och då söker man föräldrar till biologiska syskonpar/syskongrupper i Colombia.

    Både Korea och Taiwan lär ha väl utvecklad sjukvård. Men från Korea kommer det ytterst sällan syskonpar/syskongrupper eftersom barnen från Korea oftast är mycket små vid adoptionen. Det kan så klart komma ett tvillingpar, men sannolikheten för att ni ska få mer än ett barn därifrån är mycket liten.

    Taiwan, via BFA, kan vara en låmplig kontakt eftersom det kommer en del syskonpar därifrån och landet har god standard på vården.

    Att adoptera från Nigeria tror jag blir för påfrestande för er, som redan har ett litet barn att ta hänsyn till. Lesotho kan kanske bli något, men är ännu ett osäkert kort.

    Kan ni tänka er östeuropa? Det kommer en hel del syskonpar från t.ex. Slovakien. Hör med BFA.

  • Mieber
    Äldre 27 Aug 07:46
    #3

    Tack för era tankar.
    Vi är inte intresserade av östeuropa, låter kanske hemskt, men alldeles för mycket FAS...

    Colombia är lockande, vi kan båda spanska och har alltid velat resa i Latin america. Det stora problemet är just resetiden...
    Nigeria har ju oxå lång resetid, suck annars hade det varit ett starkt alternativ.
    Jag är mer och mer inne på Lesotho, får se hur det utvecklas eftersom det ändå är ett tag kvar tills vi kan skicka våra handlingar någonstans.

    Taiwan känns lite riskabelt eftersom det är mammorna som väljer, och frågan är om de skulle välja att placera ett syskonpar i en familj med ett SN barn. Speciellt när det finns en massa andra familjer att välja på...

    Syd korea är ett alternativ, bara så förbannat dyrt... Annars verkar det vara ett trevligt land och de tar väl hand om barnen.

    Tja, det är väl bara att fortsätta älta. Något land kommer det ju bli i slutändan hur som helst

    //M

  • M2003
    Äldre 27 Aug 08:06
    #4

    Taiwan eller Sydkorea, båda är I-länder med väldigt bra sjukvård. Taiwans fördel är att det är billigare överhuvudtaget mot Sydkorea, både att leva där och att genomföra adoptionen. Taiwan har en till fördel och det är att människorna inte är emot internationell adoption på samma sätt som en del falanger i Korea är. Taiwan är dessutom väldigt positiva till Sverige. Barnen är väl omhändertagna i båda länderna. Båda länderna är fantastiska adoptionsländer. Jag gillar båda mycket! Men som resande mycket tycker jag att Taiwan är en bortglömd pärla, en fantastiskt vacker ö, som ju mest är känt som buisnessmetropol, men är ett riktigt turistparadis också!

  • Chimam­anda
    Äldre 30 Sep 16:50
    #5

    Har börjat titta lite på Nigeria som alternativ. Ser i den här tråden att man avråder pga en jobbig resa. Vad jag förstår är vistelsetiden i Nigeria 6-8 veckor. PÅ AC:s hemsida står det att väntetiden i landet är 6-8 veckor. Väldigt kort tid, alltså! Kan det stämma?

    Är det någon som har adopterat från Nigeria eller vet mer om landet och kan berätta lite?

  • Äldre 30 Sep 17:22
    #6
    Chimamanda skrev 2010-09-30 16:50:07 följande:
    Har börjat titta lite på Nigeria som alternativ. Ser i den här tråden att man avråder pga en jobbig resa. Vad jag förstår är vistelsetiden i Nigeria 6-8 veckor. PÅ AC:s hemsida står det att väntetiden i landet är 6-8 veckor. Väldigt kort tid, alltså! Kan det stämma?

    Är det någon som har adopterat från Nigeria eller vet mer om landet och kan berätta lite?
    Men är inte 6-8 veckor ganska lång tid? De allra flesta länder har väl inte så långa resetider i landet?
  • Chimam­anda
    Äldre 30 Sep 17:47
    #7
    villsågärna38 skrev 2010-09-30 17:22:49 följande:
    Men är inte 6-8 veckor ganska lång tid? De allra flesta länder har väl inte så långa resetider i landet?
    Hej på dig!

    Att vara i landet i 8 veckor är förstås lång tid, det beror lite på hur man ser det, tycker jag. (Men kan ju t ex jämföra med Kenya.) Men samtidigt är ju väntetid i landet, alltså den tid man väntar innan man kan få ett barnbesked, lika kort! Jag undrar om det kan stämma och om någon vet mer vad gäller Nigeria. Tycker att landet verkar intressant.
  • Äldre 30 Sep 18:29
    #8
    Chimamanda skrev 2010-09-30 17:47:52 följande:
    Hej på dig!

    Att vara i landet i 8 veckor är förstås lång tid, det beror lite på hur man ser det, tycker jag. (Men kan ju t ex jämföra med Kenya.) Men samtidigt är ju väntetid i landet, alltså den tid man väntar innan man kan få ett barnbesked, lika kort! Jag undrar om det kan stämma och om någon vet mer vad gäller Nigeria. Tycker att landet verkar intressant.
    Hm... håller med. Kan det verkligen vara så kort tid? Och ja, jämför man med Kenya så är det ju kort tid
  • Äldre 30 Sep 21:06
    #9
    Chimamanda skrev 2010-09-30 16:50:07 följande:
    Har börjat titta lite på Nigeria som alternativ. Ser i den här tråden att man avråder pga en jobbig resa. Vad jag förstår är vistelsetiden i Nigeria 6-8 veckor. PÅ AC:s hemsida står det att väntetiden i landet är 6-8 veckor. Väldigt kort tid, alltså! Kan det stämma?

