• TyskMa­mma
    Äldre 28 Aug 09:07
    5841 visningar
    28 svar
    28
    5841

    min far = "omuppfostrad" vänsterhänt

    Jag har alltid trott att jag blev vänsterhänt för att jag föddes för tidigt men för någon månad sedan fick jag höra av min man att min pappa hade sagt till honom (när de båda hade druckit några glas för mycket) att han är en vänsterhänt som blev tvingad att skriva med högerhanden i skolan.
    Detta berättade min man senare för mig och nu befinner jag mig i ett blandningstillstånd av vrede, förtvivlan och fullkomlig chock!

    Med vilka metoder tvingades de vänsterhänta om? Jag vill veta men jag vågar inte fråga min far, för allt jag vet är att det är/var ett fruktansvärt trauma och ett övergrepp av ofattbara mått, som har gjort min älskade far helt virrig i skallen.
    Och varför har ingen sagt något till mig! Vet ens min mamma om det?! Tusen frågor brinner i mitt huvud och tusen känslor rasar inom mig.
    Hur ska jag hantera detta som "medvänsterhänt" och dotter till omskolad sådan? Gråter

  • Svar på tråden min far = "omuppfostrad" vänsterhänt
  • TyskMa­mma
    Äldre 28 Aug 09:23
    #4

    Min reaktion kommer därav att jag alltid har fått för mig att omskolning av den typen, innefattar aga och förnedringsmoment, fast det kanske inte stämmer?!

    Dessutom att omskolade vänsterhänta oftast blir glömska, virriga, får svårigheter att uttrycka sig o.s.v. (Allt detta passar in på min far men jag trodde bara att "var sån" helt enkelt)
    Och därför är jag så ledsen att detta har hänt min far. Som ett moln av ovisshet som jag vill bli av med.

  • TyskMa­mma
    Äldre 28 Aug 09:26
    #7

    Så man tvingade inte de vänsterhänta att skriva med höger men hjälp av aga, rotting på fingrarna o.s.v.?? Det är mest därför jag är så chockad.

  • TyskMa­mma
    Äldre 28 Aug 09:29
    #10
    Myrkrypet skrev 2010-08-28 09:27:37 följande:
    Det känns som att du överreagerar lite måste jag säga... Ta det lugnt för sjutton!!
    ja det kanske jag gör, men så länge jag bara läser om vilket övergrepp det var mot barnen så kan jag ju inte reagera annorlunda med det fakta jag har till hands.
  • TyskMa­mma
    Äldre 28 Aug 10:07
    #18
    maximum skrev 2010-08-28 09:57:11 följande:
    När jag började lekis 1990 så skulle allt vara naturligt och man skulle få vara den man är.
    Jag skriver med vänster och klipper med höger. Så när vi skulle pyssla och jag tog en högersax så sa lärarna alltid till mig att ta den saxen med blått band för den va för vänsterhänta, och jag skulle då klippa med vänster enligt dom. De gjorde väl så i välmening och tyckte väl att jag inte behövde känna mig tvingad att klippa med höger...
    Så inte konstigt att jag alltid gjorde de fulaste pyssel grejerna, allt blev fult klippt.
    Hahaha....
    Men nej jag har inte fått nåt trauma.
    Ha ha ha! Jag har ju också stött på många oförstående i skolan som lungt menade "måste du alltid kladda med pennan sådär?" eller "nej,håll såhär istället!" men just det, räknar jag inte som övergrepp. Däremot det där med att binda handen bakom ryggen eller slå på fingrarna är och förblir fel och ett övergrepp, oavsett om det var "normalt" på 60-talet eller inte. Det finns ju faktiskt en anledning till varför man har lagt ner det idag, eller hur? =)

    Jag kan ju bara dra pareller mellan att säga "där nere" eller "framstjärten" om en kvinnas kön. Just nu har man fattat vilka skamkänslor som infaller sig om man förhåller sig till en liten flickas kön på det sättet, trots att det var "normalt" för några år sedan att kalla det så. Och där är det ingen som skriker att man överreagerar om man tycker att det låter hemskt att säga "framstjärt" så varför får inte jag tycka att det är lika fruktansvärt vad min far utsattes för som liten?
Svar på tråden min far = "omuppfostrad" vänsterhänt