• hemlig­02
    Äldre 30 Aug 15:43
    11374 visningar
    16 svar
    16
    11374

    Leder praktik ofta till jobb?

    Jag har varit arbetslös ett längre tag nu och är minst sagt trött på det! Funderar på att försöka ta mig in på nåt företag via praktik...kan det vara nåt? Leder praktikplatser ofta till riktiga jobb? Inom vilka områden kan det vara enklast? Har ni fått jobb via praktik? Någon ni känner? Ge mig allt ni har om praktikplatser, positivt ovh negativt! Tack!  

  • Svar på tråden Leder praktik ofta till jobb?
  • Äldre 30 Aug 15:44
    #1

    Det är smidigt att ta folk på praktik. Ibland betalar arbetsförmedlingen en del av lönen. I vissa fall hela lönen.
    Billig arbetskraft med andra ord. Jag som småföretagare har inte råd att anställa men att ta någon på praktik har jag gjort för ett par år sen. Då var jag dock tydlig med att det inte kunde bli någon fast anställning av det. Det är dyrt med anställda.

    Jag misstänker att det kan leda till jobb men om det är vanligt, det  _tror_ jag inte.

  • Äldre 30 Aug 15:46
    #2

    En vän till mig har svårt att få jobb. Han har varit på många praktikplatser där inget har gått över till vanlig anställning. Det kanske beror på honom också, vem vet.

  • artax
    Äldre 30 Aug 15:48
    #3

    Både jag och min sambo har fått jobb där vi praktiserat, inget fast men över sommaren och extrakneg.. :)

  • Äldre 30 Aug 15:50
    #4
    artax skrev 2010-08-30 15:48:18 följande:
    Både jag och min sambo har fått jobb där vi praktiserat, inget fast men över sommaren och extrakneg.. :)
    Det fick iof min polare också. Över sommaren.. men nu är han ute i arbetslösheten igen. :)
  • artax
    Äldre 30 Aug 15:54
    #5
    Niklas2k skrev 2010-08-30 15:50:03 följande:
    Det fick iof min polare också. Över sommaren.. men nu är han ute i arbetslösheten igen. :)
    Min sambo oxå.. så fick han jobba 7 dagar i veckan med månads lön för 5 och sedan at ut det extra som kompledigt istället för pengar... för det är ju bra att han får kompa lite innan han blir arbetslös och är hemma liksom.. ;) 

    Och once a praktikant always a praktikant som jag upplevt det, man får aldrig samma status och är alltid lite trög och kan inget själv.. ;) 
  • hemlig­02
    Äldre 30 Aug 16:14
    #6

    Hm...det låter inte så värst positivt med praktik...

  • artax
    Äldre 30 Aug 16:38
    #7
    hemlig02 skrev 2010-08-30 16:14:48 följande:

    Hm...det låter inte så värst positivt med praktik...


    jo men det kan ju leda till jobb, även om bara extra.. pengar är ju pengar. och det ser nog bättre ut att man praktiserat än suttit hemma när man skriver cv.. ;)
  • MariaE­lionor­a
    Äldre 30 Aug 16:48
    #8

    är nog lättast att få jobb inom vården så skulle praktisera inom äldrevården om jag vore du eller i en matvaruaffär.

  • Äldre 30 Aug 16:52
    #9

    Jag kommer på 10 st jag känner, som varit på olika praktikplatser de senaste 2 åren. 1 fick semestervikariat några veckor tack vare praktikplatsen, men det är nog det enda. Däremot har min dotter just påbörjat praktik i en skoaffär, och då fick den som var extraanställd sparken. Min dotter är ju gratis arbetskraft, medan den andra skulle ha lön ...




  • Äldre 30 Aug 17:04
    #10

    Är man bara rätt person.Inga problem i bagaget,arbetsvillig,passar tider,är flexibel,normalintelligent osv så kan man säkert få in en fot om tillfälle ges.

    Har man däremot nåt som stör i bagaget,så är det ju inget man satsar på

    Man ska kunna lita på en anställd om man anstäler tex.
    För anställer man drar det med sig ett stort ansvar och en del kostnader.

  • Äldre 31 Aug 00:20
    #11
    lövet2 skrev 2010-08-30 16:52:16 följande:
    Jag kommer på 10 st jag känner, som varit på olika praktikplatser de senaste 2 åren. 1 fick semestervikariat några veckor tack vare praktikplatsen, men det är nog det enda. Däremot har min dotter just påbörjat praktik i en skoaffär, och då fick den som var extraanställd sparken. Min dotter är ju gratis arbetskraft, medan den andra skulle ha lön ...
    Det är ju så tyvärr. Det är svindyrt att anställa. Man kan väl räkna med att företaget betalar ungefär lika mycket som den anställde får i lön i avgifter. Dessutom så har man ju den risken att man kan få betala lite av den anställdes sjukpenning om denne blir sjuk. PÅ det ska man då ha råd att även betala en vikarie utöver det. Praktikanter är skitbra och det kommer väl snart att finnas i överflöd. En praktikant är ju inte arbetslös, antar att det ser bra ut i statistiken.
  • Ljubav­iMoja
    Äldre 31 Aug 00:22
    #12

    Inom vården har jag fått timanställning , men eftersom jag fortfarande pluggar så blir det inte mycket jobb bara lite kvällar och helger.


    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Äldre 31 Aug 00:23
    #13

    Det finns ju förstås företag som behöver anställa. Då kan ju praktikant vara smidigt. Billig arbetskraft och så ser man vad personen går för.

  • Äldre 31 Aug 14:09
    #14

    Jag letar jobb inom mataffärer.. i första hand.. nu ska jag ut och söka praktikplats... efter att varit arbetslös i många år så jag vill verkligen ut oh jobba...

  • Neko
    Äldre 31 Aug 14:27
    #15

    Har du nystartsjobb så säg det efter en tid av praktik, då brukar de vara mer positiva till att anställa. Fråga också före praktiken börjar hur stor chans det är att det kan leda till jobb, vissa säger rakt ut att det inte kan det. Jag har en kompis som varit på tre praktiker och inte fått något jobb men min sambo hade tur och blev anställd direkt efter sin första praktik - först för tre månader och sedan fast heltidsjobb =) Han arbetar med webbprogrammering och det de tyckte vara extra bra är att han gillar att arbeta hemifrån, då behöver de ju inte heller betala lokaler och sådant åt honom.

  • Äldre 19 Aug 13:56
    #16

    Min senaste erfarenhet av praktikplatser är att jag fick en plats på Jysk.

    En praktik med anställnings garanti. Efter 1 vecka på Jysk så kom det en tjej och sökte jobb och butiksägaren sa då att Jysk har anställningsstopp, vi som gick på praktik frågade då vad vår anställnings garanti var värd om det var anställnings stopp. .Svaret var att den inte var värd någonting. Vi kontaktade då jobbtorget och praktiken avbröts och Jysk blev svartlistad på Farsta jobbtorg.

    Ett halvår senare blev min flickvän placerad på samma arbetsplats fast då av Farsta AF. Samma upplägg med anställningsgaranti efter 3 månaders praktik.
    Efter 3 månader tog de in en ny praktikant och min flickvän blev arbetslös igen.

    Nu är jag i begrepp att bli utplacerad på en ny praktikplats av JobbTorget och frågan är om arbets marknaden blivit bättre sedan senast.

Svar på tråden Leder praktik ofta till jobb?