• Anonym

    Alltid orolig för framtiden.

    Hej,

    Jag är ständigt orolig för sådant som ligger framåt i tiden. Vi bor i hyresrätt nu, vill ha hus. Tänk om vi aldrig hittar nåt hus? Tänk om vi får barn och tvingas bo i en tvåa?
    Tänk om vi inte får banklån?
    Kan vi verkligen få barn? Tänk om vi blir barnlösa? Tänk om ekonomin blir så dålig och livet blir kass?
    Vi bor i en mindre ort där alla vet vilka alla är. Jag och min sambo har ingen självklar umgängeskrets. Tråkigt! Känns som om man får smygåka på andras vänner....
    Det känns som "alla" i vår ålder har hus och barn. Vi har inget!!! Det gnager hos mig och jag får mindervärdeskomplex. I en liten ort jämförs man ju så otroligt mycket med alla andra! Är så trött på det! Frågor kommer som Hittar ni inget hus eller? Ska ni ite skaffa barn snart? Känns som om man ska följa en mall och att det är status in den lilla ort vi bor i att man ska ha hus och barn Annnars har man inte kommit nånstans! Detta har gjort att jag inte trivs där jag bor, har blivit stressad inför att skaffa barn OCH KÄNNER ATT JAG INTE HAR ETT MENINGSFULLT LIV SOM ANDRA. Hjälp mig hur jag ska må bra igen!

  • Svar på tråden Alltid orolig för framtiden.
  • Mental tränare

    Hej,

    Tack för ditt mail och ursäkta för sent svar. Jag lägger märke till att du jämför dig med andra och inte riktigt är nöjd med hur du själv har det. Försök stanna upp och fundera över vad det är som gör dig så orolig? Är det att inte duga till? Hur är din självbild? Tycker du om dig själv eller är du ofta väldigt kritiskt mot dig själv?
    Jag skulle vilja rekommendera dig att dels jobba lite på din självkänsla - finns flera övningar som du kan ta i min blogg catharinalindstedt.blogspot.com/ och dels jobba med att förändra och bryta de negativa tankar som du har. När du märker att din hjärna sätter igång med jämföra med andra, börjar tänka att ni inte ska få något hus osv säg då "stopp, stopp" till dig själv och säg sedan att det ordnar sig. För det är så att det vi tänker det får vi. Går du om kring och tänker negativt så kommer också din tillvaro att bli negativ. Tänker du däremot att det ordnar sig så kommer det också att ordna sig. Börja leta efter postiva saker som hänt under dagen och skriv ner det på kvällen. I början kan det vara svårt om man inte är van men efter ett tag kommer du märka att ju mer du letar efter det positiva desto mer positiva saker kommer du att hitta. I min blogg kan du också finna övningar kring just det här med att förändra negativa tankar och oro till något positivt och ett möjlighetstänkande.

    Mvh,
    Catharina 

Svar på tråden Alltid orolig för framtiden.