• Växjömamma1976

    Jag undrar vad som i dagsläget görs för att göra det möjligt för ensamstående föräldrar att kunna ha råd att ta ett "deltidsjobb" utan att bli ruinerade på kuppen???

    Jag undrar vad som görs för att förbättra möjligheten för ensamstående föräldrar att kunna ha råd att ta ett deltidsjobb?? Som det är i nuläget kan man bara stämpla upp till "heltid" i max 90 dagar (dv s 3 mån), när dom 3 mån är förbrukade ska man i dagsläget klara av sin försörjning på det deltidsjobb man har..... Hur i helskotta ska det vara möjligt???

    Jag menar, jag själv som är ensamstående med ett barn skulle absolut kunna tänka mig att jobba "heltid", men då arbetsmarknaden ser ut som den gör, kan jag inte överhuvudtaget titta på andra alternativ som innebär "deltids-tjänster". Som regeln ser ut idag, minskar det mina möjligheter att få ett jobb och jag hamnar längre ifrån arbetsmarknaden. Det är nog svårt som det redan är, att få vardagen att gå ihop med dagistider och annat som ska stämma. NÄÄÄ, näää för man har inte rätt att stämpla upp till heltid (mer än 90 dagar) om man t e x har ett "deltidsjobb" på 50% eller på 75% som ju passar ypperligt för ensamstående föräldrar som enligt mig är en särskilt utsatt grupp!!! Det är ju precis efter ca 3 mån man har lärt känna sina arbetskamrater, och lärt sig rutinerna och kan känna efter om man trivs och precis då måste man säga upp sig själv för att man ska gå fullt ut på a-kasseersättning!!! Är inte det helt galet och snedvridet att man ska behöva kastas ut i arbetslöshet igen då man precis har fått ett jobb man kanske trivs jättebra med???

    Hur tänker Vänsterpartiet kring denna fråga??? Och vad kommer att göras för att förbättra för oss ensamstående föräldrar??? (ur ett ekonomiskt perspektiv).


    (¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Svar på tråden Jag undrar vad som i dagsläget görs för att göra det möjligt för ensamstående föräldrar att kunna ha råd att ta ett "deltidsjobb" utan att bli ruinerade på kuppen???
  • Vänsterpartiet

    Hej!

    Deltidsbegränsningen gäller i dag 75 dagar.


    Vänsterpartiet vill ta bort deltidsbegränsningen i arbetslöshetsförsäkringen. Den som vill och kan arbeta heltid och tar deltidsarbete under den tid det tar att hitta ett sådant ska ha rätt att stämpla upp till heltid under hela ersättningsperioden. Vi vill också stärka rätten till fasta jobb på heltid då kommer behovet av deltidsstämpling att minska. Vänsterpartiet är överens med S och MP om att tillföra pengar till kommunerna, där många kvinnor deltidsarbetar, så att de kan ställa om till en modern organisation baserad på heltidstjänster.

    För att förbättra ensamstående föräldrars ekonomi vill vi höja underhållsstödet o räkna upp det varje år samt förbättra bostadsbidraget.

Svar på tråden Jag undrar vad som i dagsläget görs för att göra det möjligt för ensamstående föräldrar att kunna ha råd att ta ett "deltidsjobb" utan att bli ruinerade på kuppen???