    Är det någon som har adopterat från Nigeria eller vet mer om landet och kan berätta lite?
    Kanske menar du att du trodde att väntetiden innan bb är 6-8 veckor? Och inte att det är särskilt kort vistelsetid (vilket det ju inte är, utan snarare en av de lägsta vistelsetiderna)?
  • Chimam­anda
    Äldre 30 Sep 21:26
    #10

    Oj, nu blev allting rörigt för mig här, ska försöka att förtydliga mig.

    Läste på AC:s webb att väntetiden i landet (Nigeria) är 6-8 veckor. Vilket ju är väldigt kort tid om man jämför med de flesta andra länder! Blev lite förvirrad och undrade om dessa uppgifter verkligen stämmer...?

    Sedan stod det även att det är 6-8 veckors vistelsetid i landet när man väl har rest dit för att hämta barnet. Detta fick mig att fundera över om siffrorna kan vara hopblandade på AC:s hemsida, eller om det verkligen stämmer. Se www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/

    6-8 veckor är lång tid att vistas i landet, men inte i jämförelse med t ex Kenya. Många har ju 6 veckors semester under ett år (dock inte jag) och då blir det ju ändå ganska genomförbart att vara så länge utomlands.

  • Äldre 30 Sep 23:42
    #11
    Chimamanda skrev 2010-09-30 21:26:08 följande:
    Oj, nu blev allting rörigt för mig här, ska försöka att förtydliga mig.

    Läste på AC:s webb att väntetiden i landet (Nigeria) är 6-8 veckor. Vilket ju är väldigt kort tid om man jämför med de flesta andra länder! Blev lite förvirrad och undrade om dessa uppgifter verkligen stämmer...?

    Sedan stod det även att det är 6-8 veckors vistelsetid i landet när man väl har rest dit för att hämta barnet. Detta fick mig att fundera över om siffrorna kan vara hopblandade på AC:s hemsida, eller om det verkligen stämmer. Se www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/

    6-8 veckor är lång tid att vistas i landet, men inte i jämförelse med t ex Kenya. Många har ju 6 veckors semester under ett år (dock inte jag) och då blir det ju ändå ganska genomförbart att vara så länge utomlands.
    Det verkar ju bra med så kort väntetid i landet! Det passar nog bra för er! =)
  • Ethi
    Äldre 1 Oct 09:50
    #12

    Oj, jag håller med dig... Kan det verkligen stämma? Jag tror inte det. Det låter inte likt AC att när det gäller väntan på bb prata om veckor. Även när det var väldigt korta väntetider på bb i Etiopien så pratade AC om "2-4 mån" och liknande. Jag skulle tro att det blandat ihop siffrorna... 6-8 månader kanske? Jag har ingen aning egentligen men tänker mig att det skulle vara värsta rusningen till Nigeria och väntan på bb bara var 6-8... Men nog är den väl fortfarande kort? Eller?

    6-8 veckors vistelsetid är förstås inte så rasande länge om man inte som ts har ett funktionshindrat storayskon med som ev. kommer att ha behov av sjukvård under resan. Men annars är det ju inget att oroa sig över

  • Chimam­anda
    Äldre 1 Oct 18:15
    #13

    Tack för input! Är det 6-8 månader så är ju inte det så himla farligt heller. Vi får helt enkelt se när det blir dags.

  • Äldre 11 Feb 14:30
    #14

    3-12 månader står det nu!

    Börjar fundera på Nigeria som ett alternativ. Sydafrika-kön går ju bara bakåt=(

    Funderar ni på Nigeria Grace O?

  • Äldre 11 Feb 16:13
    #15
    Mieber skrev 2010-08-26 08:05:34 följande:
    Hej!

    Vi har en son från Thailand och ska nu börja förbereda för syskon. Vi har tänkt skaffa medgivande för "syskonpar" eftersom vi vill ha fler än två barn och vi inte kommer hinna genomgå två separata adoptioner innan vi blir för gamla.

    Vi funderar mellan:
     Colombia - Lite oroliga över lång resetid i landet eftersom vår son är handikappad och vi vill ha tillgång till bra sjukvård.
    Nigeria eller Lesotho eller Syd korea, Taiwan kan oxå vara ett alternativ.

    Skulle bli väldigt glad för alla tips ni kan tänkas ge, och även höra mer om hur det är att adoptera från dessa olika länder.

    //Marie
    Det bästa vid landval är att tillsammans med organisationen välja ut vilket land/vilka länder som just då (när ni har medgivandet i handen och det är dags för landval i organisationen) kommer att vilja välja er till föräldrar! När den dagen kommer, och ni mentalt alltför tidigt. på egen hand, ställt in er på ett land, så kan allt ha ändrats och ni passar inte längre in!
  • LillaB­lomma
    Äldre 14 Feb 23:37
    #16

    Hej, jag ær sjælv adopterad från Ecuador, (som ær vældigt likt Colombie på många sætt) Det ær helt fantastiska længer båda två, har varit o rest mycket i hela sydamerika. Oroa er inte før sjukvården, har man pengar (ett besøk kostar knappt 15 dollar) och går till det privata eller polis och militærsjukhusen får man bættre service och vård æn hemma i Sverige många gånger, knappt væntetider, høg standad på personal och alltid øppet.

    Jag har jobbat runt adoptioner som lite tolk før svenskar som reser ner dit. Man kan sæga, motsvarande "socialtjænsten" i Sverige. Ett hett tips ær att ta några spanska kurser innan ni åker ner eftersom barnen oftast adopteras då dem ær øver 3 år gamla.

    Oavsett vad ni væljer så ønskar jag er stor lycka till!

Svar på tråden Välja land, tips och råd tack :-)